Astra blev faceliftet med ny grill og nye lygter til 2007. Nu får den også ny motor
Astra blev faceliftet med ny grill og nye lygter til 2007. Nu får den også ny motor© bilmagasinet.dk

Opel Astra 1,6 Wagon Limited

Fornyet kraft

14. januar 2008 af Bilmagasinet

Af Carsten Nymann

Opel Astra har fået en stærkere 1,6'er

Der var engang, hvor 100 hk i en mellemklasse-tysker fortjente krediteringen "Sport." De tider er, som følge af taktfaste vægtforøgelser og den almindelige hk-inflation, forbi.

Opel har taget konsekvensen og udfaser nu den 105 hk 1,6'er i Astra til fordel for en optimeret 115 hk-version med variabel ventilstyring, som hidtil har holdt sig syd for grænsen. Skiftet sker som led i GM's strategi for 2008, der blandt andet skal byde på "more power," og i Astra'ens tilfælde er det en beslutning vi kun kan bifalde.

Hvor den 105 hk motor altid har virket lidt træg i elastikken med mindre den virkelig fik pisk, er den nye mere harmonisk og magter opgaven mærkbart bedre i den forholdsvis tunge Astra. Der er stadig ikke tale om et bundtræk af dieseldimensioner, men motoren leverer i samarbejde med det faste gearskifte de kræfter, du har brug for, når du har brug for dem. Til de lange seje træk er -motoren støjsvag og vibrationsfri, og hvis du vil op på de 15,2 km/l kan du sagtens spare på gearskiftene i hverdagen. Vil du omvendt foretage en hurtig overhaling og tager du et gear eller to fra den, kvitterer motoren til gengæld med en overraskende sprød lyd.

Den nye 1,6'er ligger i øvrigt også i den faceliftede Zafira, som lanceres i slutningen af januar, og her vil de ekstra kræfter med garanti også være velkomne.

Alt i alt kan den nye 1,6'er meget vel være den optimale motor i Astra Wagon. Der er ca. 30.000 kr. op til den ligeledes nye 1,7 diesel (glem 1,3'eren, den er ganske enkelt for svag), og selv om der er sket meget med commonrail-motorerne, så klæder benzinmotorerne bare bilen bedre. Et alternativ kan være 1,8'eren med 140 hk, men de 20.000 kr. den koster mere end 1,6'eren, er faktisk bedre brugt på ekstraudstyr.

Astra'en, som kom i 2004, er som helhed ved at være mærket af, at den har nogle år på bagen i forhold til nyere konkurrenter. Selvom den i faceliftet trim med forkromet kølergrill og nye lygter stadig ser skarp ud, mangler der fleksible løsninger i den ellers meget rummelige kabine. Den nye motor og gode priser gør dog Opel Astra fit for fight til en sidste kamp mod kliken.

OPEL ASTRA 1,6 WAGON LIMITED
Motor  R4, 1.598 cm³, 16V
Ydelse 115 hk ved 6.000 o/min
            155 Nm ved 4.000 o/min
Topfart 191 km/t
0-100 km/t 12 sek.
EU-miks 15,2 km/l      
Årlige afgifter 2.520 kr.
Mål (L/B/H)     451/175/150 cm
Vægt/last/påhæng         1.355/505/1.100 kg
Bagagerum       540-1.590 liter
Dæk     205/55R16H
Reservedelsprisindeks   123
Værditab          ca.100.000 kr.(40 pct.
Pris      245.048 kr.

VI SYNES...Rigtig god motor til Astra'en - ikke mindst til prisen. Har du brug for bagageplads er Astra et sandt fornuftskøb

 

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...