Biltest af Opel Astra 1,6 16v limited wag
Biltest af Opel Astra 1,6 16v limited wag© bilmagasinet.dk

Opel Astra 1,6 16v limited wag

Astra - med mere plads

1. januar 2005 af Bilmagasinet

Af: Mikkel Thomsager & A. Hansen

Stationcar-versionen af Astra giver billige kubikmeter

Den nye Astra er på mange måder en fremragende bil. Den ser godt ud, er bygget godt og kører godt. Men den har to svagheder: ESP er dyrt ekstraudstyr til 15.000 kroner, og kabinen er lille i forhold til konkurrenterne.

ESP er angiveligt ikke lige på vej til at blive hverken standard eller billigere, men pladsproblemet løser den nye Astra stationcar, som har godt otte centimeter længere akselafstand for kun 10.000 kroner ekstra i forhold til en tilsvarende femdørs Astra. Det gør den nye Astra Wagon til et væsentlig bedre tilbud end den femdørs hatchback, også selv om Opel faktisk har ruttet lidt med pladsen.

Bagsædepladsen, som er en del af hatchback-modellens pladsproblem, er nemlig kun marginalt bedre i wagon-modellen. Det er usædvanligt, fordi længere akselafstand som regel kommer bagsædet til gode, men Opel har valgt at hælde de ekstra kubikmeter i bagagerummet, som da også er imponerende stort. Standard rummer det 540 liter, og med bagsæderne lagt ned sluger det 1.590 liter.

Og ikke nok med det. Wagon-afdelingen rummer flere brugbare finesser, som gør den anvendelig i praksis. Væsentligst er det geniale bagagerumsdækken. Det kører i en skinne, som gør det let at trække for, og det kører selv tilbage, når man trykker på samme håndtag. Men bagagerummet har også surrings- eller hængekroge monteret i begge sider af bagagerummet. Det gør det let at dele bagagerummet op eller hænge en enkelt pose, så den ikke glider rundt i bagagerummet under kørsel. Den indretning kan næsten forsvare, at Opel har valgt at bruge al den ekstra plads i bagagerummet frem for på bagsædet. Overvejer du en femdørs Astra – så prøv lige Wagon først.

Opel Astra 1,6 16v limited wagon

SPECIFIKATIONER
Motor R4, 1.598 cm3, 16V
Ydelse 105 hk ved 6.000 o/min.
150 Nm ved 3.900 o/min.
0-100 km/t. 11,5 sek.
Topfart 185 km/t.
Brændstofforbrug EU-miks 14,5 km/l
Årlig ejerafgift 2.520 kr.
Vægt 1.250 kg
Mål (L/B/H) 451/175/150 cm
Bagagekapacitet 540 / 1.590 liter
Totaløkonomi Selv om Astra ikke har ESP, bliver den givet vist eftertragtet på brugtmarkedet. Afskrivningen bliver 33 procent (83.000 kr.) over tre år og 50.000 km
Reservedelsindeks ikke oplyst
Pris 251.560 kr.

VI SYNES...Astra Wagon er ikke bare en vellykket stationcar-konvertering. Den tilbyder mere end en kasse på ryggen af en hatchback og tilmed til en rimelig merpris.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...