Biltest af Opel Antara 3,2 V6 Cosmo aut.
Biltest af Opel Antara 3,2 V6 Cosmo aut.© bilmagasinet.dk

Opel Antara 3,2 V6 Cosmo aut.

Grådig Korea-Opel

18. september 2007 af Bilmagasinet

Af: Jon Arskog & Morten B. Bek

Med Antara bliver du populær på tanken

6,8 km/l i snit. Det tegner ikke godt for husholdningsøkonomien. Til gengæld vil finansministeren og indehaveren af den lokale benzintank være begejstrede. Men det vidste vi jo nærmest på forhånd: Ifølge papirerne kører den 8,6 km/l, så et par kilometer fra eller til?

Det begynder ellers meget godt for den Opel’iserede version af den koreanske Chevrolet Captiva med den 3,2-liters, 220 hk stærke, behagelige og støjsvage, men alligevel også lidt smålamme V6 motor. Den er direkte, letkørt og ruller derudad – den har bare ikke det bundtræk, der skal til. Nuvel, det er ikke en racerbil og det er ikke en turbodiesel, men jeg havde forventet mere af en 3,2-liters motor.

Interiøret i denne mest eksklusive Antara (Cosmo) er fint med 18” alufælge, fartpilot, regnsensor, parkeringspilot, klimakontrol, læderkabine, læderrat, tykke gulvtæpper og så en okay Opel-plastfinish, men det er som om, lædersyningerne er lidt skæve, stolene for korte, og så er der boardcomputeren, der med sit gul/sorte display mest af alt minder mig om noget fra de tidlige 1990’eres japanske biler. Der er ikke meget “Fresh thinking” her, men mere “nu snører vi dem ved at pakke en koreaner ind.”

Spørgsmålet til Opel er: Hvad er meningen? Vi ved jo alle, at det er en Chevrolet Captiva, der ikke er pakket smartere, men bare lidt anderledes ind? Og til bilkøberen: Vil du blive mere glad for din julegave, hvis den er pakket pænt ind?

Som Chevrolet koster den samme bil 579.996 kr. Skal det være Opel, så kig på den 150 hk stærke 2,0 CDTI aut. til 573.529 kr., der uden tvivl larmer mere og kører 25 km/-t færre på toppen, men som kører næsten tre km længere på literen. Den har et moment på 320 Nm ved 2.000 o/min, der på papiret burde give et lidt bedre bundtræk.

OPEL ANTARA 3,2 V6 COSMO AUT.
Motor V6, 3.195 cm, 24V
Ydelse 220 hk ved 6.600 o/min
297 Nm ved 3.200 o/min
0-100 km/t 8,8 sek.
Topfart 203 km/t
Forbrug EU-miks 8,6 km/l
Årlig ejerafgift 7.500 kr.
Vægt/last/påhæng 1.845/467/2.000 kg
Mål (L/B/H) 458/185/175 cm
Bagagerum 370-1.420 liter
Dæk 235/55R18
Værditab 3år/60.000 km ca. 250.000 kr. (40 pct.)
Reservedelsindeks 176
Pris 625.064 kr.
Pris u/afgifter ca. 200.000 kr.

VI SYNES…Komfortabel, men forslugen og forbavsende bovlam. Køb en turbodiesel, eller kald en spade for spade og tag en Chevrolet Captiva.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...