Opel Mokka-e grøn bagfra
© Søren Juul

Opel Mokka-e: Elbil fra Opel med kultbil-potentiale

Den første Mokka var ikke særlig interessant, men det skal jeg lige love for, den nye er. Den eldrevne Mokka-e kan endda blive en kultbil.

18. september 2021 af Steen Bachmann

Opel Mokka-e vækker opsigt

Der er kommet masser af interessant bildesign fra Opel gennem tiderne, og dem, der hænger fast i fordomme om kedelige biler, må se at komme videre. Tag nu Opel’s seneste model: En høj, mellemstor bil, der fås som elbil til under 300.000 kr. og får folk til at vende sig om. Anden generation af Mokka er fra en anden galakse end den lidt kedelige forgænger, og i skrigende grøn og på store 18” alu vækker den opsigt.

Den er lidt kortere og bredere end forgængeren og 12 cm kortere end en VW Golf. Her er fem sæder og plads til 350 liter i bagagerummet, og førerpositionen er noget højere end i en almindelig hatchback. Det betyder, at man stiger ind og ikke ned i bilen.

Opel Mokka-e grøn bagfra

Den nye Mokka-e vækker opsigt med sin Vizor-front.

© Opel

Opel Mokka-e klarer langturen fint

Drivlinen kender vi fra Peugeot/Citroën og biler som Peugeot e-208 og Opel Corsa-e. Batteriet under bagsædet på 50 kWh kan lades med op til brugbare 100 kW i lynlader og 11 kW i hjemmelader. Rækkevidden i testbilen på 18” hjul er 318 km, og jeg prøvede som et forsøg at køre min sædvanlige pendlerrute på 122 km hver vej primært på motorvej uden at tage hensyn til, at det er en elbil. Det klarede den grønne Mokka faktisk fint. Med prekølet kabine via timer-indstillingen på skærmen og offensiv kørsel over 257 km var der seks km tilbage, da jeg nåede retur. Det kan man ikke klage over, og kører du pænt, er den angivne rækkevidde på 318 km realistisk. 

Kabinen med to skærme er nyudviklet og ganske enkel at betjene. Udsynet er godt. 

© Søren Juul

Opel Mokka-e: En kultbil?

Mokka-e er forbløffende retningsstabil ved godt 130 km/t blandt andet takket være det lave tyngdepunkt, og affjedringen virker mere kompetent end i den lidt hårdt affjedrede og SUV-agtige forgænger. Har der været en dygtig Citroën-ingeniør inde over justeringen af dæmperne? Næ, for udviklingen af Mokka er sket hos Opel i Tyskland. Det er de altså kommet godt fra.

Men ligefrem potentiale til at blive en kultbil? Ja, det skal jeg jo ikke bestemme, men jeg smiler over hele femøren, hver gang jeg går ud til den grønne frø, som vi kalder den, og det er da et udgangspunkt. Der vil jo være elbiler af første generation, der engang vil blive eftertragtede som youngtimere og samlerobjekter, og det kunne sagtens gå hen og ske for Mokka-e.

Vi synes

Sær, charmende og kvik Opel, der har udseendet med sig og både er praktisk og festlig.

Har du husket at aktivere dit prøveabonnement på Bil Magasinet? Læs mere her!

Hvem er konkurrenterne?

Opel Mokka-e er langt fra den eneste elbil, der prioriterer charme over rækkevidde. Nogle af de vigtigste konkurrenter er redaktionens kæledægge Honda e, den forrygende Fiat 500e og den sjove Mini Cooper SE.

Her kan du finde en oversigt over nogle af de mest interessante elbiler på markedet.

Den eldrevne Mokka fås i Danmark nu fra 289.990 kr.

© Søren Juul

Opel Mokka-e Ultimate

  • Pris: 299.990 kr.
  • Pris (testbil): 312.990 kr.
  • Årlig afgift: 660 kr.
  • Ydelse: 136 hk og 260 Nm
  • Topfart: 150 km/t
  • 0-100 km/t: 9,0 sek.
  • Rækkevidde på el: 318 km
  • Maks. ladekapacitet: 100 kW
  • Mål: 415/179/173 cm L/B/H
  • Vægt: 1.598 kg
  • Last: 417 kg
  • Påhæng: 0 kg
  • Bagagerum: 310-1.060 liter

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...