Bil Magasinet Opel Mokka 1,2 turbobenzin 2021 test


© Frederik Hauschildt

Første tur: Kan Opel opkvikke sit image med Mokka?

Det tyske mærke fra Hesse har lagt deres bedste dage bag sig, hvis du spørger de fleste. Men kan Mokka gøre om på det, og ændre Opels image?

13. april 2021 af Frederik Hauschildt

Hvad er det?

For mig har Opel de seneste år været det lidt kedelige, snusfornuftige alternativ, når diskussionen går på nybilskøb. Med fin plads, fine priser og fint udstyr, bliver Opel en slags stræberbarn, der får gode karakterer, men som ikke kender den praktiske definition på ordet 'fest'. Men det ry er Opel, der ellers har historiebøgerne fyldt op med sportslig kant og succes på racerbanen, trætte af. Derfor har de fundet på Mokka, som skal give mærket den kant, de har manglet.

At Opel med tredje version af livsstils-SUV'en Mokka har begået en designmæssig fuldtræffer er derfor heldigt. Bilen er den første fra Opel, der er designet fra grunden med den Vizor-grill, der tager inspiration fra den første Opel Manta. Grillen udgør et næsten uafbrudt sort stykke af fronten, hvorpå der kun dannes interval af et sæt lygter og et Opel-logo. Designerne har været i himlen, da de tegnede Mokka, og det kan også ses på resten af bilen, som jeg hurtigt lægger hovedet på blokken og siger, er noget af det flotteste, Opel har udgivet de seneste år. Men er det nok?

Bil Magasinet Opel Mokka 1,2 turbobenzin 2021 anmeldelse

Benzin, diesel og el i samme pakke

Opel Mokka er søsterbil til Peugeot 2008 og deler derfor også drivline med denne. Det betyder, at bilen gør brug af PSA-koncernens EMP1-CMP-platform, og at den således har medfødt mulighed for både benzin-, diesel- og eldrift.

Den elektriske Opel Mokka-e har en rækkevidde på op til 324 WLTP-godkendte km og koster fra 289.990 kr. Derfra har den et trefaset ladesystem, der sikrer en opladningshastighed på op til 100 kW. Men det er ikke den, vi har taget en køretur i - vi har kørt benzinvarianten med en trecylindret turbomotor på 1,2 liter, med 130 hk og en ottetrins automatgearkasse. 

Bil Magasinet Opel Mokka 1,2 turbobenzin 2021 anmeldelse

Kan Opel redde dagen?

Indenfor har Opel også fået et skub. Her gør Mokka brug af det såkaldte 'Pure Panel', der udstyrer bilen med en 12" digital instrumentering, og et 10" infotainment-panel i centerkonsollen. 'Pure Panel' medfølger standard på top-udstyrsniveauet GS-Line, som starter fra 259.990 kr. 

Som jeg sætter mig i Opel Mokka er mit første indtryk altså positivt: Klimaanlæg betjenes endnu med knapper, og jeg er mødt med et hjemligt, men tidssvarende cockpit, hvor intet virker skævt eller ulogisk. Hvordan Opel Mokka ellers klarer sig, må du læse Bil Magasinet for at finde ud af!

Du kan prøve at få Bil Magasinet leveret direkte til døren. Prøv tre numre til bare 99 kr.!

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...