For knap 100 år siden i begyndelsen af 1920’erne var Fanø centrum for europæisk motorsport. I dag køres der ikke længere på Fanø, men på naboøen Rømø. Dengang dystede bilfabrikkerne om at kunne køre stærkest på den jævne og brede sandstrand og til denne disciplin var ”Det Grønne Monster” altså med helt fremme ved målstregen og passerede den da også først flere gange.
Fra symaskine til avanceret bilmotor
Men hvad er ”Det Grønne Monster” egentlig for en bil? Efter datidens standard var det en særdeles avanceret en af slagsen. Motoren på 12,3 liter har fire cylindre, overliggende knastaksel og fire ventiler pr. cylinder. Dengang gik Opel rent faktisk mod strømmen ved at bygge motoren selv. Mange af de andre konkurrenter på Fanø benyttede nemlig flymotorer, som havde langt større volumen og flere cylindre. Årsagen hertil skal findes i Opels fortid. Allerede i 1914 havde den tyske bilproducent nemlig eksisteret som symaskinefabrik i mere end 50 år og den viden, der var nødvendig for at lave symaskiner, var baggrunden for, at Opels teknikere kunne præstere selv at fremstille en så avanceret motor med en høj grad af præcision efter standarden dengang.
Vinder af Fanøløbet to gange
”Det Grønne Monster” vandt det berømte Fanøløb hele to gange og den hurtigste tid blev sat i 1923, da Opels fabrikskører Carl Jørns ræsede frem og tilbage på sandet ved Fanø Vesterhavsbad med en gennemsnitsfart på 189,2 kilometer i timen. Egentlig havde bilen potentiale til at opnå en hastighed på hele 250 kilometer i timen, men helt derop nåede man altså aldrig.
Der var dog endnu en mulighed for at opnå tophastigheden, da ”Det Grønne Monster” gæstede Rømø Motorfestival i starten af september, hvor hele 20.000 motorentusiaster var samlet for at hylde de berømte Fanøløb. Lad os bare konstatere, at én af datidens hurtigste og mest berømte biler heller ikke opnåede en hastighed i nærheden af de 250 kilometer i timen denne gang. I stedet for at suse afsted på det hårde sandunderlag oplevede ”Det Grønne Monster” lidt udfordringer med at komme helt op i gear, men det behøver vi ikke at dvæle mere ved. Bilen er og bliver én af de helt store klassikere hjemme i Opels garage og måske den gæster Rømø Motorfestival igen en anden gang.