Biltest af Ford Focus CC 2,0 Titanium
Biltest af Ford Focus CC 2,0 Titanium© bilmagasinet.dk

Ford Focus CC 2,0 Titanium

Det brune punktum

19. juli 2007

Af: Morten B. Bek

Volkswagen har en, Opel har en – og nu har Ford det også: En coupé-cabriolet

De tyskere! De er så traditionsbundne og bange for at prøve noget nyt. Selv om de ikke vil indrømme det i de store Gesellschaften sydpå, så har de sjældent været først med innovationer i nyere tid, der direkte har ændret gadebilledet. I den tid, Toyota har produceret tre generationer af trendsætteren RAV4, har kun Opel nået at få én suv på programmet. De smarte coupé-cabrioleter, der gør det nemt at køre åben bil året rundt, er også først nået andre tyskere end Mercedes sidste år. Volkswagen gav os den komplicerede og sofistikerede Eos, Opel den velkørende og prisbillige Astra TwinTop. Som den sidste af ikke-premium-producenterne i Tyskland, giver Ford os nu Focus CC.

Men overordnet set er det svært at se, hvad de har brugt al den tid til i Köln. Basis for Focus CC var nem at overtage fra den velkørende hatchback, så der har ikke været behov for de store ændringer i undervogn, styretøj og motorer. Det har de så heldigvis overført. Omvendt er tagkonstruktionen så simpel, som den slags var for ti år siden: To store dele folder sig sammen i en sandwich øverst i bagagerummet. Og det var så det. Der er ikke glas eller soltag i, som vi kender det fra Mégane CC og Eos, og der er heller ikke mulighed for at åbne taget, mens man kører – eller fra fjernbetjeningen som Astra TwinTop.

I dette tilfælde er “simpelt” med til at give Focus CC nogle skavanker.

Bagenden på den brune bil er så stor, høj og fremtrædende, at en elefant vil føle sig let og elegant ved siden af. Nu, hvor vi har med en åben bil at gøre, skal den også føles åben. I kraft af kun to tagdele, går forruden usædvanligt langt tilbage i bilen, så man sidder dækket, selv når Focus’en er helt åben. Så forsvinder lidt af cabrio-princippet jo!

Kompromisets CC’er
Men jeg vil ikke afskrive Focus CC helt, hvis jeg skulle ud at købe coupé-cabriolet. Som sagt er den velfungerende opbygning af bilen overtaget fra Focus hatchback. Den er et overbevisende kompromis mellem komfort og sport; undervognen absorberer de fleste ujævnheder, og det præcise styretøj giver mere fornemmelse af vejen end det mere følelsesløse i Eos. Men hvor den slet ikke kan følge Eos, er i karrosseriets stivhed. Med taget nede vrider den sig, men værre er, at hele tagkonstruktionen knager og arbejder, når taget er på. Dét er ikke ok.

Focus CC 2,0 er udstyret med Fords gamle fire-cylindrede to-liters benzinmotor med 145 hk. Den trækker helt fra bunden og er kombineret med en lækker fem-trins gearkasse. Mindre end 2,0’eren kan ikke gøre det, for bilen vejer 1.525 kg. Til gengæld behøver man ikke nødvendigvis Titanium-udstyret. Som Trend koster den 395.032 kr.

Meget anstændigt, men billigt er det ikke.

FORD FOCUS CC 2,0 TITANIUM
Motor R4, 1.999 cm, 16V
Ydelse 145 hk ved 6.000 o/min
185 Nm ved 4.500 o/min
0-100 km/t. 10,3 sek.
Topfart 208 km/t
Forbrug EU-miks 13,3 km/l
Årlig ejerafgift 3.020 kr.
Vægt/last/påhæng 1.525/425/1.350 kg
Mål (L/B/H) 451/183/146 cm
Bagagerum (åben/lukket) 248/534 liter
Dæk 205/50R17
Værditab 3 år/60.000 km ca.150.000 kr.(35 pct.)
Reservedelsindeks 107
Pris 430.035 kr.
Pris u/afgifter ca. 150.000 kr.

VI SYNES…Simpel tagkonstruktion og en bagende, der er enorm. Focus CC skal man lære at kende, for den kører fint, trods sine skavanker.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...