Opel Corsa

Vores journalist har et godt tip til dig, der overvejer en Opel Corsa og vil spare penge

Vi tester den kraftigste variant af Opel Corsa, men finder ud af, at det slet ikke er den, du i virkeligheden vil eje. Det bedste køb er endda også billigere.

24. juni 2020 af Søren Juul & Mikkel Thomsager

Opel Corsa test i Danmark

Opel Corsa-fans, der savner tiden, hvor mærket havde Bundesliga-hår i nakken stedet for fransk mustache på overlæben, kan måske finde trøst ved at lure nederst på prislisten på den nye Corsa. Her finder man minibilen i en fræk GS-Line variant, der smager lidt af den hæderkronede GSi-æra, som i gamle dage havde status som GTI.

Se også vores videotest af Opel Corsa midt i artiklen, eller ved at trykke hér!

Rent mekanisk er der tale om en Corsa med den fremragende, 3-cylindrede benzinturbomotor med 100 hk på 1,2 liter, som jeg for nyligt kårede som det bedste valg i en Peugeot 208 med manuelt gear. Med GS-Line udstyr er den altid parret med 8-trins automatgear og tilsat styling, der bør få en tankpasser i Rostock til hviske "echt geil". Testbilen fører sig frem på sorte 17" fælge, en kæk hækspoiler og sort kontrastfarve på taget til den orange lak, der matches med tilnærmelse indenfor.

Opel Corsa interiør

Skuffet over støjen i Opel Corsa

Kabinen er forsynet med velstøttende, sorte sportssæder med striber og en rød plamage på rygstykket. Selve ­instrumentbrættet er peppet op med en rød fartstribe på tværs over et lag sølvfarvet plastik.

Vi tager testbilen ud på en længere tur til Nordjylland og retur inklusive en masse kilometer på motorvej. Det er luksus med 8-trins automatgear i en relativt lille bil, men den tager brodden af ivrigheden fra turbomotoren med ikke alt for hurtige gearskift. Nul til 100 km/t tager 10,2 sek., så der er helt officielt ikke meget lommeraket over den dyreste Corsa – heller ikke hvis du aktiverer Drive Mode "Sport".

Til 239.990 kr. er jeg skuffet over støjen i kabinen, når man kører godt til – og pynteplasten i rød og grå på instrumentbrættet, der virker billig efter at, man har set på den i seks timer på motorvejen.

Opel Corsa

Opel Corsa er den fornuftige i familien

Corsa er mere fornuftig og anvendelig end 208'eren. Foran er der mere plads takket være en mere kompakt midterkonsol. Instrumenterne er nemmere at aflæse, da du betragter dem gennem rattet i stedet for prøve at få et glimt af dem over ratkransen. Klimaanlægget betjenes bekvemt på analoge dreje­knapper, hvor du bakser med at finde det rigtige sted at trykke på infotainmentsystemet i en 208.

Men det behøver du ikke grave dybt i lommen for at opleve. Corsa fås med en 75 hk rugbrødsmotor fra 145.000 kr. og den virker som en bedre løsning end den danske prislistes højdespringer.

Vi synes:

Peugeot 208's fornuftige søster føles akavet i sportstøj. Tag den med 75 hk, og spar en formue.

Opel Corsa

Opel Corsa 1,2T GS-Line aut. | Specs

Pris & afgift

  • 239.990 kr.
  • 1.000 Kr. årlig afgift

Motor & ydelse 

  • R3, 1.199 cm3, 12V, turbo
  • 100 hk ved 5.500 o/min
  • 205 Nm ved 1.750 o/min

Præstationer 

  • 192 km/t Topfart
  • 10,8 sek. 0-100 km/t
  • 16,9 km/l WLTP

Mål og vægt 

  • 406/177/143 cm L/B/H
  • 1.165/480/1.200 kg Vægt/last/påhæng
  • 309-1.081 liter Bagagerum
  • 205/45R17 Michelin Alpin 6 Dæk

Artiklen herunder er fra første gang vi kørte Opel Corsa i november 2019

Hvor kører vi Opel Corsa?

Den nye Opel Corsa blev præsenteret i Split med testture langs Kroatiens langstrakte Adriaterhavskyst og gennem nationalparken Krka. Ruterne inkluderede motorvej og underlaget var overvejende godt.

Bil Magasinet var inviteret til præsentationen af Opel

Hvad er nyt ved Opel Corsa?

Alt er nyt - i hvert for fald for Opel. Teknisk set bygger den på samme bund - Peugeot/Citroën's såkaldte CMP-platform, som den helt nye Peugeot 208, og motorprogrammet er præcis det samme. Det vil sige en 3-cylindret 1,2 liters benziner på 75, 100 eller 130 hk og en 4-cylindret diesel på 100 hk.

Som Peugeot 208 kommer Opel Corsa også i en ren el-udgave, men først hen mod sommerferien.

Opel Corsa 2020 kørende skråt bagfra


Så er det virkelig en Opel?

Den nye Corsa er udviklet på rekord tid. Læs mere om det i Bil Magasinet #BM2001 ude 12. december, hvor vi har en fuld præsentation af bilen. 

Men der er meget Opel i den, og den har ikke arvet Peugeot's i-Cockpit instrumentering, hvor man betragter instrumenterne over rattet i stedet for igennem rattet, som man gør i Corsa, og centerskærmen har også færre opgaver, end i Peugeot 208. Corsa har flere dedikerede kontakter omkring instrumentbordet.

Men øvrigt var de to foregående Corsa-modeller jo også lavet i samarbejde med en anden bilproducent. Corsa D fra 2006 tog udgangspunkt i en Fiat Punto, og Corsa E fra 2014, byggede videre på denne.

Opel Corsa 2020 bagsæde og adgang

Er Opel Corsa cool?

Ja da. Selv om udtrykket er mere forsigtigt end den frække Peugeot 208, så har Corsa en stærk profil med klassiske tyske aner. Kabinen føles lækker og indbydende, i hvert fald i de versioner, der var til rådighed ved præsentationen, som dog alle var af højere udstyrsniveauer.

Men der er også en på kiksere. Eksempelvis ser de digital instrumenter, som er standard på de dyrere versioner, eftermonterede ud, fordi de ikke fylder instrumenthuset ud. 

Opel Corsa 2020 digitale instrumenter

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...