Første test: Ny Opel Corsa med fransk rygvind

Ny Opel Corsa tager udgangspunkt i Peugeot 208. Det er ikke så skidt, men ikke alt er godt.

21. november 2019 af Mikkel Thomsager

Hvor er vi?

Den nye Opel Corsa blev præsenteret i Split med testture langs Kroatiens langstrakte Adriaterhavskyst og gennem nationalparken Krka. Ruterne inkluderede motorvej og underlaget var overvejende godt.

Bil Magasinet var inviteret til præsentationen af Opel

Hvad er nyt?

Alt er nyt - i hvert for fald for Opel. Teknisk set bygger den på samme bund - Peugeot/Citroën's såkaldte CMP-platform, som den helt nye Peugeot 208, og motorprogrammet er præcis det samme. Det vil sige en 3-cylindret 1,2 liters benziner på 75, 100 eller 130 hk og en 4-cylindret diesel på 100 hk.

Som Peugeot 208 kommer Opel Corsa også i en ren el-udgave, men først hen mod sommerferien.

Opel Corsa 2020 kørende skråt bagfra


Så er det virkelig en Opel?

Den nye Corsa er udviklet på rekord tid. Læs mere om det i Bil Magasinet #BM2001 ude 12. december, hvor vi har en fuld præsentation af bilen. 

Men der er meget Opel i den, og den har ikke arvet Peugeot's i-Cockpit instrumentering, hvor man betragter instrumenterne over rattet i stedet for igennem rattet, som man gør i Corsa, og centerskærmen har også færre opgaver, end i Peugeot 208. Corsa har flere dedikerede kontakter omkring instrumentbordet.

Men øvrigt var de to foregående Corsa-modeller jo også lavet i samarbejde med en anden bilproducent. Corsa D fra 2006 tog udgangspunkt i en Fiat Punto, og Corsa E fra 2014, byggede videre på denne.

Opel Corsa 2020 bagsæde og adgang

Er den cool?

Ja da. Selv om udtrykket er mere forsigtigt end den frække Peugeot 208, så har Corsa en stærk profil med klassiske tyske aner. Kabinen føles lækker og indbydende, i hvert fald i de versioner, der var til rådighed ved præsentationen, som dog alle var af højere udstyrsniveauer.

Men der er også en på kiksere. Eksempelvis ser de digital instrumenter, som er standard på de dyrere versioner, eftermonterede ud, fordi de ikke fylder instrumenthuset ud. 

Hvornår kommer den?

Den nye Corsa er klar lige omkring årsskiftet.  Priserne er endnu ukendte, men de vil givet vis placerer sig i centrum for klassen, det vil sige prisstart omkring 140.000 kr. El-versionen er allerede prissat til 244.990 kr.

Tjek næste nummer af Bil Magasinet #BM2001 ude 12. december for hele historien.

Opel Corsa 2020 digitale instrumenter

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...