Et kig i bakspejlet: Da Opel ville hypnotisere dig

Med denne reklame var det ikke så mærkeligt at Opel blev kaldt "morfarbil" tilbage i 90'erne. Vi har været i arkiverne og fundet gamle bilreklamer frem. Vi starter med, da Opel prøvede at hypnotisere os til at købe en Opel Vectra.

1. oktober 2019 af Victor David Kraft

“Men vi skal længere ind… Vi skal helt ind i sindet…”

Velkommen til Bil Magasinet april 1999. Nokia 3210 er lige blevet introduceret, og du må affinde dig med, at informationsteknologierne i hastig fart transformerer verden. Det kan godt blive lidt hektisk for dig, og derfor har du brug for noget at holde fast i. Noget, der får dig til at slappe af. Du har brug for automobil afspænding.


Godkendt af politiet

Her er Opel Vectra. Navnet kan dateres tilbage til 1988, så bilen ved godt, hvilket pres der ligger på et menneske, der lever tæt op af et årtusindskifte. Det er ikke kun almindelige mennesker, der anerkender Vectra’s afslappende effekt - det gør også ordensmagten, der har gjort Vectra til en del af politistyrken. 

230 km/t i topmodellen

Vectra fås i flere varianter. Starter du blødt ud, så tager du en Opel Vectra 1,6 16V Gl, hvor 100 hk sikrer en topfart på 188 km/t og en 0-100 tid på 12,5 sekunder. Bliver det lige lovligt afslappende? Bare rolig, Vectra fås også med V6-motor, der yder 170 hk. Så lander speedometernålen på 100 km/t efter 8,5 sekunder, og Vectra tager sig af dig, selvom du rammer topfarten på 230 km/t. 

Men hvad koster den?

Det er svært at sætte en pris på fysisk og psykisk velvære, men den muskelafslappende Vectra forsøger. Basisvarianten starter fra 206.995 kr., men vi skal længere ind… Vi skal helt ind i sindet… Derfor tager du topmodellen Opel Vectra 2,5 V6 CDX, der koster 358.195 kr. 

Det skrev Bil Magasinet dengang

I Bil Magasinet august 1999 havde Thomas Hjortshøj fået udskrevet en Opel Vectra 2,5 V6 til test. 

Under overskriften “Hjertet på rette plads” var der såmænd rosende ord at finde: “En tur på 1.400 km af motorveje viste, at Vectra er en god cruiser til langdistancer. Den har fin retningsstabilitet og et lavt støjniveau.” 

Også interiøret formåede at holde stressniveauet nede, og især bilens aircondition og bordcomputer var noget, der faldt i god jord hos den daværende motorjournalist.

Bil Magasinets test fra 1999

Mindre udstyr, tak

Opel Vectra havde prisen imod sig, og Thomas Hjortshøj anbefalede, at købere fravalgte lædersæder, aircondition og multiinfo-display, da prisskiltet på en Vectra så ville skrumpe til 293.995 kr. Og det var vel at mærke uden at skulle give afkald på V6-motoren, som Hjortshøj havde forelsket sig i. 

Solgte tæt på 56.000 stk.

Opel Vectra solgte i dens levetid fra 1988 til 2008 55.953 stk. til de danske veje, og især i 1990’erne blev Vectra karakteriseret som en succes. Der var sportslige fornemmelser til dem, der ligesom Thomas Hjortshøj kunne lide V6’erens lydbillede, men som den aldrende reklame antyder, så blev Opel Vectra i høj grad forbundet med komfort.

Vectra blev opfattet som kedelig

Opel’s reklame fra 1999 forsyner ikke ligefrem Vectra'en med et sportslige prædikater. I stedet ser vi en Vectra, der holder stille på en parkeringsplads med slukkede lygter, og hele reklamens stemning lugter langt væk af sengetid og godnatsang. Derfor kan det heller ikke undre nogen, at Opel i nogle kredse fik ry som lidt af en “morfarbil”, der kunne transportere én på behagelig vis, inden en rustvogn skulle klare de sidste kilometer. 

Velkommen til filosoffens hjørne

Her er et virtuelt rum, hvor der er plads til at nørde de sider af tilværelsen, bilerne viser os. Jeg er universitetspraktikant og studerer filosofi, så derfor handler mine skriverier om, hvad bilerne kan fortælle om os selv, vores historie og vores samtid.

Intet er på forhånd dømt ude - så længe det handler om biler! Du er derfor velkommen til at komme med indspark og spørgsmål. Send en mail på [email protected]

Du kan blandt andet se gamle reklamer, der har været bragt i Bil Magasinet. Så er du ikke i tvivl om, at vi har rykket os - i hvert fald når det gælder reklamelayout.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...