Bag rattet af en ny dynamisk Opel Astra

Den nye Opel Astra, nu i sin 11. generation kaldet K, er klar til dansk lancering i midten af november. Priserne starter ved 199.990 kr.

1. oktober 2015 af Frederik T. Frey

Ikke nok med at designet er nyt, så skal de danske bilkunder også vænne sig til, at en Opel Astra ikke længere er en metervare-bil med en gennemsnitlig køreoplevelse. En hurtig testtur på omkring 300 km gennem slovakiske veje afslører, at den nye Astra er yderst velkørende – særligt hvis du er glad for dynamik, ligesom vi er.

Den nye Astra har tabt op mod 200 kg i udvalgte varianter sammenlignet med den foregående model. Og det kan mærkes, skulle vi hilse at sige. Vægttabet gør naturligvis brændstofforbruget bedre, og med færre kilo på sidebenene skal der færre kræfter til at accelerere den tyske hatchback – dejligt.

Bedst af alt er det dog, at den 5-dørs Golf-klassebil for første gang, hvis vores hukommelse ikke svigter os, har taget skeen i den dynamiske hånd – bl.a. takket være den lavere vægt. Uden at have lavet et ryg mod ryg-test med konkurrenterne føles Astra's dynamiske egenskaber på højde med dem i f.eks. Ford Focus og Mazda 3. Sving tages roligt og lineært takket være den balancerede undervogn og det hurtige og præcise styretøj. Understyring er ikke udtalt, og et lille løft fra speederen får straks bagenden til at stikke en kende ud og hjælpe bilen rundt i kurverne.

Motorprogrammet bugner også af fine tilbud. Billigste variant bruger en 3-cylindret 1-liters turbobenzinmotor med 105 hk og et blandet forbrug på 23,3 km/l. Motoren klarer det utroligt fint, og i direkte sammenligning med en 1,4-liters motor, der både har én cylinder mere, ét gear mere og 45 hk ekstra er det faktisk ikke svært at anbefale den brystsvage af de to motorer.

Priserne starter ved 199.990 kr., og billigste diesel – med 95 hk og et brændstofforbrug på 27,8 km/l – koster 249.990. kr. i Enjoy-udstyrsniveauet. Ekstraudstyr som et rudemonteret kamera ved navn Opel Eye der gør en række sikkerhedssystemer som f.eks. automatisk nødbremse mulig, koster 6.500 kr., mens LED-Matrix-forlygter, der automatisk tilpasser lyskegle og -styrke, beløber sig til 17.000 kr.

Til tech-nørderne er der også godt nyt. Opel OnStar lanceres i Danmark i løbet af 2016. Systemet gør det muligt at køre 4G-mobiltinternet som WiFi-hotspot fra bilen, samt have telefonisk adgang til et callcenter, der kan hjælpe med at programmere bilen, mens man kører. Med et tryk på en knap kan føreren via samtale gennem bilens lydsystem f.eks. bede callcenterpersonalet indstille bilens GPS – vel at mærke uden at flytte hænderne fra rattet.

Generelt er der færre ting at trykke på i kabinen. En stor touchskærm har overtaget mange knap-funktioner. Det har pyntet på interiør-designet en hel del ift. den tidligere Astra. Herfra kan bilens infotainmentsystem også snakke sammen med både iPhones, via Apple CarPlay, og på sigt også Android Auto.

Opel Astra lanceres i DK til november med en startpris på 199.990 kr.

Følg med i Bil Magasinet for at læse den fulde prøvekørsel af den nye Opel Corsa – og hold også øje med kommende sammenlignende test.

Er du interesseret i en ny Opel Astra? Få 3 gode tilbud på den her

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...