Opel Astra front vizor grille rød forende dansk
© Opel

Opel afslører: 180 hk for under 300.000 kr. i den nye Astra

Opel har afsløret priser, udstyr og motortyper på deres splinternye Opel Astra, der først og fremmest kommer som plugin-hybrid

30. november 2021 af Frederik Hauschildt

Ny Opel Astra fra 229.990 kr.

Det var ikke mange måneder siden, vi kørte den helt nye Peugeot 308 i Nice. Dengang havde vi ingen pris, men nu er der nyt i sagen: Både Peugeot 308 og Opel Astra er nemlig konstrueret på den samme EMP2-platform, der blev fremvist i 2013, og som siden har ageret udgangspunkt for alt fra DS9 til Toyota ProAce.

Fraprisen på Opel Astra er 229.990 kr., og det køber dig en benzinvariant, formentlig med samme specifikationer som dem Peugeot 308 kører med: Altså en 1,2-liters trecylindret med op til 130 hk. Platformsdelingen åbner dog også muligheden for opladningshybrider eller endda ren eldrift – som i eksempelvis Citroën ë-Jumpy.

Opel Astra front vizor grille rød bagende dansk
© Opel

180 hk og el-drift fra 289.990 kr.

Den første nye Astra, der lander i Danmark, er en plugin-hybrid. Drivlinen skubber samlet op til 180 hk ud, og på samme måde som Peugeot 308 yder en 1,6-liters benziner 150 hk, mens elmotorerne supplerer med op til 110 hk (Det er altså ikke fordi, vi ikke kan regne - men når det drejer sig om systemydelse, lægger man ikke altid tallene sammen. Læs forklaringen her.)

Fraprisen er 289.990 kr., men i udstyrsniveauet Ultimate koster Astra fra 359.990 kr.

Hvad angår gearkasser, så gør Opel i første omgang kål på den manuelle gearkasse til fordel for automatgearkasser. Standard for opladningshybriden er nemlig en 8-trins automatgearkasse, som vi også kender fra Peugeot 308.

En ren el-variant er ifølge Opel også på vej. Vi får dog lov at vente til 2023, hvor den såkaldte Astra-e introduceres.

Læs anmeldelsen af Peugeot 308 her!

Opel Astra bag vizor grille gul forende dansk
© Opel

Opel Astra bliver større

Okay, marginalt større. Bilen er tiltaget omkring 4 mm i længden, men akselafstanden er steget med 13 mm. Det gavner i interiøret, der ifølge Opel er blevet mere rummeligt. Det er da også til at se, for Astra har forstørret sit bagagerum med 52 liter, så det nu sluger 422 liter.

Senere lanceres også en Stationcar-udgave: Den såkaldte Astra ST udkommer i anden halvdel af 2022.

Opel Astra kommer som stationcar i 2022.

© Opel
Opel Astra interiør skærme sæder rat dansk
© Opel

Massagestole og nyt display i Astra

En anden effekt af platformskiftet kan aflæses på ekstraudstyrslisten. Ting som Opel's Pure Panel-display og en ny, mere avanceret kombination af linjevogter og fartpilot, der nu automatisk kan skifte vognbaner, er blandt det nye udstyr i Astra. Et nyt såkaldt 'AGR-godkendt' sæde med både ventilation og massage er også en mulighed på den nye Astra.

Bestilling og pris

Jævnfør Opel's egen hjemmeside, så kan du allerede nu få et tilbud på den nye Astra - hvornår denne kan leveres, melder historien dog ingenting om. Priserne er til gengæld på plads:

Fraprisen på Astra er 229.990 kr., men den nylancerede PHEV starter ved 289.990 kr. Her får du det såkaldte Edition-udstyr, der kommer med adaptiv fartpilot, varme i sæde og rat og alufælge.

Varianten med bedst værdi lader umiddelbart til at være Elegance, der tilføjer større skærme, bakkamera og et klimaanlæg med to zoner, for 309.990 kr.

Den allerdyreste variant, Ultimate, koster fra 359.990 kr., og her udvides fartpiloten, der tilføjes memory-funktion til de elektriske sæder og en trådløs oplader. Herudover er der også 360-graders parkeringskamera og et sæt 18" alufælge.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...