Nissan har præsenteret fjerde generation af Nissan X-Trail, en stor crossover/SUV, der deler platform med Nissan Qashqai, men med mulighed for syv sæder og firehjulstræk.
Men firehjulstrækket er ikke, som man kender det. På hver aksel sidder en elmotor og under motorhjelmen finder man en 1,5-liters benzinmotor, der aldrig driver hjulene, men kun genererer strøm til et lille 1,8 kWh batteri, der fordrer elmotorerne.
Næsten som en elbil
Systemet, som Nissan kalder e-4ORCE, giver nogle af fordelene ved at køre elbil, som f.eks. et bundtræk, der står parat, så snart du trykker på pedalen, og klatrer nemt op ad stejle veje. Der findes desuden en såkaldt e-POWER-variant med samme system, men kun en enkelt elmotor og forhjulstræk.
Motoren ændrer størrelse
Den lille 3-cylindrede benzinmotor er i stand til at ændre kompressionsforhold, alt efter hvor meget du kræver af den. Det betyder i praksis, at motoren bliver mere højtydende, hvis du trykker hårdt på speederen, men kan arbejde i et mere afslappet tempo, når du kører i et stabilt tempo. Systemet er fantastisk kompliceret, men reelt set ændrer det slaglængden, hvilket faktisk betyder, at motoren faktisk ændrer slagvolumen, mens du kører - selvom det dog kun er omkring 0,02 liter.
Men selv med det sindrige system bliver Nissan X-Trail næppe en grøn darling, for den når ikke over et officielt forbrug på 17 km/l.
Læs også: På langtur i Mercedes C 300 d stationcar: Sikke en PRAGTFULD dieselbil

Op til syv sæder
For 10.000 kr. ekstra kan Nissan X-Trail udstyres med en tredje sæderække, hvor to foldbare sæder bringer det totale antal passagerer op på syv. De to bagerste sæder er dog ikke til voksne, og Nissan anbefaler ikke, at man anbringer nogen over 160 cm på dem. Bagagerummet er stort og rummeligt, selv om de to ekstra sæder stjæler 100 liter plads, når de er lagt ned.
Langturs-ven
Generelt er Nissan X-Trail et behageligt bekendtskab på den lange tur. Peg den i en retning, og den holder sporet uden de store input. Det hjælpes på vej af et meget velfungerende Lane Assist-System, hvor “linjevogteren” nærmest ubemærket puffer dig tilbage på sporet og kun træder mærkbart ind, hvis det er ved at gå galt. Du sidder højt i meget behagelige sæder, og fordi der ikke er nogen mekanisk forbindelse mellem den forreste og den bagerste elmotor, er gulvet fladt og benpladsen på bagsæderne også god.
Læs også: Her er beviset på, at bildesign er en million gange BEDRE nu end for 10 år siden

Det store problem
Nissan hybridsystem har en akilleshæl. For med forhjulstræk må X-Trail e-Power kun trække 670 kg. på krogen, og det er svært at forestille sig, at det er nok til danske købere af en bil i denne størrelse. Med firehjulstræk må du spænde 1.800 kg. efter, men så er du også nødt til at slippe mindst 560.990 kr. for den billigste variant og 674.990 kr. for udstyrsbomben Tekna, som vi har fat i her.
Nissan har i Danmark større salgsforventninger til den mere konventionelle mildhybrid-variant med en 160 hestekræfters benzinmotor, der sender kræfterne direkte til forhjulene. Den må trække 2.000 kg. og koster fra 449.990 kr.
Alle priser er 2023-priser, og Nissan kan levere de første nye X-Trails i januar.
Priser på Nissan X-Trail (2023)
MHEV 160 Xtronic aut.
- Acenta: 449.990 kr.
- N-Connecta: 494.990 kr.
- Tekna: 563.990 kr.
e-POWER
- Acenta: 499.990 kr.
- N-Connecta: 544.990 kr.
- Tekna: 613.990 kr.
e-4ORCE
- Acenta: 560.990 kr.
- N-Connecta: 605.990 kr.
- Tekna: 674.990 kr.