2018 Nissan Qashqai 1,3 DIG-T
2018 Nissan Qashqai 1,3 DIG-T © Søren Juul

Det skal du vide om den nye turbomotor i Qashqai

Turbobenzinmotor i versioner med 140 og 160 hk erstatter de udbredte 1,2- og 1,6-liters benzinmotorer i Nissan Qashqai

11. november 2018 af Steen Bachmann

Nissan Qashqai var den mest solgte personbil i juni, juli og august måned. Modellen får nu en ny turbobenziner på 1,3 liter, der erstatter de hidtidige 1,2-liters og 1,6-liters motorer.

Motoren fås med 140 eller 160 hk og er udviklet af Renault-Nissan-Mitsubishi-alliancen i samarbejde med Daimler, der vil bruge den i Mercedes-Benz modeller.

1,3 turbomotor debuterer i Qashqai

Motoren får debut i Qashqai. Den fås med 6-trins manuel gearkasse eller en ny 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse (DCT) – begge med forhjulstræk. Det er første gang, at dobbeltkobling introduceres i en Nissan Qashqai, og målet er at give en mere direkte og dynamisk køreoplevelse.

Den nye 1,3-liters motor i Nissan Qashqai fås i tre versioner:

* 140 hk med 6-trins manuel gearkasse
* 160 hk med 6-trins manuel gearkasse
* 160 hk med 7-trins DCT (dobbeltkobling) 

Drejningsmomentværdierne er 240 Nm med 140 hk, 260 Nm med 160 hk og manuel gearkasse og 270 Nm med 160 hk og DCT.

2018 Nissan Qashqai 1,3 DIG-T
2018 Nissan Qashqai 1,3 DIG-T © Søren Juul

Erstatter gammel Qashqai-motor

Den nye 1,3-liters motor erstatter 1,2 benzin med 115 hk. Den lille variant med 140 hk yder 25 hk mere end den nuværende 1,2'er, og momentet er forbedret med 50 Nm, så det nu er 240 Nm ved 1.600 o/min. Anhængervægten er øget til 1.300 kg.

Moteren med 160 hk erstatter 1,6 benzin med 163 hk. Momentet forbedret med ekstra 20 Nm. De første 240 Nm er tilgængelige ved 1.600 o/min, mens her er overboost-funktion med 260 Nm ved 2.000 o/min. Anhængervægten for denne variant er 1.500 kg med bremser.

2018 Nissan Qashqai 1,3 DIG-T
2018 Nissan Qashqai 1,3 DIG-T

Samtidig med den nye motor får Qashqai integrering af smartphone i bilen samt muligheden for at downloade kort- og softwareopdateringer Over The Air (OTA). Apple CarPlay og Android Auto er standardudstyr i alle udstyrsversioner undtagen Visia.

© Søren Juul

Ny Qashaqi-motor er mere effektiv

Den forbedrede effektivitet i den nye motor er et resultat af en grundlæggende ombygning af motorens konstruktion i forhold til tidligere benzinmotorer. 

Der er tilføjet et benzinpartikelfilter, og forbedringerne omfatter brændstofindsprøjtningssystemet, konstruktionen af forbrændingskammeret, reduceret friktion og optimering af turboladeren. 

Nissan skriver, at motoren giver en mere støjsvag køreoplevelse takket være det højere drejningsmoment ved lave omdrejningstal.

Lavere driftsomkostninger

Serviceintervallerne er forlænget fra 20.000 km til 30.000 km. Herudover udledes der mindre CO2, således at den grønne ejerafgift også er reduceret på motorvarianten med 140 hk.

Motoren har gennemgået 40.000 timer med tests og simulering. Som et led i disse tests gennemgik motoren 300.000 km testkørsel under nogle af de mest ekstreme forhold i verden.

Alliancen forventer at producere op til 1 million af disse motorer i det næste regnskabsår, og at den vil være monteret i over halvdelen af alle solgte eksemplarer af Qashqai.

Opdateret prisliste med den nye motor

Prisliste for Nissan Qashqai med ny motor

Benzinmotor

DIG-T med 140 hk og manuelt gear: 

Visia: 249.990 kr. 

Acenta: 278.190 kr. 

N-Connecta: 294.990 kr. 

Tekna: 316.990 kr. 

Tekna+: 324.990 kr. (kampagnepris)  

DIG-T med 160 hk og manuelt gear: 

Acenta: 296.990 kr. (kampagnepris)

N-Connecta: 313.990 kr. (kampagnepris)

Tekna: 335.990 kr. (kampagnepris)

Tekna+: 343.990 kr. (kampagnepris)  

DIG-T med 160 hk og 7-trins automatgear:

Acenta: 318.390 kr. 

N-Connecta: 335.190 kr.

Tekna: 357.190 kr.

Tekna+: 365.190 kr. (kampagnepris)  

Dieselmotor

dCi med 115 hk og manuelt gear

Visia: 249.990 kr. (kampagnepris)

Acenta: 278.190 kr. (kampagnepris)

N-Connecta: 294.990 kr. (kampagnepris)

Tekna: 316.990 kr. (kampagnepris)

Tekna+: 329.490 kr. (kampagnepris) 

Teknikken bag Qashqai's nye turbomotor

Topstykke

Den nye motors kompakte konstruktion giver mere plads i motorrummet og reducerer bilens samlede vægt

Den har et nyt triangulært udformet ”delta”-topstykke. Injektorerne er placeret centralt for at forbedre forbrændingen.

Udstødningsmanifolden er delvist integreret i topstykket, hvilket giver en mere effektiv afkøling af udstødningsgassen og en mere effektiv forbrænding – især ved lave motoromdrejningstal og høj belastning

Motoren er blevet udstyret med et benzinpartikelfilter. Filtret eliminerer partikler i udstødningsgasserne ved at opfange dem i en mikroskopisk bikubestruktur, som regenererer automatisk med faste intervaller.

Spraybelægning på boringen

Alliancen anvender for første gang denne teknologiske innovation på motoren i en volumenmodel

Ved hjælp af en plasmabrænder sprayes et tyndt lag af meget hårdt stål på cylindervæggene for at forbedre varmeledningsevnen under forbrændingen.

Foruden at spare en masse vægt, reducerer denne teknik i høj grad ukontrolleret tændingsbanken (kliklyde) i motoren, og den øger kompressionsforholdet, hvilket medfører større effektivitet.

Spraybelægningen på boringen står for 1 % af reduceringen af brændstofforbrug og emissioner.

Turbolader

Turboladeren er nu udstyret med en motordrevet recirkulerende sikkerhedsventil (en såkaldt ”e-waste gate”). Den erstatter de pneumatiske ventiler i ældre motorer.

Det betyder, at motoren har bedre respons især ved lave motoromdrejningstal.

Denne waste gate giver mulighed for optimal motorstyring, uden at det påvirker køreegenskaberne.

Injektorer

Injektordyserne har seks huller, hvilket giver en bedre forstøvning af benzinen.

De forsynes via en common rail under et højt tryk på 250 bar. Det skal ses i forhold til 200 bar i den udgående 1,2-liters motor.

Variabel ventilstyring med vippearm

Ventilstrukturen har en følgevippearm med hydraulisk føring i stedet for ventilløftere. Det bidrager til at reducere den interne friktion og forbedrer holdbarheden.

Den vigtigste fordel er en reducering af den interne friktion og forventet længere holdbarhed.

Motoren er mere effektiv takket være de to uafhængige variable ventilstyringssystemer til indsugning og udstødning.

Giv Bil Magasinet i julegave

Giv Bil Magasinet i julegave til en du holder af. Vi har gjort det nemt og hurtigt at give gode julegaver. På Magasinetgaver.dk kan du nemlig nemt og hurtigt få julegaven i hus. Du bestemmer selv, om det skak være 5, 8 eller 12 måneders abonnement på Bil Magasinet. Læs mere om julegaven her

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.