Biltest af Nissan Terrano II 2,7 TDi Sport Van
Biltest af Nissan Terrano II 2,7 TDi Sport Van© bilmagasinet.dk

Nissan Terrano II 2,7 TDi Sport Van

Skræl den surfer-boy

23. juni 2000 af Bilmagasinet

Af: John Sørensen

Poppede detaljer generer helhedsindtrykket af Nissan Terrano II

DET HAR VEL ALDRIG været meningen, at en firehjulstrækker skal være køn. Det er da heller ikke blevet resultatet af det seneste Nissan Terrano-facelift, der bl.a. byder på et sært kølergitter, forkofanger med indtag a la Ferrari Modena, nye fælge og skærmforøgere, der ikke slutter helt tæt. Plus en upraktisk plastic-skal over det udvendige reservehjul, og nogle meget udsatte baglygter.

El-spejle, el-ruder, fjernbetjent c-lås, stereo med seks højttalere, sædevarme og info-display kan vi bedre li. Måske vil den megen plastic-smartness tiltale lifestyle-publikummet, men kenderen koncentrerer sig om de punkter, hvor Terrano er blevet en bedre arbejdshest.

Gasstøddæmperne er et væsentligt plus, og i forhold til andre soft-offroadere er Terrano II et hæderligt værktøj. Den dykker ikke slemt ved nedbremsning, og på trods af højt tyngdepunkt og høj vægt (1.675 kg) bliver du ikke hægtet af i trafikken. Komforten er med andre ord i orden for et køretøj af denne type.

Nissan holder fast ved den stive chassisramme i Terranoen, der i den testede korte tredørs Van-version er en fin makker i terrænet. En firehjulstrukken prøvetur op ad den røde piste på skianlægget Syd Alpin på Hallandsåsen afslørede både sejtræk og godt bid i bakken. Ifølge Nissan kan Terrano kravle 39 grader opad, køre 48 grader sidelæns og klare en indgangsvinkel på 32,5 grader. Frihøjden er 21 cm, og 45 cm vand under kølen skulle også være muligt.

På krogen må Terrano tage en bremset trailer på 2.800 kg (uden bremser 750 kg), nyttelasten er 825 kg, og bilen har kræfterne til opgaverne. Ude foran regerer en firecylindret 2,7 liters turbodiesel, der er en smule sløv lige i starten. Men når først møllen roterer, trækker Nissanen igennem, og den energiske motorlyd er ikke generende. Via gearskiftet kan der vælges mellem baghjulstræk, 4 WD og højgear samt 4 WD og lavgear.

Måske virker vi lidt negative overfor Terranoen, men kald det hellere konstruktiv kritik af et basalt set glimrende køretøj. Der er bare gået lidt rigeligt surfer-boy i detaljerne.

Nissan Terrano II 2,7 TDi Sport 3-dørs Van 211.543 kr.

Tekniske data
R4, 2.664 cm3, 8V. 125 hk ved 3.600 o/min. 278 Nm ved 2.000 o/min. 0-100 km/t: 15,7 sek. Topfart: 155 km/t. EU-mix: 10,2 km/l. Årlig ejerafgift (erhverv): 3.720 kr.

Totaløkonomi:
Den gamle Terrano er populær som brugt, selvom den er mest interessant for firmakunder. På 3 år og 50.000 km taber den ca. 35% eller 77.000 kr.
Reservedelsindeks: 133
Service ekskl. materialer:
10.000 km: 424 kr.
20.000 km: 424 kr.
30.000 km: 1.992 kr.

Vi synes:
Skræl plasticen af og find en hæderlig 4 WD indenunder

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...