Ny Nissan Qashqai 2021

Ucamoufleret detalje fra den nye Qashqai

© Nissan

Første fotos: Ny Nissan Qashqai

Nissan lancerer en helt ny Qashqai med en hybriddrivline, hvor benzinmotoren ikke driver hjulene direkte. Diesel udgår.

18. februar 2021 af Bil Magasinet
© Nissan

Torsdag viste Nissan for første gang sin nye Qashqai. Modellen blev introduceret i 2006. Anden generation kom i 2014, så det er tredje generation af Qashqai, som bygger på ny grundlæggende teknik, den såkaldte CMF-C platform, der også bruge i en stribe Renault-modeller.  

Karrosseriets grundlæggende opbygning benyttter mere aluminium end forgængerne, så den nye Qashqai er både stivere og lettere. Bagsmækken er nu lavet af komposit-materiale, som alene sparer 2,6 kg. For- og bag-dørene, forkofangerne og taget er nu lavet af aluminium, der giver en vægtbesparelse på 21 kg. De nye materialer absorberer angiveligt også energien bedre i tilfælde af en ulykke, hvorved den beskytter passagererne bedre.

Den grundlæggende opbygning af hjulophængene er uændret, men alle dele er reviderede og optimerede. Qashqai kan nu fås med 20" hjul, og versionerne med store hjul har et revideret forhjulophæng, med ekstra forstærkning.

© Nissan

I Danmark til sommer

Med brugen af den nye platform bliver Qashqai opdateret på teknik-fronten, så den stiller med seneste sikkerhedsudstyr inklusive intelligent automatisk nødbremse, vejbaneholder og og flere features samlet i det Nissan Kalder ProPilot. Nyt for Qashqai også muligheden for at få head up display i forruden.

Designet spiller videre på det kendte Qashqai-udtryk, og profilen hænger næsten mere på første generation af bilen, end anden generation. De udvendige dimensioner er næsten identiske med forgængeren, men Qashqai er angiveligt blivet mere rummelig. Blandt andet er bagagerummet vokset med 74 liter til 504 liter.

Nissan Qashqai ventes til Danmark til sommer 2021.

Ny Nissan Qashqai 2021
2021 Qashqai


© Nissan

Herunder følger artikel fra 15. januar 2021 om Nissan Qashqais motorprogram.

Nissan har i dag præsenteret motorerne til den nye Nissan Qashqai, der ventes præsenteret og lanceret senere i år.

Benzinmotoren er den kendte 1,3 liters turbo med 140 eller 155 hk. Den kommer standard med et mild-hybridsystem af den "meget milde" type, der kører på 12 volt. Den har et ekstra lithium ion-batteri, men det bruges stort set kun til at gøre start/stop-funktionen hurtigere og blidere. 

Første Nissan med ny form for hybridteknik

Qashqai kommer også som en ny "fuldhybrid" med et kraftigere hybridsystem. Basis bliver en 3-cylindret 1,5 liters benzinmotor på 140 hk, der udelukkende bruges til at lade batteriet til den elmotor, der driver bilen.

Batteriet er kun på 2 kWh, så Nissan Qashqai E-Power kan kun køre op til to km på el. Benzinmotoren går også op i omdrejninger, når man træder på speederen, men det er mest for den subjektive oplevelses skyld, for reelt er motoren der kun for at producere strøm nok til, at det lille batteri hele tiden er ladet.

Til gengæld kommer den nye Qashqai ikke med dieselmotor.

Hvis du vil læse mere om Qashqai som så få dit overblik her.

Herunder følger den første artikel om den nye Nissan Qashqai. Artiklen er fra den 17. november 2020:

Mød den nye Nissan Qashqai

Siden dens debut i 2007 har Nissan Qashqai kunnet kalde sig den mest populære crossover i klassen. Men Nissan kan ikke hvile på laurbærrene, og i foråret 2021 kan vi forvente at få en helt ny model.

Indtil det sker, kan vi spændt lytte til hvad Nissan selv har at melde om deres nye version af deres yndlingsbarn. Og det er ikke så lidt:

Ny platform til 2021 Qashqai

Qashqai 2021 står på en splinterny platform. Det giver en række fordele, som umiddelbart lyder til at komme Qashqai til gode.

Nissan bestræber sig på at vedligeholde proportionerne, men vil nytænke paneler i letvægtsmaterialer som et led i forbedringen. Så udover, at karossen er forstærket for at spare vægt, kan man også se frem til forkofanger og bagdøre i aluminium, såvel som en bagklap i kompositmateriale.

Nissan siger, at karossen i den nye Qashqai-platform er 60 kg lettere og 41% mere stiv end den nuværende generation. 

Det giver mere plads til at lege med affjedringsopsætning. Og det har de gjort: Nissan Qashqai fås nu med en to forskellige ophæng bagtil. 

Versionen, der kommer med 19" fælge og forhjulstræk får et torsionsophæng til baghjulene. Vælger du derimod versionen med 20" fælger og firhjulstræk, så er torsionsophænget erstattet med en multilinkaffjedring.

Ny Nissan Qashqai 2021


© Nissan

Kommer Qashqai som elbil?

Ikke helt. Den kommer i to former for hybridvarianter uden opladeligt batteri. Den første har et 12-volts mild-hybridsystem, der hjælper ved igangsætninger. 

Det andet kalder de for e-Power. Idéen bag er, at du i praksis har en elbil - der er ikke forbindelse mellem forbrændingsmotoren og hjulene på noget tidspunkt. I stedet fungerer en benzinmotor som opladningsgenerator, eller det, der kaldes en turforlænger, som oplader batteriet løbende. 

Det fjerner nødvendigheden af et større batteri, hvilket nedsætter vægten og leverer en indgang til elbiler, der ikke forsætter ladestandere, lang ventetid og korte ture.

Vi følger sagen.

Det vi ved er at Nissan har en elbils SUV ved navn Ariya som du kan læse mere om her.

Ny Nissan Qashqai 2021
© Nissan

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...