Ny Nissan Qashqai 2021
Nissan Qashqai

rammer det danske marked til sommer i en helt ny version.

© Nissan

Nu kan du forudbestille næste generation af danskerfavorit

Til sommer lander en ny generation af Nissan Qashqai - de danske priser offentliggøres samtidig med, at det er muligt at forudbestille bilen

11. maj 2021 af Bil Magasinet

Mild-hybrid og firehjulstræk

Om man synes, at den er interessant eller ej, så er Nissan Qashqai uigendriveligt en vigtig bil. Med 37.000 solgte enheder i Danmark til dato og en imponerende konsistent tilstedeværelse på listen over de mest solgte biler i Danmark er det en bil, mange har noget tilovers for.

Nu er Nissan så klar med pris- og leveringsinformation på tredje generation af den danskerglade crossover-SUV, der har fået en række forbedringer. Den er bygget på helt ny teknik: CMF-C platformen ligger til grund for tredje generation af Nissan Qashqai, samt en del øvrige modeller fra Renault. 

I første omgang lander MHEV-drivlinen, der fås i to varianter: Én har manuel gearkasse og 140 hk, mens en anden har Nissans Xtronic automatgear, og 158 hk. Herudover kan automatgear-varianten udstyres med firehjulstræk mod en merpris på 35.000 kr.

Qashqai sælges i en indstigningsmodel ved navn Visia, der kommer med standardudstyr som blindvinkeladvarsel og en intelligent fartpilot. Her kan opgraderes til Acenta, N-Connecta, Tekna og Tekna+, der tilføjer alt fra større skærme til større fælge. 

Se prisoverblikket nedenfor, eller læs den udførlige prisliste på Nissans hjemmeside.

Priser på tredje generation af Nissan Qashqai

MHEV 140 6M/T

  • Visia 274.980 kr.
  • Acenta 303.180 kr.
  • N-Connecta 319.480 kr.
  • Tekna 352.580 kr.

MHEV 158 Xtronic

  • Premiere Edition 358.890 kr.
  • Acenta 331.490 kr.
  • N-Connecta 347.890 kr.
  • Tekna 383.890 kr.
  • Tekna+ 399.980 kr.
  • 4WD opgradering 35.000 kr.

© Nissan

Lettere og stivere

Karrosseriets grundlæggende opbygning benytter mere aluminium end forgængerne, så den nye Qashqai er både stivere og lettere. Bagsmækken er nu lavet af komposit-materiale, som alene sparer 2,6 kg. For- og bag-dørene, forkofangerne og taget er nu lavet af aluminium, der giver en vægtbesparelse på 21 kg. De nye materialer absorberer angiveligt også energien bedre i tilfælde af en ulykke, hvilket forbedrer overlevelsesmulighederne i kabinen.

Den grundlæggende opbygning af hjulophængene er uændret, men alle dele er reviderede og optimerede.

© Nissan

Nye gadgets

Med brugen af den nye platform bliver Qashqai også opdateret på teknik-fronten, så den stiller med det seneste sikkerhedsudstyr: Intelligent automatisk nødbremse og linjevogter er blandt andet en del af det, Nissan kalder ProPilot. ProPilot består af et samarbejde mellem den adaptive fartpilot og den omfattende linjevogter, og kan således kaldes level 2 selvkørende.

Designet spiller videre på det kendte Qashqai-udtryk, og profilen hænger næsten mere på første generation af bilen, end anden generation. De udvendige dimensioner er næsten identiske med forgængeren, men Qashqai er angiveligt blivet mere rummelig. Blandt andet er bagagerummet vokset med 74 liter til 504 liter.

Ny Nissan Qashqai 2021
2021 Qashqai


© Nissan

Herunder følger artikel fra 15. januar 2021 om Nissan Qashqais motorprogram.

Nissan har i dag præsenteret motorerne til den nye Nissan Qashqai, der ventes præsenteret og lanceret senere i år.

Benzinmotoren er den kendte 1,3 liters turbo med 140 eller 155 hk. Den kommer standard med et mild-hybridsystem af den "meget milde" type, der kører på 12 volt. Den har et ekstra lithium ion-batteri, men det bruges stort set kun til at gøre start/stop-funktionen hurtigere og blidere. 

Første Nissan med ny form for hybridteknik

Qashqai kommer også som en ny "fuldhybrid" med et kraftigere hybridsystem. Basis bliver en 3-cylindret 1,5 liters benzinmotor på 140 hk, der udelukkende bruges til at lade batteriet til den elmotor, der driver bilen.

Batteriet er kun på 2 kWh, så Nissan Qashqai E-Power kan kun køre op til to km på el. Benzinmotoren går også op i omdrejninger, når man træder på speederen, men det er mest for den subjektive oplevelses skyld, for reelt er motoren der kun for at producere strøm nok til, at det lille batteri hele tiden er ladet.

Til gengæld kommer den nye Qashqai ikke med dieselmotor.

Hvis du vil læse mere om Qashqai som så få dit overblik her.

Herunder følger den første artikel om den nye Nissan Qashqai. Artiklen er fra den 17. november 2020:

Mød den nye Nissan Qashqai

Siden dens debut i 2007 har Nissan Qashqai kunnet kalde sig den mest populære crossover i klassen. Men Nissan kan ikke hvile på laurbærrene, og i foråret 2021 kan vi forvente at få en helt ny model.

Indtil det sker, kan vi spændt lytte til hvad Nissan selv har at melde om deres nye version af deres yndlingsbarn. Og det er ikke så lidt:

Ny platform til 2021 Qashqai

Qashqai 2021 står på en splinterny platform. Det giver en række fordele, som umiddelbart lyder til at komme Qashqai til gode.

Nissan bestræber sig på at vedligeholde proportionerne, men vil nytænke paneler i letvægtsmaterialer som et led i forbedringen. Så udover, at karossen er forstærket for at spare vægt, kan man også se frem til forkofanger og bagdøre i aluminium, såvel som en bagklap i kompositmateriale.

Nissan siger, at karossen i den nye Qashqai-platform er 60 kg lettere og 41% mere stiv end den nuværende generation. 

Det giver mere plads til at lege med affjedringsopsætning. Og det har de gjort: Nissan Qashqai fås nu med en to forskellige ophæng bagtil. 

Versionen, der kommer med 19" fælge og forhjulstræk får et torsionsophæng til baghjulene. Vælger du derimod versionen med 20" fælger og firhjulstræk, så er torsionsophænget erstattet med en multilinkaffjedring.

Ny Nissan Qashqai 2021


© Nissan

Kommer Qashqai som elbil?

Ikke helt. Den kommer i to former for hybridvarianter uden opladeligt batteri. Den første har et 12-volts mild-hybridsystem, der hjælper ved igangsætninger. 

Det andet kalder de for e-Power. Idéen bag er, at du i praksis har en elbil - der er ikke forbindelse mellem forbrændingsmotoren og hjulene på noget tidspunkt. I stedet fungerer en benzinmotor som opladningsgenerator, eller det, der kaldes en turforlænger, som oplader batteriet løbende. 

Det fjerner nødvendigheden af et større batteri, hvilket nedsætter vægten og leverer en indgang til elbiler, der ikke forsætter ladestandere, lang ventetid og korte ture.

Vi følger sagen.

Det vi ved er at Nissan har en elbils SUV ved navn Ariya som du kan læse mere om her.

Ny Nissan Qashqai 2021
© Nissan

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...