Vi har testet Nissan Qashqai i en uge
Qashqai produceres i Sunderland, Storbritanien, og har været en stor succes for Nissan. I to generationer fra 2006 og 2013 er den produceret i mere end fem millioner eksemplarer, hvoraf tre millioner er solgt i Europa og godt 49.000 i Danmark.
Ikke desto mindre har Bil Magasinet ofte haft svært ved at finde begejstring for den. Vi har fundet den for uraffineret, for lille og for svagt udstyret ikke mindst på sikkerhedsfronten. Med den nye tredje generation har Nissan adresseret de ømme punkter og skabt en bil, der både kan følge op på salgssuccesen og glæde redaktionen. I hvert fald undertegnede.Qashqai årgang 2021 er ny fra kofanger til kofanger, men de udvendige mål er næsten identiske med forgængerens, og det samme gælder akselafstanden på 267 cm. Det er bare to cm længere. Ikke desto mindre er den nye model betydeligt mere rummelig. Bagagerummet er vokset fra 430 til 504 liter, og pladsen ved bagsædet er også blevet bedre. Men også førerpladsen virker “voksen” i mere end én forstand. Og det gælder også teknik og køreegenskaber

Nissan Qashaqi's bagdøre åbner næsten 90 grader, hvilket gør det let at montere børn på bagsædet.
© A. Hansen
Qashqai er bedre end nogensinde
Qashqai fås ikke med dieselmotorer i Danmark og i første omgang kun med denne 1,3-liters turbobenzinmotor med 140 eller 158 hk.
Væk er den ellers udmærkede dobbeltkoblingsgearkasse: Varianter med automatgear har i stedet Xtronic, som er Nissan-sprog for CVT eller milliongear. Det er ellers ikke en Bil Magasinet-livret, men en ny, kraftigere styring af udvekslingen og ikke mindst forbilledlig mekanisk støjdæmpning gør den sågar behagelig i bybrug og brugbar på lange stræk. Desuden er gearet elektronisk betjent, så det automatisk går i “P”, når man slår tændingen fra.
Qashqai fås også med manuelt gear og senere som hybrid med benzin/el, men uden mulighed for opladning. Det det er den nye models største problem lige nu, da den dermed ikke får gavn af den store afgiftsrabat, plugin-hybriderne nyder godt af. Tag for eksempel Hyundai Tucson, der som plugin-hybrid koster 375.000 kr i den topudstyrende N-Line med firehjulstræk og 265 hk!
Qashqai kommer med en opdateret fartpilot (ProPilot), som er Nissan’s fællesbetegnelse for en stribe sikkerhedssystemer, der arbejder godt sammen. Det gælder ikke mindst den aktive fartpilot og vejbaneholderen. Begge bidrager til en kvalitetsfornemmelse, som i topversionen Tekna+ også omfatter læderindtræk og glastag med solgardin. Netop den kvalitetsoplevelse har redaktionen også tidligere påtalt.
Nu er i hvert fald én på redaktionen glad for Qashqai.
Vi synes
En fin og forbedret pakke og en praktisk bil, der byder på god brugbarhed i dagligdagen. Den første Qashqai fra 2006 definerede crossover-klassen. Den nye har bevaret modellens udtryk.
Få mange flere tests af de nyeste biler - aktivér dit prøveabonnement på Bil Magasinet og få bladet i din postkasse.
Nissan Qashqai 1,3 MHEV 150 Tekna+ Xtronic
- Pris: 399.980 kr. (på testtidspunktet)
- Årlig afgift: 1.780 kr.
- Ydelse: 158 hk og 270 Nm
- Topfart: 199 km/t
- 0-100 km/t: 9,2 sek.
- Forbrug: 15,4 km/l
- Mål: 443/184/162 cm L/B/H
- Vægt: 1.568 kg
- Last: 417 kg
- Påhæng: 1.400 kg
- Bagagerum: 504-1.447 liter
3 vigtige ting, du skal vide om den nye Nissan Qashqai:
1. Er den nye Qashqai blevet større?
Den nye Qashqai er større på alle ledder og kanter sammenlignet med den gamle model. Bagagerummet er vokset fra 430 liter til 504 liter.
Den er baseret på en ny platform kaldet CMF-C. Denne platform har gjort det muligt at rykke hjulene længere ud mod hjørnerne og derved øge akselafstanden med to centimeter. Det lyder måske ikke af meget, men sammen med en velindrettet kabine opleves bagsædepladsen bedre.

2. Hvordan ser motorudvalget i Qashqai ud?
Når bilen lanceres herhjemme i begyndelsen af august, bliver det til at starte med kun muligt at få den med en 1,3-liters turbobenziner med mildhybrid-teknologi. Den fås i to effekttrin med 140 hk eller 158 hk. Til folk, der hungrer efter en dieselmotor, må vi desværre skuffe og sige, at dette ikke bliver en mulighed i Qashqai - overhovedet. Nissan Qashqai vinker definitivt farvel til dieselmotoren.
Senere på året kommer en e-Power-variant med en alternativ hybrid-drivline. Konceptet kender vi fra den nye Honda Jazz Hybrid. Det vil sige, et system hvor det er en elmotor som i 95 pct. af tiden driver bilen ved hjælp af et lille batteri. Batteriet er koblet til en benzinmotor, som hovedageligt fungerer som en generator. Det er kun i meget få tilfælde, hvor benzinmotoren kobles til hjulene og hjælper med fremdriften.

3. Hvilke udstyrsniveauer er der, og hvad koster de?
Qashqai kan ligesom i forgængeren fås i fem forskellige udstyrsniveauer, Visia, Acenta, N-connecta, Tekna og Tekna+. Allerede i laveste udstyrsniveau, Visia, findes ting som LED-for og baglygter, samt adaptiv fartpilot, men du må nøjes med en 140 hestes variant og en 6-trins manuel gearkasse.
Mellemste udstyrsniveua, N-Connecta, er det bedste kompromis mellem pris og udstyr. Her er der ting som 18” hjul, 9” touchskærm, fuld digital instrumentering og 360 graders kamera. Prisen for en variant med 140 hk og manuelt gear starter ved 319.480 kr., mens en den mere kraftfulde med 158 hk og CVT-gear koster 347.790 kr.
Højeste udstyrsniveau, Tekna+ har ting som massage i forsæderne, Bose-lydanlæg, panoramatag og 19” hjul. Prishoppet fra N-Connecta til Tekna+ er omkring 50.000 kr.

Danske priser på Nissan Qashqai
Nissan Qashqai 1,3 DIG-T MHEV (140 hk / forhjulstræk / manuelt gear)
Visia: 279.900 kr.
Acenta: 329.203 kr.
N-Connecta: 345.533
Tekna: 376.033 kr.
Nissan Qashqai 1,3 DIG-T MHEV (158 hk / forhjulstræk / CVT-gear)
Acenta: 334.900 kr.
N-Connecta: 351.167 kr.
Tekna: 384.900 kr.
Tekna+: 424.448 kr
Nissan Qashqai 1,3 DIG-T MHEV (158 hk / firehjulstræk / CVT-gear)
N-Connecta: 407.453 kr.
Tekna: 444.882 kr.
Tekna+: 462.059 kr
