Nissan Qashqai Test Tekna+ mildhybrid

Den første Qashqai fra 2006 ­definerede crossover-­klassen. Den nye har bevaret ­modellens udtryk.

© Frederik T. Frey

Test og priser: Grin bare, Nissan Qashqai har ALDRIG været bedre

Nissan Qashqai savner en opladningshybrid i det nye program, men til gengæld har Nissan udbedret diverse mangler ved den udgåede model.

14. september 2023 af Frederik T. Frey, Mikkel Thomsager og Mathias Brandt
Nissan Qashqai Test Tekna+ mildhybrid

Nissan Qashqai har priser fra 279.900 kr.

© Frederik T. Frey

2023-test af Nissan Qashqai

Af Frederik T. Frey

Nissan Qashqai er i sin tredje generation, og det danske modelprogram byder på benzinmotorer med mildhybrid samt valget mellem manuelt eller automatgear, ligesom Qashqai kan bestilles med enten for- eller firehjulstræk.

Smag og behag – og pengepungens størrelse – er faktorer, der alle spiller ind på, hvilken variant og version af Qashqai, der passer den enkelte bedst. 

Hvilken Qashqai er bedst?

En populær kombination i Danmark er Qashqai med 158 hk, Xtronic-automatgearkasse, forhjulstræk og N-Connecta-udstyr, som blandt andet indbefatter navigation, 18” alufælge, trådløs Apple CarPlay, adaptiv fartpilot og 360-graders kamera.

Denne Qashqai-variant koster 370.900 kr. eller via privatleasing 4.145 kr. om måneden i 12 måneder med 15.000 km inkluderet og 0 kr. i udbetaling.   

Nissan Qashqai Test Tekna+ mildhybrid

Nissan Qashqai fås udelukkende med mildhybrid-benzinmotorer i Danmark.

© Frederik T. Frey

Priser på Nissan Qashqai

Priserne for Nissan Qashqai starter ved 279.900 kr. for en bil med 140 benzin-hk, manuelt gear, forhjulstræk og udstyrsniveauet Visia. Ønsker du ikke at eje din egen bil, tilbyder Nissan privatleasing på Qashqai i flere afskygninger. 

Udvalgte priser og leasing: Nissan Qashqai

  • MHEV 140 6M/T Visia 2WD 279.900 kr.
  • MHEV 140 6M/T Acenta 2WD 329.900 kr.
  • MHEV 140 6M/T N-Connecta 2WD 345.900 kr.


  • MHEV 158 Xtronic Acenta 2WD 334.900 kr.
  • MHEV 158 Xtronic N-Connecta 2WD 370.900 kr.
  • MHEV 158 Xtronic Tekna 2WD 384.900 kr.
  • MHEV 158 Xtronic Tekna+ 2WD 424.900 kr.
  • MHEV 158 Xtronic N-Connecta 4WD 407.900 kr.


Aktuelle leasingkampagner kan findes på Nissan.dk

Nissan Qashqai Test Tekna+ mildhybrid

Kabinen, her i Tekna+-udstyrsniveauet, er lækkert udrustet.

© Frederik T. Frey

Nissan Qashqai som privatleasing

I september måned har Nissan et tilbud på privatleasing – tegnes kontrakten i denne måned, skæres 450 kr. af den månedlige ydelse.

Det betyder, at Nissan Qashqai med 140 hk, manuelt gear, forhjulstræk og Visia-udstyr kan privatleases fra 3.545 kr. om måneden med 0 kr. i oprettelse hen over en periode på 12 måneder med 15.000 kørselskilometer inkluderet i aftalen.

Det er den billigste Qashqai, der kan privatleases pt. med totalomkostninger fra 42.540 kr. Uden for denne periode vil samtlige månedlige ydelser være 450 kr. dyrere.

Nissan Qashqai Test Tekna+ mildhybrid

Den nuværende Nissan Qashqai er tredje generation.

© Frederik T. Frey

Benzinøkonomi i Nissan Qashqai

Svaret på, hvor langt Nissan Qashqai kører på literen hænger uløseligt sammen med, hvilken variant der er tale om.

Den mest økonomiske Qashqai med 140 hk, forhjulstræk og manuelt gear er opgivet til at køre 15,9 km/l, mens en Qashqai med 158 hk, firehjulstræk og automatgear er mere tørstig med sine 14,3 km/l.

Det opgivne km/l-tal har betydning for den årlige ejerafgift, der for de to eksempler er på henholdsvis 1.280 kr. og 1.960 kr. Qashqai findes ikke som plugin-hybrid.

Nissan Qashqai – en ven i hverdagen

Den, i Danmark så udbredte, japanske crossover er i sin seneste generation kravlet flere trin op ad premium-stigen. Særligt i kabinen opleves materialer og det generelle raffinement højt. Der er godt styr på støjen fra vind og vej i kabinen, men helt på Nissan Ariya-niveau er vi dog ikke. 

Køreegenskaberne er bestemt hæderlige og til den komfortable side, hvilket klæder biltypen fint. Mekanikken er ikke klassens mest ophidsende, men begge mildhybrid-benzinmotorer er tilforladelige, og det er ikke svært at anbefale Xtronic-automatgearet. 

I hverdagen vil du elske praktiske forhold som f.eks. bagdørene, der åbner op i en vinkel på 90 grader for lettere adgang – en detalje som Qashqai deler med storebror X-Trail.  

nissan qashqai bagsæde

Nissan Qashaqi's bagdøre åbner næsten 90 grader, hvilket gør det let at montere børn på bagsædet.

© A. Hansen

Fordele og ulemper ved Nissan Qashqai

Fordele

+ Praktiske løsninger

+ Lækre kabinematerialer

+ Gode allround køreegenskaber

Ulemper

- Skiller sig ikke ud fra mængden

- Ingen mulighed for opladningshybrid

Vi synes: Der er en grund til, at Nissan Qashqai er så populær – den er en fin og høj allround-familiebil.

Testbil: Nissan Qashqai DIG-T 158 MH Tekna+ Xtronic

  • Pris: Fra 424.900 kr
  • Årlig afgift: 1.280 kr.
  • Ydelse: 158 hk og 270 Nm
  • Topfart: 199 km/t
  • 0-100 km/t: 9,2 sek.
  • Mål: 443/184/163 cm L/B/H
  • Vægt: 1.468 kg
  • Last: 517 kg
  • Påhæng: 1.800 kg
  • Bagagerum: 504-1.447 liter

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...