Nissan Qashqai 2021
Nissan Qashqai


© Mathias Brandt

3 vigtige ting, du skal vide om den spritnye Nissan Qashqai

Vi har været en tur bag rattet af den nye Nissan Qashqai, og den har aldrig været bedre, end den er i denne tredje generation. Vi har samlet tre vigtige informationer, som vi synes du skal vide.

2. juli 2021 af Bil Magasinet

Er den nye Qashqai blevet større?

Den nye Qashqai er større på alle ledder og kanter sammenlignet med den gamle model. Bagagerummet er vokset fra 430 liter til 504 liter.

Den er baseret på en ny platform kaldet CMF-C. Denne platform har gjort det muligt at rykke hjulene længere ud mod hjørnerne og derved øge akselafstanden med to centimeter. Det lyder måske ikke af meget, men sammen med en velindrettet kabine opleves bagsædepladsen bedre. 

© Nissan

Hvordan ser motorudvalget i Qashqai ud?

Når bilen lanceres herhjemme i begyndelsen af august, bliver det til at starte med kun muligt at få den med en 1,3-liters turbobenziner med mildhybrid-teknologi. Den fås i to effekttrin med 140 hk eller 158 hk. Til folk, der hungrer efter en dieselmotor, må vi desværre skuffe og sige, at dette ikke bliver en mulighed i Qashqai - overhovedet. Nissan Qashqai vinker definitivt farvel til dieselmotoren.

Senere på året kommer en e-Power-variant med en alternativ hybrid-drivline. Konceptet kender vi fra den nye Honda Jazz Hybrid. Det vil sige, et system hvor det er en elmotor som i 95 pct. af tiden driver bilen ved hjælp af et lille batteri. Batteriet er koblet til en benzinmotor, som hovedageligt fungerer som en generator. Det er kun i meget få tilfælde, hvor benzinmotoren kobles til hjulene og hjælper med fremdriften. 

© Mathias Brandt

Hvilke udstyrsniveauer er der, og hvad koster de?

Qashqai kan ligesom i forgængeren fås i fem forskellige udstyrsniveauer, Visia, Acenta, N-connecta, Tekna og Tekna+. Allerede i laveste udstyrsniveau, Visia, findes ting som LED-for og baglygter, samt adaptiv fartpilot, men du må nøjes med en 140 hestes variant og en 6-trins manuel gearkasse.

Mellemste udstyrsniveua, N-Connecta, er det bedste kompromis mellem pris og udstyr. Her er der ting som 18” hjul, 9” touchskærm, fuld digital instrumentering og 360 graders kamera. Prisen for en variant med 140 hk og manuelt gear starter ved 319.480 kr., mens en den mere kraftfulde med 158 hk og CVT-gear koster 347.790 kr.

Højeste udstyrsniveau, Tekna+ har ting som massage i forsæderne, Bose-lydanlæg, panoramatag og 19” hjul. Prishoppet fra N-Connecta til Tekna+ er omkring 50.000 kr. 

© Mathias Brandt

Priser på Nissan Qashqai

Nissan Qashqai 1,3 DIG-T MHEV (140 hk / forhjulstræk / manuelt gear)

Visia: 274.980 kr.
Acenta: 303.180 kr.
N-Connecta: 319.480
Tekna: 352.580 kr.

Nissan Qashqai 1,3 DIG-T MHEV (158 hk / forhjulstræk / CVT-gear)

Acenta: 331.490 kr.
N-Connecta: 347.790 kr.
Tekna: 383.890 kr.
Tekna+: 399.980 kr

Nissan Qashqai 1,3 DIG-T MHEV (158 hk / firehjulstræk / CVT-gear)

N-Connecta: 382.790 kr.
Tekna: 418.890 kr.
Tekna+: 434.980 kr

© Nissan

Herunder kan du læse meget mere om den nye Nissan Qashqai (maj 2021):

Lettere og stivere

Karrosseriets grundlæggende opbygning benytter mere aluminium end forgængerne, så den nye Qashqai er både stivere og lettere. Bagsmækken er nu lavet af komposit-materiale, som alene sparer 2,6 kg. For- og bag-dørene, forkofangerne og taget er nu lavet af aluminium, der giver en vægtbesparelse på 21 kg. De nye materialer absorberer angiveligt også energien bedre i tilfælde af en ulykke, hvilket forbedrer overlevelsesmulighederne i kabinen.

Den grundlæggende opbygning af hjulophængene er uændret, men alle dele er reviderede og optimerede.

© Nissan

Nye gadgets

Med brugen af den nye platform bliver Qashqai også opdateret på teknik-fronten, så den stiller med det seneste sikkerhedsudstyr: Intelligent automatisk nødbremse og linjevogter er blandt andet en del af det, Nissan kalder ProPilot. ProPilot består af et samarbejde mellem den adaptive fartpilot og den omfattende linjevogter, og kan således kaldes level 2 selvkørende.

Designet spiller videre på det kendte Qashqai-udtryk, og profilen hænger næsten mere på første generation af bilen, end anden generation. De udvendige dimensioner er næsten identiske med forgængeren, men Qashqai er angiveligt blivet mere rummelig.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...