2019 Nissan Qashqai 1,3 DIG-T
2019 Nissan Qashqai 1,3 DIG-T © Søren Juul

Bil Magasinet: Nissan Qashqai virker gammeldags

Qashqai sælger som aldrig før – men det må være på grund af pris og udstyr, for i en direkte sammenligning med konkurrenterne virker den gammeldags, konstaterer Bil Magasinet

1. oktober 2019 af Bil Magasinet


Lige under 5.000 Qashqai* er kommet på de danske veje i løbet af 2019 (januar til og med juli). Det gør SUV'en til den mest solgte bil i Danmark i 2019. 

I en stortest i Bil Magasinet i marts 2018 kom Qashqai ellers ind på en sidsteplads i et felt med seks aktuelle SUV'er i mellemklassen. Det var en 1,2-liters 115 hk turbobenziner, der var med i testen med manuelt gear og forhjulstræk – denne motor er siden udgået og afløst af en ny 1,3-liters turbobenziner med 140 hk. 

I konklusionen skrev Frederik T. Frey:

"At komme sidst i et skarpt felt er ingen skam. Qashqai havner her, fordi den er en ok bil til folk, der ikke går så meget op i at køre bil. Qashqai er til folk, der går op i totaløkonomi."

Konklusionen fra Bil Magasinets stortest med Nissan Qashqai marts 2018.


Frederik skriver i testen:

"Qashqai fragter dig fra A til B og er et glimrende transportmiddel. Men alle de ting, der udgør en bil for entusiasten, er næsten støvsuget væk. At betjene bilen giver ingen særlig glæde. Motoren føles dvask med sine 115 hk. Der findes heldigvis mere potente motorvarianter, men også gearkassen er upræcis og med lang vandring.

Undervognen er vuggende, og Qashqai føles som en bil, der vejer det dobbelte og har større udvendige mål, end det er tilfældet. At den så i testen her er monteret på 225/45R19-sommerdæk gør ikke oplevelsen bedre, da det nedbringer komforten, og alligevel ikke skaber dynamisk køreglæde, nu hvor undervognen er sat op med fortidens bløde og upræcise SUV-dyder som sigtepunkt. 

Prisen er stærkeste kort

Styretøjet betjenes gennem et forholdsvist stort rat, der heller ikke bidrager positivt til køreoplevelsen.

Konklusionen bliver hurtigt, at Qashqai er en fin løsning, hvis den alene betragtes som transportmiddel. Priserne er gode, udstyr er der masser af, og SUV-stilen med store skærmkanter og krom er på plads. 

Betragtes den som bil, hvor den så måles og vejes på de enkelte mekaniske og tekniske parametre, præsterer den under middel for alle, der holder af at køre og betjene en bil. SUV’en driver afsted uden rigtig at engagere mig eller kræve noget af mig. Til gengæld føler jeg heller ikke, at den giver mig noget – altså pånær en kabine spækket med udstyr." 

Kilde: Bil Magasinet marts 2018

Senere samme år havde redaktionschef Anders Richter mulighed for at teste en Qashqai i en uges blandet kørsel.

Anders Richters test af Qashqai kan du læse her

2019 Nissan Qashqai 1,3 DIG-T
2019 Nissan Qashqai 1,3 DIG-T © Søren Juul

1,3 turbomotor debuterer i Qashqai

Den nye 1,3-liters turbobenziner fik debut i Qashqai i starten af 2019. Den fås med 6-trins manuel gearkasse eller en ny 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse (DCT) – begge med forhjulstræk. Det er første gang, at dobbeltkobling introduceres i en Nissan Qashqai.

Den nye motor fås i tre versioner:

* 140 hk med 6-trins manuel gearkasse
* 160 hk med 6-trins manuel gearkasse
* 160 hk med 7-trins DCT (dobbeltkobling)

Drejningsmomentet (sejtrækket) er 240 Nm med 140 hk, 260 Nm med 160 hk og manuel gearkasse og 270 Nm med 160 hk og DCT.

I sammenligning med en diesel er der ikke lige så meget sejtræk i benzineren, men turboteknologien giver alligevel væsentligt mere bundtræk end i de benzinmotorer uden turbo, den afløste.

Bemærk, at man skal skifte gear ved lave omdrejninger, hvis man vil køre langt på literen.

2019 Nissan Qashqai 1,3 DIG-T
2019 Nissan Qashqai 1,3 DIG-T

Samtidig med den nye motor får Qashqai integrering af smartphone i bilen samt muligheden for at downloade kort- og softwareopdateringer Over The Air (OTA). Apple CarPlay og Android Auto er standardudstyr i alle udstyrsversioner undtagen Visia.

© Søren Juul


1,3-motoren har benzinpartikelfilter. Serviceintervallerne er forlænget fra 20.000 km til 30.000 km, og CO2-udslippet er lavere, så den grønne ejerafgift er reduceret på motorvarianten med 140 hk.

Motoren har gennemgået 40.000 timer med tests og simulering. Som et led i disse tests gennemgik motoren 300.000 km testkørsel under nogle af de mest ekstreme forhold i verden.

Alliancen forventer at producere op til 1 million af disse motorer i 2020, og at den vil være monteret i over halvdelen af alle solgte eksemplarer af Qashqai.

Priser på Qashqai

Bilen fås i fire motorvarianter. Udover de to benzinmotorer med 140 og 160 hk fås der to diesel med 115 og 150 hk.

115 hk diesel har manuelt gear, men fås med DCT-dobbeltkobling og må trække 1.500 kg.

150 hk diesel fås med for- eller firehjulstræk, manuelt eller automatisk gear og en trækkraft på op til 2.000 kg. 

Alle varianter fås med adaptiv fartpilot og aktiv vognbaneassistent på varianter med automatgear, og med adaptiv fartpilot på varianter med manuelt gear. NIssan's adaptive fartpilot fungerer fint, og køber du bil med dobbeltkobling, skal den med i pakken (du vil aldrig køre længere ture uden at lade piloten styre farten, når først du har prøvet den).

Qashqai fås aktuelt fra 229.990 kr. Det er også muligt at privatlease med en månedlig ydelse fra kr. 2.995 pr. måned med kr. 7.495 i førstegangsydelse.


Teknikken bag Qashqai's nye turbomotor

Topstykke

Den nye motors kompakte konstruktion giver mere plads i motorrummet og reducerer bilens samlede vægt

Den har et nyt triangulært udformet ”delta”-topstykke. Injektorerne er placeret centralt for at forbedre forbrændingen.

Udstødningsmanifolden er delvist integreret i topstykket, hvilket giver en mere effektiv afkøling af udstødningsgassen og en mere effektiv forbrænding – især ved lave motoromdrejningstal og høj belastning

Motoren er blevet udstyret med et benzinpartikelfilter. Filtret eliminerer partikler i udstødningsgasserne ved at opfange dem i en mikroskopisk bikubestruktur, som regenererer automatisk med faste intervaller.

Spraybelægning på boringen

Alliancen anvender for første gang denne teknologiske innovation på motoren i en volumenmodel

Ved hjælp af en plasmabrænder sprayes et tyndt lag af meget hårdt stål på cylindervæggene for at forbedre varmeledningsevnen under forbrændingen.

Foruden at spare en masse vægt, reducerer denne teknik i høj grad ukontrolleret tændingsbanken (kliklyde) i motoren, og den øger kompressionsforholdet, hvilket medfører større effektivitet.

Spraybelægningen på boringen står for 1 % af reduceringen af brændstofforbrug og emissioner.

Turbolader

Turboladeren er nu udstyret med en motordrevet recirkulerende sikkerhedsventil (en såkaldt ”e-waste gate”). Den erstatter de pneumatiske ventiler i ældre motorer.

Det betyder, at motoren har bedre respons især ved lave motoromdrejningstal.

Denne waste gate giver mulighed for optimal motorstyring, uden at det påvirker køreegenskaberne.

Injektorer

Injektordyserne har seks huller, hvilket giver en bedre forstøvning af benzinen.

De forsynes via en common rail under et højt tryk på 250 bar. Det skal ses i forhold til 200 bar i den udgående 1,2-liters motor.

Variabel ventilstyring med vippearm

Ventilstrukturen har en følgevippearm med hydraulisk føring i stedet for ventilløftere. Det bidrager til at reducere den interne friktion og forbedrer holdbarheden.

Den vigtigste fordel er en reducering af den interne friktion og forventet længere holdbarhed.

Motoren er mere effektiv takket være de to uafhængige variable ventilstyringssystemer til indsugning og udstødning.

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...