2019 Nissan Qashqai 1,3 DIG-T
2019 Nissan Qashqai 1,3 DIG-T © A. Hansen

Nissan Qashqai: Det skal du vide om Danmarks mest solgte bil i 2019

Qashqai sælger som aldrig før – her får du overblikket, før du køber

18. august 2019 af Steen Bachmann


Lige under 5.000 Qashqai* er kommet på de danske veje i løbet af 2019 (januar til og med juli). Det gør SUV'en til den mest solgte bil i Danmark i 2019. 

Den mest populære motor er en ny 1,3-liters turbobenziner, der fås med 140 eller 160 hk. Den er udviklet af Renault-Nissan-Mitsubishi-alliancen i samarbejde med Daimler, der vil bruge den i Mercedes-Benz modeller.

1,3 turbomotor debuterer i Qashqai

Motoren fik debut i Qashqai i starten af 2019. Den fås med 6-trins manuel gearkasse eller en ny 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse (DCT) – begge med forhjulstræk. Det er første gang, at dobbeltkobling introduceres i en Nissan Qashqai.

Den nye 1,3-liters motor i Nissan Qashqai fås i tre versioner:

* 140 hk med 6-trins manuel gearkasse
* 160 hk med 6-trins manuel gearkasse
* 160 hk med 7-trins DCT (dobbeltkobling) 

Drejningsmomentet (sejtrækket) er 240 Nm med 140 hk, 260 Nm med 160 hk og manuel gearkasse og 270 Nm med 160 hk og DCT.

I sammenligning med en diesel er der ikke lige så meget sejtræk i benzineren, men turboteknologien giver alligevel væsentligt mere bundtræk end i de benzinmotorer uden turbo, den afløste.

Bemærk, at man skal skifte gear ved lave omdrejninger i den nye 1,3 turbo, hvis man vil køre langt på literen.

2019 Nissan Qashqai 1,3 DIG-T
2019 Nissan Qashqai 1,3 DIG-T © Søren Juul

Erstatter gammel Qashqai-motor

Den nye 1,3-liters motor erstatter 1,2 benzin med 115 hk. Anhængervægten er øget til 1.300 kg.

Moteren med 160 hk erstatter 1,6 benzin med 163 hk. Anhængervægten for denne variant er 1.500 kg med bremser.

2019 Nissan Qashqai 1,3 DIG-T
2019 Nissan Qashqai 1,3 DIG-T

Samtidig med den nye motor får Qashqai integrering af smartphone i bilen samt muligheden for at downloade kort- og softwareopdateringer Over The Air (OTA). Apple CarPlay og Android Auto er standardudstyr i alle udstyrsversioner undtagen Visia.

© Søren Juul

Ny Qashaqi-motor er mere effektiv

Den forbedrede effektivitet i den nye motor er et resultat af en grundlæggende ombygning af motorens konstruktion i forhold til tidligere benzinmotorer. 

Der er tilføjet et benzinpartikelfilter, og forbedringerne omfatter brændstofindsprøjtningssystemet, konstruktionen af forbrændingskammeret, reduceret friktion og optimering af turboladeren. 

Nissan skriver, at motoren giver en mere støjsvag køreoplevelse takket være det højere drejningsmoment ved lave omdrejningstal.

Lavere driftsomkostninger

Serviceintervallerne er forlænget fra 20.000 km til 30.000 km. Herudover udledes der mindre CO2, således at den grønne ejerafgift også er reduceret på motorvarianten med 140 hk.

Motoren har gennemgået 40.000 timer med tests og simulering. Som et led i disse tests gennemgik motoren 300.000 km testkørsel under nogle af de mest ekstreme forhold i verden.

Alliancen forventer at producere op til 1 million af disse motorer i det næste regnskabsår, og at den vil være monteret i over halvdelen af alle solgte eksemplarer af Qashqai.

Priser på Qashqai

Bilen fås i fire motorvarianter. Udover de to benzinmotorer med 140 og 160 hk fås der to diesel med 115 og 150 hk.

115 hk diesel har manuelt gear, men fås med DCT-dobbeltkobling og må trække 1.500 kg.

150 hk diesel fås med for- eller firehjulstræk, manuelt eller automatisk gear og en trækkraft på op til 2.000 kg. 

Alle varianter fås med adaptiv fartpilot og aktiv vognbaneassistent på varianter med automatgear, og med adaptiv fartpilot på varianter med manuelt gear. NIssan's adaptive fartpilot fungerer fint, og køber du bil med dobbeltkobling, skal den med i pakken (du vil aldrig køre længere ture uden at lade piloten styre farten, når først du har prøvet den).

Qashqai fås aktuelt fra 229.990, hvilket er kr. 23.500 under normalpris. Generelt spares kr. 15.000 på alle udstyrsvarianter med benzinmotoren, der yder 140hk. Det er også muligt at privatlease med en månedlig ydelse fra kr. 2.995 pr. måned med kr. 7.495 i førstegangsydelse.

Læs Bil Magasinets test af Nissan Qashqai

Teknikken bag Qashqai's nye turbomotor

Topstykke

Den nye motors kompakte konstruktion giver mere plads i motorrummet og reducerer bilens samlede vægt

Den har et nyt triangulært udformet ”delta”-topstykke. Injektorerne er placeret centralt for at forbedre forbrændingen.

Udstødningsmanifolden er delvist integreret i topstykket, hvilket giver en mere effektiv afkøling af udstødningsgassen og en mere effektiv forbrænding – især ved lave motoromdrejningstal og høj belastning

Motoren er blevet udstyret med et benzinpartikelfilter. Filtret eliminerer partikler i udstødningsgasserne ved at opfange dem i en mikroskopisk bikubestruktur, som regenererer automatisk med faste intervaller.

Spraybelægning på boringen

Alliancen anvender for første gang denne teknologiske innovation på motoren i en volumenmodel

Ved hjælp af en plasmabrænder sprayes et tyndt lag af meget hårdt stål på cylindervæggene for at forbedre varmeledningsevnen under forbrændingen.

Foruden at spare en masse vægt, reducerer denne teknik i høj grad ukontrolleret tændingsbanken (kliklyde) i motoren, og den øger kompressionsforholdet, hvilket medfører større effektivitet.

Spraybelægningen på boringen står for 1 % af reduceringen af brændstofforbrug og emissioner.

Turbolader

Turboladeren er nu udstyret med en motordrevet recirkulerende sikkerhedsventil (en såkaldt ”e-waste gate”). Den erstatter de pneumatiske ventiler i ældre motorer.

Det betyder, at motoren har bedre respons især ved lave motoromdrejningstal.

Denne waste gate giver mulighed for optimal motorstyring, uden at det påvirker køreegenskaberne.

Injektorer

Injektordyserne har seks huller, hvilket giver en bedre forstøvning af benzinen.

De forsynes via en common rail under et højt tryk på 250 bar. Det skal ses i forhold til 200 bar i den udgående 1,2-liters motor.

Variabel ventilstyring med vippearm

Ventilstrukturen har en følgevippearm med hydraulisk føring i stedet for ventilløftere. Det bidrager til at reducere den interne friktion og forbedrer holdbarheden.

Den vigtigste fordel er en reducering af den interne friktion og forventet længere holdbarhed.

Motoren er mere effektiv takket være de to uafhængige variable ventilstyringssystemer til indsugning og udstødning.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.