Nissan Qashqai ser trist ud, men selve bilen er langt bedre, end du tror
Af Steen Bachmann
De britisk baserede skabere af Qashqai vil gerne signalere, at den er for folk sidst i 20’erne, der bor i storby og kører på skateboard. Den slags kan vi ikke bruge til noget herhjemme, hvor gennemsnitskøberne af en ny SUV er et par i 50’erne med pæn friværdi, der snart skal på efterløn og gerne vil have en høj bil, der er til at holde ud at køre i. Drop derfor det desperate forsøg på at gøre en bil cool, som ikke er cool, og tag Qashqai for dét, den er: En vellykket splejsning af en 5-dørs hatchback og en mellemstor firehjulstrækker.
Nyheden i testbilen med tilnavnet +2 er to børnesæder bagest, der kan klappes ned i bunden. En kort prøvetur med fem voksne og to børn på fem og 10 år bagest forløb fint, men den 10-årige brokkede sig over dårlig benplads og over, at der ikke var plads til hendes fødder. Der er skaffet plads til de ekstra sæder ved at forlænge akselafstanden med 13,5 cm, mens totallængden er forøget 21 cm. 2. sæderække kan skydes frem og tilbage, men skyder du den frem, er der ingen benplads, og så er du lige vidt. Med de to børnesæder klappet ned er her 90 liter mere bagageplads end i den almindelige Qashqai.
MOTOREN I TESTBILEN er en stærk, støjsvag og sparsommelig 2-liters diesel fra Renault, og dét kan de bare finde ud af. Her er et usædvanligt godt træk helt fra bunden, men Renault’s 1,5-liters diesel, som kun fås i den almindelige Qashqai, har rigeligt med kræfter og havde været nok.
Qashqai er som altid veludstyret med fire elruder, aircon med køling af handskerum, læderrat, Bluetooth, cd/radio, elklapspejle m/varme og et kæmpe glastag, der selv på en trist vinterdag lyser op. Prisen for en forhjulstrukket Qashqai +2 med syv sæder og 2-liters diesel lander på 370.000 kr., mens 4WD fås for knap 20.000 kr. ekstra.
Skal du afskrive Qashqai? Nej, bestemt ikke, men lidt mere truckernosser ville ikke skade.
Nissan Qashqai +2 2,0 dCi 2WD
Motor R4, 1.994 cm³, 16V, turbodiesel
Ydelse 150 hk ved 4.000 o/min
320 Nm ved 2.000 o/min
Topfart 190 km/t 0-100 km/t 10,9 sek.
EU-miks 14,9 km/l Årlige afg. 5.760 kr.
Mål (L/B/H) 453/178/165 cm
Vægt/last/påhæng 1.706/549/1.400 kg
Bagagerum 450-1.520 liter
Dæk 215/60R17H
Reservedelsprisindeks 143
Værditab/3 år ca. 170.000 kr. (46 pct.)
Pris 370.050 kr.
VI SYNES…
Mere praktisk 7-sæders Qashqai, der fortsat er en overraskende velkørende bil med et selvudslettende ydre