Biltest af Nissan Qashqai 2,0 4WD Tekna CVT
Biltest af Nissan Qashqai 2,0 4WD Tekna CVT© bilmagasinet.dk

Nissan Qashqai 2,0 4WD Tekna CVT

Ham den underlige

13. maj 2007 af Bilmagasinet

Af: Morten B. Bek

Nissan Qashqai er hverken hatchback eller suv – den er bare vellykket

Når du første gang sætter dig ind i Qashqai, er det ikke lige til at finde ud af, hvor du er havnet. Du sidder højt, men alligevel ikke så højt som i f.eks. en Honda CR-V. Hvad er det for en bil? Den ligner en suv, men er også en hatchback, og så fås den enten med drift på to eller fire hjul. Konkurrenterne kan altså både være VW Golf og Toyota RAV4 – Golf er 12 cm kortere, RAV4 otte centimeter længere.

Når du har fundet dig til rette bag det tykke, multijusterbare rat og er blevet imponeret over de lækre materialer, kan det være ligegyldigt, om bilen hører hjemme blandt høje eller lave modeller. Pladsen bag rattet er godt indrettet hele vejen igennem. I testbilen var der nøglefri adgang/start og trinløs CVT-gearkasse (continuous variable transmission), så det er bare at dreje knappen på ratstammen og sætte vælgeren i D.

Så ukompliceret som det er at sætte i gang, så sagte og dæmpet bevæger Qashqai sig hen ad vejen. Støj fra dæk, hjulkasser og motor er undertrykt som i en dyrere bil, og det er med til at gøre den til et rigtig behageligt sted at være. Hvis der er noget, der skæmmer den stilfærdige og komfortable oplevelse, så er det den trinløse gearkasses måde at arbejde på: Motorens omdrejningstal holdes ved almindelig acceleration omkring 4.000 o/min., og det bliver irriterende at høre på i længden. For at undgå et generende lydbillede må man træde på speederen, som lå der et råddent æg under den – og så bliver man en sinke i trafikken. Spar de 25.000 kr., medmindre du hader at skifte gear – den standardmonterede manuelle gearkasse med seks trin virker fint.

Slatne overarme
Om det er gearkassen eller en køreklar vægt på omkring 1.550 kg, der sætter begrænsningerne for den toliters benzinmotor med 140 hk, er svært at afgøre. Desværre er det ikke til at komme udenom, at en Kia Ceed med 1,4 liters motor nemt kører fra Qashqai i det virkelige liv. Der er ca. 60 kg at spare ved at undlade firehjulstrækket, som de færreste alligevel får brug for.

Køreegenskaberne passer godt sammen med den stilfærdige fremfærd. Styretøjet er ikke af de letteste, men præcisionen er til middel. Qashqai kan ikke måle sig med VW Golf, hvad angår komfort, men på en langtur fra København til Grenaa og retur var den alligevel en tyst og god oplevelse.

Så kommer det svære. Mindste Qashqai med forhjulstræk, 1,6 liters motor og omfattende standardudstyr med bl.a. aircon og -Bluetooth koster 273.010 kr. Dyrere end Golf, billigere end Toyota RAV4. I ugen med Qashqai var der masser af opmærksomhed, og flere sagde “wow, kan den fås til under 300.000 kr.?” Basis-prisen er slet ikke tosset – og det er bilen heller ikke.

NISSAN QASHQAI 2,0 4WD TEKNA CVT
Motor R4, 1.998 cm, 16V
Ydelse 140 hk ved 6.000 o/min
193 Nm ved 4.800 o/min
0-100 km/t. 11,3 sek.
Topfart 178 km/t.
Forbrug EU-miks 12,2 km/l
Årlig ejerafgift 4.000 kr.
Vægt/last/påhæng 1.535/426/1.200 kg
Mål (L/B/H) 432/178/161 cm
Bagagerum 410/1.513 liter
Dæk 215/60R17H
Værditab 3år/60.000 km ca. 160.000 (39 pct.)
Reservedelsindeks 143
Pris 399.513 kr.
Pris u/afgifter ca. 140.000 kr.

VI SYNES…Qashqai er dyr, hvis du bare vil ha’ en hatchback, men aldeles rimelig, hvis du vil ha’ en lille suv. Konklusion: En vellykket ny bil!

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...