Biltest af Nissan Primera 2,0 Sport Plus CVT M-6
Biltest af Nissan Primera 2,0 Sport Plus CVT M-6© bilmagasinet.dk

Nissan Primera 2,0 Sport Plus CVT M-6

Nissans sære cocktail

16. december 1999 af Bilmagasinet

Af: John Sørensen

Ikke set før: Sportslig bil med milliongear

MISFORSTÅ MIG IKKE. Jeg er bestemt positiv over for Nissan Primera som sådan, men da en japansk designer kaldte det seneste Primera-facelift for et friskt tiltag lige op i mit åbne ansigt, havde jeg svært ved at holde masken.

Ganske vist er Nissan Primera blevet lidt frækkere at se på med de nye, skarptskårne forlygter, som du ovenikøbet kan få med Xenon-indsatser, men ligefrem frisk er den nye mellemklasse-Nissan ikke i min karakterbog.

Nissan Primera er dog slet ikke nogen dårlig bil faktisk kører den bedre end gennemsnittet i klassen og derfor fortjener den mere appeal i linjerne. Noget, der viser, at der her kommer en bil med mere kapacitet til andet end bare at være repræsentant-transport i mellemklassen. Der er masser af både kræfter og køre egenskaber at gøre godt med her i topmodellen Primera 2.0 Sport. Du sidder aldeles glimrende i de velstøttende sportssæder, og der er masser af knapper og udstyr at fornøje sig med.

Det helt specielle ved Sporten er imidlertid dens efternavn CVT M-6, der betegner bilens trinløse transmission med sekstrins, manuel Hypertronic-funktion. Fidusen her er, at du kan køre gearløst, når du vil, og mere sportsligt via den semi-manuelle skifteboks.
Mekanisk fungerer systemerne fint, men det er stadig ikke lykkedes Nissan at fjerne den gummibåndsfornemmelse, du får, når motoren speeder op til det ønskede omdrejningstal, og transmissionen så først efterfølgende bringer bilen op i fart. Det er langt fra den følelse af instant power, sportsbilisten normalt sætter pris på. Omvendt lærer du lynhurtigt at nyde friheden fra ustandseligt at rode med gearskift og kobling i tiltagende trafik og kø-kørsel.
Her er alt i alt masser af udstyr, kraftig motor og kompetente køreegenskaber, men sport og CVT-gear er ikke den optimale blanding for sportsbilister.

Du kan heldigvis selv vælge: En ren 2,0 Sport firedørs sedan koster 254.996 kroner. Pakken med CVT M-6 gear koster 29.993. Sport Plus-udstyret med klimaanlæg, sportsundervogn, 16-tommer-fælge og Xenon-lygter koster 32.993 kroner.

Nissan Primera 2,0 Sport
Plus CVT M-6 317.982 kr.

Tekniske data
Motor: R4, 1.998 cm3, 16V. DOCH. 140 hk ved 5.800 o/min. 181 Nm ved 4.800 o/min. 0-100 km/t: 11,5 sek. Topfart: 202 km/t. EU-mix: 11,8 km/l. Årlig ejerafgift: 3.480 kr.

Totaløkonomi:
Firmaklassen er overbefolket med nyere, brugte biler, og der er for få kunder til dem. Efter tre år/50.000 km er en topmodel som Primera Sport CVT M-6 derfor faldet med 130.000 kroner. Det er hele 41 procent i værditab - ikke mindst på grund af det dyre udstyr.
Reservedelsindeks: 132
Service ekskl. materialer:
15.000 km: 652 kr.
30.000 km: 1.520 kr.
60.000 km: 2.389 kr.

Vi synes:
Gør dog designet frækkere. Bilen har indmaden til det

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...