Biltest af Nissan Primera 1,8 Visia
Biltest af Nissan Primera 1,8 Visia© bilmagasinet.dk

Nissan Primera 1,8 Visia

Set i bak-kameraet

21. april 2005 af Bilmagasinet

Af: Mikkel Thomsager

Bak-kamera i farver er standard. Det er det trælse gear også

Nissan har det med at introducere biler, som på papiret ligner succeser, men som ikke rigtig har, hvad der skal til i praksis. Almera er en af dem, og den må formentlig snart lade livet af samme grund. Primera er en anden, om end knapt i samme omfang.

Personligt var jeg også blandt dem, der tog imod den anderledes nye Primera med begejstring, men med tiden fortog begejstringen sig. Især et træls gearskifte og et sæt uinspirerende køregenskaber tog toppen af min begejstring.

Om Nissan har taget præcis min kritik ad notam, er nok tvivlsomt, men netop køreegenskaber er faktisk revideret med den faceliftede version, som blev introduceret ved årsskiftet. Angiveligt er undervognen blevet stivere og styretøjet mere præcist. Til gengæld er gearskiftet uændret og under al kritik. Det er slattent og upræcist.

En af de ting, der skilte Primera ud ved den internationale præsentation var bak-kameraet, som desværre ikke var standard i hele programmet. Det er det nu, endda med det dyre farvekamera. Klimaanlæg er også blevet standard, og det samme er seks airbags og ESP-system.

Instrumenteringen skiller sig også ud. De gamle separate ure er erstattet af et sætte flotte black panel- ure, som kun er synlige, når tændingen er slået til. De er langt bedre integreret i instrumentbordet, som også har fået en flottere finish.

Det er faktisk få og små ændringer, som havde gjort en verden til forskel, hvis Primera havde været født med dem, da den blev lanceret i 2001. Efter fire år på markedet skal der mere til at hive den frem i salgsstatistikkerne, hvor konkurrenterne hedder Toyota Avensis, Mazda 6, Ford Mondeo og Peugeot 407. Men det bak-kamera er nu smart.

NISSAN PRIMERA 1,8 VISIA
Motor R4, 1.796 cm3, 16V
Ydelse 116 hk ved 5.600 o/min
163 Nm ved 4.000 o/min
0-100 km/t. 12,1 sek.
Topfart 188 km/t.
Forbrug 13,5 km/l
Årlig ejerafgift 3.020 kr.
Vægt 1.275 kg
Maks. anhænger 1.500 kg
Mål (L/B/H) 457/176/148 cm
Bagagekapacitet 450 liter
Dækmontering 195/65R15H
Værditab 3år/60.000 km ca. 124.000 kr. (44 %)
Reservedelsindeks 136
Pris 283.661 kr
Pris uden afgift 100.642 kr

VI SYNES…Primera står nu, som den burde have gjort ved introduktionen i 2001. Det er godt, men lidt sent...

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...