Biltest af Nissan Pathfinder 3,3 V6 SE Van aut.
Biltest af Nissan Pathfinder 3,3 V6 SE Van aut.© bilmagasinet.dk

Nissan Pathfinder 3,3 V6 SE Van aut.

Stifinderen der for vild

27. juli 2000 af Bilmagasinet

Af: Christian Frost

Nissan Pathfinder vil være en japansk Range Rover, men det lykkes ikke helt

DER ER TO regler, når man køber en offroader. For det første må man aldrig købe en med benzinmotor. For det andet (hvis man overtræder den første regel) skal motoren i hvert fald ikke have mere end fire cylindre. Problemet er forbruget. Jeg har set ildpustere, der var mere benzinøkonomiske end Pathfinders 3,3 liters V6, der kun med særdeles nænsom behandling mestrer 7,2 km/l i snit med det fire-trins automatgear, der ganske vist har reduktionsgear og elektronisk differentialespærre.

Pathfinder er tænkt som en luksus-offroader, der med 170 hk og 266 Nm skulle have rigeligt med kræfter på landevejen der er ingen diesel på programmet. Men træd på speederen, og det virker, som om maskineriets primære funktion er at drive køleblæserne - der er en masse Whooosh og Vrooom, men ikke synderlig meget acceleration.

Det hjælper lidt i terrænet, hvor Pathfinder gør det rigtig nydeligt. Men on-road udebliver køreglæden. Indendøre er der alt i udstyr, men det hele er pakket ind i grå plast, så luksusfornemmelsen udebliver, godt hjulpet af skillevæggen bag føreren, der er en infam indretning i stål, som på testbilen raslede så selv Ghandi ville blive drevet til voldsomheder.

Nissan siger selv, at Pathfinder er bygget til det amerikanske marked, hvilket måske forklarer, hvorfor det udvendige design minder om Ford Explorers. Så Pathfinder sætter sig mellem to stole. På den ene side mangler man luksusfornemmelsen fra Range Rover, på den anden side har den ikke macho-stilen fra Nissans egen Patrol.

På gule plader ender prisen på 324.982 kroner inklusive læder og automatgear, og det er Pathfinders største problem. For små 25.000 kroner ekstra kan man få en Patrol med den nye ZD30DDTi-motor, der lyder som betegnelsen på et ulovligt sprøjtemiddel, men dækker over en 3,0 liters, firecylindret turbodiesel, der med 354 Nm har trækkraft nok til bugsere en storebæltsfærge.

Luksus-offroader eller ej, den grå plast og panelerne i bornholmsk åndenød er det samme, om du vælger Pathfinder eller Patrol. Men da Patrol kan lokkes op på næsten 10 km/l i snit, skal man ikke køre særlig langt, før de ekstra penge er tjent ind igen. Og når din Pathfinder skal skiftes ud, vil du ærgre dig over, at du ikke valgte en oliebrænder.

Nissan Pathfinder V6 SE Van aut. 324.982 kr.

Tekniske data
Motor: 3.275 cm3, V6, 12V. Ydelse: 170 hk v. 4.800 o/min., 266 Nm v. 2.800 o/min. Præstationer: Topfart 166 km/t, 0-100 km/t: 12,2 sek. Forbrug: 7,2 km/l. Årlig vægtafgift: 8.280 kr.

Totaløkonomi:
Det koster at køre Pathfinder V6 på grund af forbruget. Regn med minus 40 procent eller 130.000 kr. efter tre år og 50.000 km. Patrol diesel taber kun 110.000 kr, så allerede der er merprisen hjemme.
Reservedelsindeks: 195
Service ekskl. materialer:
15.000 km: 721 kr.
30.000 km: 2.204 kr.
45.000 km: 721 kr.

Vi synes:
Hvis økonomien ikke betyder noget…

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...