Nissan Ariya Concept

Nissan Ariya Concept varsler en kommende eldrevet Nissan på størrelse med Qashqai.

Nissan: Nej, det handler ikke om at have den største skærm

Efterfølgeren til Qashqai får ikke verdens største skærm – få forklaringen her

6. april 2020 af Steen Bachmann


Skærme i biler vokser, og breder sig i nogle modeller i næsten hele kabinens bredde - for eksempel har den faceliftede Mercedes-Benz E-klasse fået to skærme, der næsten når over til højre fordør.

2020 Mercedes-Benz E-klasse
2020 Mercedes-Benz E-klasse


Nissan har valgt en anden vej i udviklingen af skærmen til Nissan Ariya konceptbilen, der varsler en kommende ny generation af Qashqai.

I stedet for en firkantet skærm har den eldrevne konceptbil fået to skærme, der er kurvet som en bølge. Det skal give følelsen af en horisont inde i bilen via elementer fra døren og gennem kabinen.

Men det horisontale design er ikke udelukkende valgt for sit udtryk.

"Det menneskelige syn veksler naturligt fra side til side, når man kører”, forklarer Tomomichi Uekuri, der er Senior Manager for HMI Engineering teamet. ”Folk kan se og absorbere mere information, hvis det er horisontalt. Det perifere syn fungerer på samme måde.”

Information skal være der, hvor man kigger

Nissan skriver, at information opfattes bedre for det menneskelige syn, hvis layoutet placeres på en mere sikker plads – i linje med synet, tættere på vejen. Dermed bliver det en naturlig del af instrumentpanelet. Nissans design team kalder det engawa - det udefinerbare rum mellem hvor du er, og hvor du er på vej hen.

Nissan Ariya konceptbilens display indeholder de samlede køreinformationer det samme sted, man normalt ser i biler, hvorimod funktioner til underholdning, bekvemmelighed og system status findes i midterskærmen.

Informationer kan flyttes fra den ene skærm til den anden, så man får en fornemmelse af ét enkelt display. Hvis man for eksempel ønsker sin navigation og kort foran rattet, kan de det. De kan også rykkes hen i midten eller fjernes, når de ikke længere anvendes.

Skal være overskueligt

Det er meningen, at man skal kunne overskue alle funktioner i skærmen, og det var vigtigt for designerne og teknikerne at demonstrere, hvad Nissan kan præstere i nær fremtid. Føreren kan selv bestemme hvor og hvor meget information, der vises. Og har også mulighed for at fjerne information, der ikke anvendes.

Det har taget designteamet mange forsøg for at nå til det endelige resultat af den nye skærm. 

Teamet konstruerede tilsvarende skærme i en stor, sort ”boks”, de for sjovt kaldte ”the Monolith”, men reference til filmen ”2001: A Space Odyssey”. De fjernede gradvist kassen rundt om til de fik det resultat, vi ser i dag: En skærm, der er naturligt integreret i Nissan Ariya konceptbilens indvendige design. Og ikke en ”klods” der ikke passer ind, skriver Nissan.

Nissan Ariya Concept
Nissan Ariya Concept

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...