Biltest af Nissan Micra Visia dCi
Biltest af Nissan Micra Visia dCi© bilmagasinet.dk

Nissan Micra Visia dCi

Kærlighed ved første hik

26. september 2003 af Bilmagasinet

Af: Mikkel Thomsager & A. Hansen

Den charmerende Nissan Micra folder sig rigtigt ud med Renaults lille diesel

Ærlig talt havde jeg det svært med det nye Micra-design. Jeg er klar med et bagagerum fuld af roser for, at Nissan nu atter har fået et ansigt, men det er som om Micra helst skal parkeres ved siden af en japansk have før den passer ind i bybilledet.

Så for mig blev det ikke kærlighed ved første blik. Men Micra kombineret med Renaults lille diesel-motor blev til kærlighed ved første hik. Mere skal der ikke til for at føle sig til rette bag rattet, og allerede efter få kilometer fik jeg mere respekt for bilen.

Måske burde jeg ikke være stolt af det, for der er noget feminint over Nissan Micras sunlotion-design (den ligner da noget, man sælger sunlotion i!), og det passer sig knapt for en rigtig mand (som mig). Du forventer nærmest at finde en mascara med ekstra volumen i handskerummet, hvorfor du bliver overrasket, når man folder solskærmen ned, og ikke finder et makeup spejl. Men fordommene bliver gjort til skamme, når køreoplevelsen trænger sig på. Og det gør den hurtigt. Det er ikke i sig selv den lille diesel fra Renault, der gør det. Faktisk er Micra så langsom, at Nissan først ikke oplyste accelerationstiden 0-100 km/t, men i bedste Fiat-stil virker den hurtigere end den er. Du får lyst til at optimere fremfærden med præcise gearskift de rigtige steder, og det gør Micra sjov at køre.

Affjedringen er forholdsvis blød, men Micra hænger godt på i sving. Kun den upræcise og ufølsomme el-servostyring er et problem for den gode køreoplevelse. Men indtrykket af en køreglad charmetrold er i behold, og det er essentielt, ikke mindst når man tager prisen i betragtning.

Jo, jo, 177.000 kr. er da en slags penge for en minibil, men brændstoføkonomien lover 21,7 km/l, den årlige ejerafgift er 2.600 kr., service-intervallet er 30.000 km, og reservedelsprisindekset er sølle 62. Så i sidste ende er der tale om morskab for meget få penge, også selv jeg var et godt stykke fra de 21,7 km/l med mine friske gearskift.

Nissan Micra Visia dCi

Tekniske data: R4 dCi, 1.461 cm3, 8V, turbodiesel Ydelse: 65 hk ved 4.000 o/min 160 Nm ved 2.000 o/min 0-100 km/t: 17,0 sek. Topfart: 155 km/t. EU-miks: 21,7 km/l Årlig afgift: 2.600 kr. Egenvægt: 1.000 kg Mål (L/B/H): 372/166/153 cm Bagagerum: 237 liter
Totaløkonomi: Selv om Micra dCi er den dyreste i Micra-programmet, vil den givetvis blive eftertragtet på brugtmarkedet. Efter tre år og 50.000 kr. har den tabt ca. 31 pct. (55.000 kr.)
Reservedelsindeks: 62
Service ekskl. materialer:
30.000 km: 1.077 kr.
60.000 km: 2.422 kr.
90.000 km: 1.077 kr.
Pris: 177.001 kr.

Jeg synes... Tænk, at man kan have det så sjovt for så få penge. Kun et træls styretøj trækker ned i totalbilledet af den lille charmetrold.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...