Biltest af Nissan Micra 1,4 Tekna 3-d
Biltest af Nissan Micra 1,4 Tekna 3-d© bilmagasinet.dk

Nissan Micra 1,4 Tekna 3-d

Krydderi uden smag

19. juni 2003 af Bilmagasinet

Af: Peter Clausen

88 hk i den nye Nissan Micra 1,4 Tekna lyder lovende, men de holder ikke helt, hvad de lover

LIDT FLERE kræfter kan sætte ekstra krydderi på de fleste biler – især minier med deres letfodede køremåde vinder ofte ved lidt mere under hjelmen. Det gælder bare ikke helt for topudgaven af Nissan Micra med 1,4-motor.

Det ville nemlig være synd at kalde den et lyn i forhold til den 6.997 kr. billigere Micra 1,2 i 80 hk-version og med Visia-udstyrspakke. Der er kun otte hk ekstra at lege med, til gengæld er momentet på 128 Nm, 18 Nm mere end i 1,2, og det indfinder sig ved 3.200 i stedet for 3.600 omdrejninger. På papiret har Micra 1,4 da også et noget skarpere afsæt, 0-100 km/t. på 11,9 sekunder er således to sekunder kvikkere end lillesøster, og topfarten er vokset fra 167 til 172 km/t.

I praksis mærker du bare ikke meget til de ekstra kræfter, og generelt virker 1,2’eren mere harmonisk. 1,4-motoren er ikke omdrejningsvillig, og da den også støjer en del, er det ikke ofte, du har lyst til at udnytte de ekstra ressourcer. Ifølge EU-normen klarer Micra 1,4 i øvrigt 15,9 km/l i snit mod 1,2 80 hk’s 16,9, og det betyder en 500-kroneseddel ekstra i ejerafgift.

Men du får andet end motoren for de ekstra penge, du skal betale for en 1,4 Tekna – merprisen i forhold til en 80-hestes 1,2 Visia forsødes af det omfattende Tekna-udstyr. Det inkluderer hækspoiler, 15-tommer hjul, tågeforlygter, udendørstermometer, kørecomputer, læderrat, ratbetjent musikanlæg med seks højttalere og cd, endnu flere aflæggerum og et pænere indtræk. Bestiller du aircondition, får du tilmed et automatisk klimaanlæg for de samme 9.996 kr., som manuel køling koster til en 1,2 Visia, og alene det kan være grund nok til at vælge den dyre model.

Er du ligeglad med udstyr, kan du til gengæld sagtens nøjes med en 1,2, for også den byder på det, som gør Micra til en af miniklassens mest charmerende – kvikke køreegenskaber, et let og lækkert gearskifte, et personligt design og nøglefri ‘keyless-go’-start i alle modeller. Og i Micra er 80 hk nok til at sætte krydderi på tilværelsen.

Nissan Micra 1,4 Tekna 3-d

Tekniske data: Motor: R4, 1.386 cm3, 16V. Ydelse: 88 hk ved 6.000 o/min, 128 Nm ved 3.200 o/min. 0-100 km/t.: 11,9 sek. Topfart: 172 km/t. Brændstofforbrug: EU-miks: 15,9 km/l. Årlig ejerafgift: 2.020 kr. Vægt: 975 kg. Mål (L/B/H): 372/166/153 cm. Bagagekapacitet: 237 liter.
Totaløkonomi: Små biler som Micra har altid en lav afskrivning, selvom det koster lidt mere at vælge den dyre model. Vi spår et værditab på 32 pct. (49.600 kr.) efter tre år/50.000 km
Reservedelsindeks: 71
Service ekskl. materialer:
15.000 km: 807,50 kr.
30.000 km: 1.797,50 kr.
45.000 km: 807,50 kr.
Pris: 154.993 kr.

Jeg synes...Den nye Micra er både sjov og vellykket, men jeg havde ventet lidt mere af 1,4´eren. Den skal du vælge for udstyrets skyld – ikke for motorens.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...