Biltest af Nissan Maxima QX 3,0 V6 SE
Biltest af Nissan Maxima QX 3,0 V6 SE© bilmagasinet.dk

Nissan Maxima QX 3,0 V6 SE

Den forkerte familie

27. juli 2000 af Bilmagasinet

Af: Peter Clausen

Nissans nye Maxima er en velkørende luksusbil men fornavnet!

DET ER SVÆRT ikke at få lidt ondt af Nissan Maxima. Uanset hvor god den er, bliver det næsten umuligt at få køberne i prestige-klassen til at værdige den et blik, selvom den kan byde på mere motor og udstyr til færre penge end f.eks. Audi eller BMW. Men det publikum VIL bare ikke parkere noget så profant som en Nissan på direktions-pladserne.

Det diskrete en enkelt på redaktionen mente tudegrimme design er heller ikke noget, der får direktørerne til at falde i svime, og interiøret præges af primitiv japaner-plast, der gør sig bedre i en Micra eller Almera. Men selve bilens kvaliteter er der bestemt ikke noget i vejen med. Maximaen holdt for, da Bil Magasinets reporterteam skulle til Le Mans, og den imponerede med et afslappet væsen og en fortrinlig langturskomfort. Der er masser af plads, lydniveauet er meget lavt, og også over 200 km/t ligger den snorlige og klippestabilt på asfalten. Eneste minus er den lidt hårdhændede affjedring, til gengæld forkæles man med en syndflod af udstyr. El-justerbare lædersæder med varme, klimaautomatik, automatgear og cruise control er standard, og listen over ekstraudstyr har kun et punkt, metallak til 4.989 kr. resten er bilen født med.

Det firetrins automatgear indgår i et perfekt makkerskab med den treliters V6er. Maskinen er dejlig lavmælt, men den synger samtidig smukt, når den får omdrejninger. Automatikken og egenvægten på 1.425 kg lægger dog en dæmper på fartglæden. 0-100 km/t på 9,6 sek. og 212 km/t på toppen er ikke ligefrem imponerende for en bil med 200 hk under klappen, men da Maxima lægger op til en afslappet fremfærd, savner man ikke noget - med undtagelse af en bedre benzinøkonomi. På Autobahn var vi en enkelt gang nede og snuse til 6,3 km/l, og det er næsten umuligt at få Maximaen til at krybe over 9 km/l. Det er altså i overkanten i det 21. århundrede.

Dyre reservedele vejer også tungt på budgettet, og et stort værditab følger også med, når man vælger japansk i denne klasse. Det er synd, for Maxima er en kompentent medspiller i den tunge klasse, og man får rigtig meget bil for de 490.000 kr. Så må Nissan bare håbe, at den nye og strammere firmabils-beskatning får flere til at kigge på værdi for pengene, når de skal vælge ny bil.

Nissan Maxima QX 3,0 V6 SE aut. 489.998 kr.

Tekniske data
Motor: V6, 2.988 cm3, 24V. Ydelse: 200 hk ved 6.400 o/min., 271 Nm ved 3.600 o/min. 0-100 km/t: 9,6 sek. Topfart: 212 km/t. EU-mix: 9,5 km/l. Årlig ejerafgift: 5.940 kr.

Totaløkonomi:
Store biler falder hastigt i værdi, uanset navn. Alt andet lige er Maxima dog et dårligere kort end f. eks. en BMW eller Audi, så efter tre år og 50.000 km har den tabt 40 procent eller ca. 196.000 kr. Mindst!
Reservedelsindeks: 246
Service ekskl. materialer:
15.000 km: 424 kr.
30.000 km: 1780 kr.
45.000 km: 424 kr.

Vi synes:
Dejlig rejsevogn med forkert fornavn

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...