Nissan Leaf skal på prøve som taxa

Frygt for rækkevidde, opladning og holdbarhed holder mange taxichauffører fra at køre elbil. Nu vil Nissan forsøge at ændre denne opfattelse. Vi ønsker alle parter held og lykke

4. marts 2019 af Mathias Brandt

Med omkring 1.900 taxier i København, er de en markant del af bybilledet. Størstedelen af disse kører på diesel, nogle enkelte kører med hybridløsnigner, mens kun en håndfuld kører ren el. Det skyldes at taxa-folket er bekymret for bl.a. rækkevidde, opladning og holdbarhed i forbindelse med brug af elbiler som taxa. Derfor køres der nu en test de næste tre måneder med to Nissan Leaf og en e-NV200 Evalia 7 personers elbiler for at se, hvordan de klarer sig i ægte taxa-tjenest.

Bilerne er opbygget fuldstændig efter vognmændenes specifikationer og gældende lovkrav. De kører på de taxa-lincenser, som til dagligt sidder på de andre biler i deres flåde. Og elbilerne testes også netop nu, da forhold som kulde og vinterdæk generelt mindsker rækkevidden lidt. Så det bliver også taget med i betragtning.

"Selvom det nu ser ud som om flere og flere danskere er ved at vænne sig til tanken om elbiler, er der stadig bekymringer blandt taxafolket. Det er noget, vi gerne vil se nærmere på. Taxakørsel i elbiler er stadig meget nyt. Derfor er det meget vigtigt med en test som denne", udtaler Steffen Nederby Høj, marketingchef hos Nissan Danmark.

Region Hovedstaden har allerede taget initiativ til flere tiltag for at gøre transporten i hovedstadsområdet mere grøn. F.eks. har de investeret i syv nye hurtigladere i hovedstaden fra E.ON, der er dedikeret til el-taxa’er. Og de arbejder ihærdigt på, at give el-taxabiler forskellige fordele. Bl.a. ved at kunne springe køen over i Københavns Lufthavn, få fortrinsret ved taxa-holdepladser m.v. Man har også inviteret en større gruppe vognmænd på studietur til Amsterdam, hvor det vrimler med eldrevne taxaer.

E.ON leverer strøm og Nissan leverer biler

"E.ON og Nissan er gået med i dette samarbejde, da vi er sikre på, at elbiler også har en fremtid som taxaer. Det kræver naturligvis noget tilvænning og nye vaner. Men vi kan se fra andre lande, at det sagtens kan lade sig gøre. Vi vil løbende være i dialog med vognmændene, og vi glæder os til denne udfordring, som kun kan komme byens borgere til gode", slutter Steffen Nederby Høj.

E.ON giver adgang til deres lade-netværk og leverer billig strøm i forbindelse med testen, og Nissan i Danmark har udlånt to Nissan LEAF 40 kWh og en e-NV200 7 personers 40 kWh elbiler. Det bliver spændende og se, hvordan de to elbiler klarer sig. Fordi Bil Magasinet har ved flere lejligheder oplevet, at batterierne tømmes hurtigere end forventet. Læs f.eks. Vores test af Nissan Leaf, der nær ikke havde fået Mikkel Thomsager til Bornholm. 

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...