Nissan Leaf 2022 elbil facelift
Nissan Leaf 2022© PR

Elbil til under 200.000 kr.: Nissan Leaf får skarpere ansigt og nye farver

Prisen for den faceliftede udgave af Nissans familiebil er nærmest rørende, men se dig godt for, hvis du skal køre langt

28. februar 2022 af Mikkel Thomsager

Nissan Leaf er en mulighed for familier, der vil have elbil uden at skulle vente flere år på den og uden at de skal have den helt store pengepung frem. 

Der er produceret mere end 500.000 eksemplarer af elbilen i to generationer siden 2010, og Nissan har dermed værdifulde erfaringer med teknologien over længere tid. 

Den nuværende model stammer fra 2017 og blev sat ned i pris i juli 2021, så den kunne fås fra 190.000 kr. med 40 kWh batteri og en rækkevidde op til 285 km og fra 250.000 kr. med 62 kWh batteri og op til 385 km. 

I modsætning til mange andre elbiler er der ingen leveringstid af betydning på Leaf, der nu får et facelift med nye 16” og 17” alufælge og et nyt Nissan-logo på køleren og hjulkapslerne. 

Der er også nye farver, så der fås seks enkelt-farver og fem to-toners farvemuligheder, herunder to nye valgmuligheder, der også er tilgængelige på Qashqai og den kommende elbil Ariya: Universal Blue og Magnetic Blue.

Nissan Leaf årgang 2022 fra 190.000 kr.

Android Auto og Apple CarPlay-systemerne er opdaterede, og fjernstyrede funktioner som klimastyring er tilgængeligt via NissanConnect appen. Det er også muligt at opkoble en Leaf til Amazon Alexas' hjemmeenhed.

”Leaf har spillet en stor rolle i udviklingen af Nissan visions mod yderligere elektrificering. Og den opbyggede erfaring og ekspertise anvendes i forbindelse med lancering af 23 nye elektrificerede modeller – heriblandt 15 rene elbiler – i år 2030”, siger Arnaud Charpentier, Region Vice President, Product Strategy and pricing, Nissan AMIEO regionen.

Leaf 2022 kan bestilles nu fra 189.900 kr.

Nissan Leaf 2022 elbil facelift
Nissan Leaf 2022
Nissan Leaf 2022 elbil facelift
Nissan Leaf 2022
Nissan Leaf Nissan Leaf 2022 elbil facelift
Nissan Leaf 2022

Test af Nissan Leaf Tekna fra 2018, af Mikkel Thomsager:

Hvad er rækkevidden på en Nissan Leaf?

Det er om muligt endnu vanskeligere at afgøre end for en benzinbil. Ikke mindst om vinteren.

Du kender udfordringen. Selv om vi kan sende raketter til månen, og både du og jeg har hørt om superbatterier, der kan klare opgaven uden problemer, så er og bliver rækkevidden begrænsningen i moderne elbiler.

Nissan Leaf før faceliftet blev testet af Mikkel Thomsager i Bil Magasinet i 2019.

© A. Hansen

Lithium ion-batteriet, som grundlæggende er identisk med det, du har i din mobiltelefon, udgør elbilens energitank. I Nissan Leaf består det af 192 battericeller, som kaperer 62 kilowatt­­timer (kWh).

Officielt lover Nissan Leaf op til 385 km eller 270 km fra den nye, mere realistiske WLTP-målecyklus.

Instrumenterne er specielle, men ellers ligner den nye Leaf-kabine enhver anden Nissan.

Nissan Leaf med “e-pedal”

Derfra er Nissan Leaf for elbilerne, hvad Volkswagens Boble var for tysk bilisme efter Anden Verdenkrig: Et alsidigt og uprætentiøst transportmiddel for folket, som er til at betale.

Anden generation af Leaf benytter grundlæggende samme teknik som den originale fra 2010.

Batteripakkerne er større. Nissan kalder den 40 kWh, og senere følger endnu mere power med 62 kWh, men derudover er grundteknikken den samme.

En nyhed er det, Nissan kalder en “e-pedal”. Den ændrer speederens funktion, så den fungerer både som speeder, når du træder på den, og som bremse, når du slipper den igen.

Princippet kendes fra Tesla, hvor det dog ikke fungerer med fuldt opladet batteri. I Nissan Leaf fungerer den altid, og det giver bekvem kørsel især i byen, hvor man hurtigt lærer helt at lade være med at benytte bremsepedalen.

Der er stadig mulighed for at sætte automatgearet i “B” (for Brake), som er den traditionelle funktion til øget ladning ved speederslip, og den er stadig brugbar uden for byen.

“e-pedalen” giver speederen dobbelt funktion som speeder og bremse henholdsvis ved tråd og slip.

2019 Nissan Leaf e+

Pris 289.900 kr.  

Motor elmotor, 62 kWh-batteri

Ydelse 240 hk fra 0 o/min, 340 Nm fra 0 o/min

Topfart 157 km/t 

0-100 km/t 6,9 sek.

WLTP-rækkevidde 385 km

Bagagerummet bidrager til bilens rummelighed. Med 420 liter er det på den gode side af en VW Golf.

Nissan Leaf eller Hyundai Ioniq

I forhold til den gamle Leaf ser den nye model mere konventionel ud og falder dermed bedre ind i Nissan-programmet som det naturlige el-alternativ til en Qashqai

Kabinen er også helt ny, men bortset fra instrumenterne fungerer den simpelt som en Qashqai. Kabinen er rummelig og let tilgængelig, og Nissan Leaf er nem at bruge og let at køre.

I forhold til nærmeste konkurrent, Hyundai Ioniq, har Leaf ringere finish i kabinen men større batteripakke. 

Fordele og ulemper ved Nissan Leaf

Fordele

Letkørt og praktisk 

Ulemper

Kabinens finish er ikke på højde med Qashqai eller Hyundai Ioniq

Bil Magasinet synes

En elbil med anvendelige fordele og et design, der ikke skræmmer nogen væk.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...