ELBIL: Nissan Leaf falder 30.000 kr. i pris

NIssan sælger nu den 5-dørs elbil Leaf fra 230.000 kr. Få detaljerne her

10. maj 2020 af Mikkel Thomsager

Nissan Leaf Acenta med 40 kWh batteri og op til 270 km* rækkevidde er på kampagnetilbud fra 229.900 kr. Den var var tidligere nedsat til 259.900 kr., hvilket var en besparelse på kr. 30.000 i forhold til listeprisen, og nu er prisen så faldet yderligere 30.000 kr.

Standardudstyr omfatter delvist selvkørende funktion med adaptiv fartpilot, der selv holder afstand til bilen foran, og kø-assistent, hvor bilen kører sig selv i stop'n'go-trafik. Her er også aktiv vognbaneassistent, der søger ind mod midten af vognbanen for at gøre kørslen mere komfortabel og sikker.

Fjernbetjen bilen via en app

Her er kun ét gear og ingen gearkasse, og i praksis er her så meget 'motorbremse', at man kun bruger speederpedalen. 

Acenta har også NissanConnect EV system med 8” skærm og Apple CarPlay, bakkamera, nøglefri betjening, klimaanlæg og fuld sikkerhedspakke. 

0-100-tiden er 7,9 sek. og Leaf kan fjernbetjenes via en app, så bilen er varmet op eller afkølet (afhængig af vejret) inden kørsel. Varme i rat og forsæder.

Nissan Leaf har scoret topkarakter i den uafhængige sikkerhedstest EuroNCAP med 5 stjerner.

Tilbuddet omfatter ikke opstilling af ladestander eller fri strøm, men en strømpakke kan købes via Nissan i forbindelse med køb af bilen.

Den topudstyrede variant Nissan Leaf Tekna 40 kWh er sat ned til 259.900 kr., hvilket er en nedsættelse på 20.900 kr.

Her er Bil Magasinets chefredaktør Mikkel Thomsagers test af Leaf Tekna fra Bil Magasinet 2019:

Hvad er rækkevidden på en Nissan Leaf?

Det er om muligt endnu vanskeligere at afgøre end for en benzinbil. Ikke mindst om vinteren.

Du kender udfordringen. Selv om vi kan sende raketter til månen, og både du og jeg har hørt om superbatterier, der kan klare opgaven uden problemer, så er og bliver rækkevidden begrænsningen i moderne elbiler.

Lithium ion-batteriet, som grundlæggende er identisk med det, du har i din mobiltelefon, udgør elbilens energitank. I Nissan Leaf består det af 192 battericeller, som kaperer 62 kilowatt­­timer (kWh).

Officielt lover Nissan Leaf op til 385 km eller 270 km fra den nye, mere realistiske WLTP-målecyklus.

Instrumenterne er specielle, men ellers ligner den nye Leaf-kabine enhver anden Nissan.

Nissan Leaf med “e-pedal”

Derfra er Nissan Leaf for elbilerne, hvad Volkswagens Boble var for tysk bilisme efter Anden Verdenkrig: Et alsidigt og uprætentiøst transportmiddel for folket, som er til at betale.

Anden generation af Leaf benytter grundlæggende samme teknik som den originale fra 2010.

Batteripakkerne er større. Nissan kalder den 40 kWh, og senere følger endnu mere power med 62 kWh, men derudover er grundteknikken den samme.

En nyhed er det, Nissan kalder en “e-pedal”. Den ændrer speederens funktion, så den fungerer både som speeder, når du træder på den, og som bremse, når du slipper den igen.

Princippet kendes fra Tesla, hvor det dog ikke fungerer med fuldt opladet batteri. I Nissan Leaf fungerer den altid, og det giver bekvem kørsel især i byen, hvor man hurtigt lærer helt at lade være med at benytte bremsepedalen.

Der er stadig mulighed for at sætte automatgearet i “B” (for Brake), som er den traditionelle funktion til øget ladning ved speederslip, og den er stadig brugbar uden for byen.

“e-pedalen” giver speederen dobbelt funktion som speeder og bremse henholdsvis ved tråd og slip.

Nissan Leaf e+

Pris 289.900 kr.  

Motor elmotor, 62 kWh-batteri

Ydelse 240 hk fra 0 o/min, 340 Nm fra 0 o/min

Topfart 157 km/t 

0-100 km/t 6,9 sek.

WLTP-rækkevidde 385 km

Bagagerummet bidrager til bilens rummelighed. Med 420 liter er det på den gode side af en VW Golf.

Nissan Leaf eller Hyundai Ioniq

I forhold til den gamle Leaf ser den nye model mere konventionel ud og falder dermed bedre ind i Nissan-programmet som det naturlige el-alternativ til en Qashqai. 

Kabinen er også helt ny, men bortset fra instrumenterne fungerer den simpelt som en Qashqai. Kabinen er rummelig og let tilgængelig, og Nissan Leaf er nem at bruge og let at køre.

I forhold til nærmeste konkurrent, Hyundai Ioniq, har Leaf ringere finish i kabinen men større batteripakke. 

Fordele og ulemper ved Nissan Leaf

Fordele

Letkørt og praktisk 

Ulemper

Kabinens finish er ikke på højde med Qashqai eller Hyundai Ioniq

Bil Magasinet synes

En elbil med anvendelige fordele og et design, der ikke skræmmer nogen væk.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...