Nissan Leaf: Hverdags-elbil med udfordringer

“Nissan Leaf er for elbilerne, hvad Volkswagens Boble var for tysk bilisme efter Anden Verdenkrig: Et alsidigt og uprætentiøst transportmiddel for folket”

1. november 2018 af Mikkel Thomsager

Hvad er rækkevidden på en Nissan Leaf?

Det er om muligt endnu vanskeligere at afgøre end for en benzinbil. Ikke mindst om vinteren.

Du kender udfordringen. Selv om vi kan sende raketter til månen, og både du og jeg har hørt om superbatterier, der kan klare opgaven uden problemer, så er og bliver rækkevidden begrænsningen i moderne elbiler.

Lithium ion-batteriet, som grundlæggende er identisk med det, du har i din mobiltelefon, udgør elbilens energitank. I Nissan Leaf består det af 192 battericeller, som kaperer 55,6 kilowatt­­timer (kWh).

Officielt lover Nissan Leaf op til 378 km eller 280 km fra den nye, mere realistiske WLTP-målecyklus. Da jeg tænder bilen med fuldt batteri, lover den 228 km. Indtil jeg tænder for varmen, så reduceres den til 206 km. 

Med fuldt lastet bil, nul grader, snestorm, sne­sjap, motorvej og modvind blev det til 145 km. Det er også vilkårene for den BMW i3 S. Bare så vi er enige om udgangspunktet.

Instrumenterne er specielle, men ellers ligner den nye Leaf-kabine enhver anden Nissan.

Nissan Leaf med “e-pedal”

Derfra er Nissan Leaf for elbilerne, hvad Volkswagens Boble var for tysk bilisme efter Anden Verdenkrig: Et alsidigt og uprætentiøst transportmiddel for folket, som er til at betale.

Anden generation af Leaf benytter grundlæggende samme teknik som den originale fra 2010.

Batteripakken er større. Nissan kalder den 40 kWh, og senere følger endnu mere power med 60 kWh, men derudover er grundteknikken den samme.

En nyhed er det, Nissan kalder en “e-pedal”. Den ændrer speederens funktion, så den fungerer både som speeder, når du træder på den, og som bremse, når du slipper den igen.

Princippet kendes fra Tesla, hvor det dog ikke fungerer med fuldt opladt batteri. I Nissan Leaf fungerer den altid, og det giver bekvem kørsel især i byen, hvor man hurtigt lærer helt at lade være med at benytte bremsepedalen.

Der er stadig mulighed for at sætte automatgearet i “B” (for Brake), som er den traditionelle funktion til øget ladning ved speederslip, og den er stadig brugbar uden for byen.

“e-pedalen” giver speederen dobbelt funktion som speeder og bremse henholdsvis ved tråd og slip.

Nissan Leaf Tekna

Pris 303.880 kr.  

Motor elmotor, 55,6 kWh-batteri

Ydelse 150 hk fra 0 o/min, 320 Nm fra 0 o/min

Topfart 144 km/t 

0-100 km/t 7,9 sek.

NEDC-rækkevidde 378 km

Bagagerummet bidrager til bilens rummelighed. Med 420 liter er det på den gode side af en VW Golf.

Nissan Leaf eller Hyundai Ioniq

I forhold til den gamle Leaf ser den nye model mere konventionel ud og falder dermed bedre ind i Nissan-programmet som det naturlige el-alternativ til en Qashqai. Kabinen er også helt ny, men bortset fra instrumenterne fungerer den simpelt som en Qashqai. Kabinen er rummelig og let tilgængelig, og Nissan Leaf er nem at bruge og let at køre.

Standard på billigste version Visia til 263.880 kr. er nødbremse, advarsel for tværgående trafik og skiltelæser. Adaptiv fartpilot, vejbaneassistent og meget mere følger med Tekna.

I forhold til nærmeste konkurrent, Hyundai Ioniq, har Leaf ringere finish i kabinen men større batteripakke. 

Fordele og ulemper ved Nissan Leaf

Fordele

Letkørt og praktisk med pænt stor batteripakke til prisen

Ulemper

Kabinens finish er ikke på højde med Qashqai eller
Hyundai Ioniq

Bil Magasinet synes

En elbil med anvendelige fordele og et design, der ikke skinner i øjnene. 

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.