2018 Nissan Leaf front still
2018 Nissan Leaf

Nissan Leaf årgang 2018 er elbilen, vi godt kunne leve med

Den nye Nissan Leaf kommer til Danmark i front for den bølge af elbiler, der kommer i 2018 og kan blive biltypens gennembrud. Med gratis strøm de første to år er Leaf faktisk ikke så tosset

26. januar 2018 af Steen Bachmann

HVOR?

Tenerife – den største af De Canariske Øer i Atlanterhavet vest for Marokko.

HVAD?

Nissan inviterer energi- og motorjournalister fra hele verden til at høre om mærkets fremtidsplaner. De omfatter:

* Anden generation af elbilen Leaf. Den har større batteri, ny betjening og ny kabine.

* Et kraftigere batteri i den 7-personers minibus Nissan Evalia, der nu skulle kunne køre længere end ud af din indkørsel, før den løber tør for strøm.

* En komplet energiløsning til private ejendomme i Storbritannien, der skal kunne lave strøm fra solceller på et hus og sende den til elbilen i indkørslen. Man kan så alt efter behov bruge strømmen til transport eller sælge den videre i elnettet på det tidspunkt af døgnet, hvor elprisen er højest. Et normalt hus vil kunne få gennemsnitlig indtægt på salg af strøm på 6.000 kr. om året, hvilket er rigeligt til at holde en Leaf kørende. Man kan derfor få gratis strøm til sin elbil. 

2018 Nissan Leaf rear
2018 Nissan Leaf

ER BIL MAGASINET BLEVET ET ØKO-BLAD?

Nej-nej, men vi skriver om alle typer biler. Den nye Leaf har fået en længere rækkevidde (på papiret), pænt udstyr, plads til fem personer og et stort bagagerum. Når her så også er ny elektronik, kan vi ikke sidde ovre i hjørnet og vrisse, at vi vil have vores benzinbiler i fred. Og så slemt ville det altså heller ikke være at leve med en Leaf til daglig: Den er billig i drift, og man sidder i tørvejr.

HVAD ER DET FOR EN BIL?

Nissan Leaf er en 5-dørs hatchback med fem sæder og forhjulstræk. Her er en elmotor forrest, batteri i bunden og ét gear frem og ét tilbage. Den første generation fra 2010 vandt ingen skønhedspriser, men er verdens mest solgte elbil med mere end 300.000 eksemplarer. Den nye er mere moderne, føles mere harmonisk og ligner mere en almindelig bil.

HVAD MED RÆKKEVIDDE-ANGST?

Vi har kun kørt den nye Leaf på Tenerife, hvor der lige nu er 22 grader, så vi aner ikke, om den kan noget i vinter-Danmark. Senere på foråret får vi en testbil forbi redaktionen – følg sagen i et kommende nummer af Bil Magasinet.

HVAD KOSTER DEN?

Priserne starter ved 259.900 kr. inklusive to års gratis strøm, ladeboks og ladekabler. Gratis strøm, ladeboks og ladekabler tilbydes i samarbejde med energiselskabet E.ON.

Leaf Acenta fås fra 279.900 kr. og har blandt andet strømbesparende varmepumpe og Nissan Connect EV infotainment- og navigationssystem.

Højeste udstyrsniveau er Tekna til 299.900 kr. med blandt andet delvist selvkørende funktion ( Nissan ProPILOT).

KAN DEN KØRE SELV, OG HVORDAN KØRER DEN?

Det og meget mere får du at vide i testen i Bil Magasinet, der udkommer på tryk en gang om måneden med holdninger til alle biler. Du kan være enig eller uenig med os, men holdninger, det har vi. Også til elbiler!

Tjek de aktuelle tilbud til nye abonnenter som f.eks. to numre og en fjernstyret monstertruck for 69 kr. + porto

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.