Nissan Juke 2022 hybrid elbil

Et nyt sæt fælge pryder den halvelektriske designerbil.

© Nissan

Både stærkere OG billigere: Nissan Juke får ny hybriddrivline

En hybriddrivline er sunket ned i gabet på den spøjse mini-SUV, og den gør både Juke stærkere og billigere at køre i

3. marts 2022 af Søren Juul

Nissan Juke får hybriddrift

Da Bil Magasinet for første gang var bag rattet af Nissan Juke, var drivlinen ikke til diskussion: Du fik en 1,0-liters turbo-trecylindret benzinmotor, 117 hk og 200 Nm. Det er ikke længere tilfældet – nu kan du nemlig vælge en hybriddrivline, hvis du skal bestille en Nissan Juke.

I hjertet af hybridsystemet banker en 1,6-liters benzinmotor uden turbo beskedne 94 hk af sig. Den suppleres af en elmotor på 49 hk, og tilsammen opnår de en systemydelse på 143 hk. 

Udover et boost i hestekræfter, tjener Juke også på benzinøkonomien, der stiger fra 16,4 til 19,2 km/l med hybriddrivlinen.

Nissan Juke 2022 hybrid elbil

Nissan Juke kan køre med hastigheder op til 55 km/t på  el, og ifølge Nissan kan op til 80 pct. af kørslen i byen ske på el.

© Nissan

Nyt design

Designet på den nyeste Juke deler vandene og er spøjst. Med hybrid-varianten får det dog en opdatering i detaljerne:

Her er blandt andet det nye Nissan-logo (altså en simplificering af det forrige), og en ny afblændet grill, der skulle stille Juke bedre i forhold til vindmodstand.

Indvendigt er der også ændringer: Til hybridsystemet hører et batteri på 1,2 kWh, og det optager plads i bagagerummet. Derfor falder litermålet med 68 liter, og lander på 354 liter.

Ny Nissan Juke vs. den gamle til højre på billedet. 

© Søren Juul

Artiklen nedenfor er skrevet i 2019, da vi for første gang var bag rattet af den nye Nissan Juke.

Hvor er vi?

Med et par ugers forsinkelse, på grund af lokale uroligheder og demonstrationer, er vi endelig kommet frem til et solbadet Barcelona, hvor den nye Nissan Juke skal testes på motor- og landeveje. 

Bil Magasinet er inviteret til Spanien af den danske Nissan-importør. 

© Nissan

Hvad er nyt?

Kort fortalt har Nissan modnet det berømte og berygtede design på den originale Juke fra 2010, gjort den mere rummelig og udstyret kabinen med lækrere materialer og moderne udstyr. Hele baduljen bygger på en ny platform, som også bruges til den nye Renault Clio og Captur.


Vi møder modellen første gang på en Nissan-fabrik i Barcelona, hvor den står ved siden af den gamle model. Det har pyntet at droppe de udstående forlygter, der fik modellen til at ligne en frø - og de mere kantede og muskuløse former på resten af Juke version 2.0 må tiltale et større publikum. 

Den gamle solgte ellers godt – mere end en million eksemplarer har fået nummerplader på i Europa, men den blev aldrig en favorit her på redaktionen. 

© Søren Juul
© Søren Juul

Hvordan opleves den nye Juke indenfor?

Kabinen er blevet mere rar at opholde sig – i hvert fald i testbilen, som er forsynet med et af de højere udstyrsniveauer. Som noget nyt kan rattet nu også justeres i længden, instrumentbræt, kardantunnel og dørsider er svøbt i bløde materialer og der er ingen knirkelyde, når vi kører over ujævnheder. 

En knap på rattet i testbilen aktiverer Nissans Propilot-system, den adaptive fartpilot, som kendes fra bl.a. Leaf og nu også fås til Juke. 

Forsæderne er af den sportslige type med integreret nakkestøtte. På bagsædet er der kommet mere plads både til knæ takket være en længere akselafstand, men en høj vindueskarm og en bred c-stolpe gør stadig udsynet begrænset deromme. 

Bagagerummet er vokset i størrelse og er nemmere at læsse, i det selve åbningen er større.  

Knæpladsen på bagsædet er øget med knapt 6 cm. Loftshøjden er også forbedret.  

© Søren Juul

Bagagerummet har fået større volumen og større gab. Det sidste er sket ved at baglygterne nu breder sig indover bagklappen i stedet for at sidde på karrosseriet alene.

Nissan Juke fås til start kun med en 1,0 liters 3-cylindret turbobenzinmotor. 

© Søren Juul

Hvilke motorer kan jeg få til Nissan Juke?

Det spørgsmål er hurtigt svaret, for Juke kommer til start kun med én motor: En 1,0 liters 3-cylindret benzinmotor med 117 hk og et drejningsmoment på 180 Nm (200 Nm ved overboost).

Den kommer standard med en 6-trins manuel gearkasse, men læg 18.000 kr. ekstra og gearene håndteres af en letgående 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse, som kan betjenes via paler bag rattet. 

Eftersom platforms-fætteren Renault Captur er bekræftet som plug-in hybrid, finder vi det meget sandsynligt, at Juke også kommer også kommer som hybrid i en nær fremtid. 

Den nye Juke kan iklædes op til 19" fælge - uden at bilen opleves ukomfortabel. 

© Søren Juul

Hvem er konkurrenterne og hvad koster den nye Nissan Juke?

Den første Juke havde næsten markedet for sig selv i 2010, men i dag er det proppet til med kompakte crossovers. Som et alternativ til en Nissan Juke kan du jo overveje en VW T-Roc, en Seat Arona, den nye Renault Captur, Citroën C3 Aircross eller en Hyundai Kona...for at nævne nogle stykker. 

Nissan Juke har dansk premiere. De danske priser kan du se nedenfor:

Danske 2019-priser Nissan Juke

Visia - 199.990 kr. 
Acenta - 213.990 kr. 
N-Connecta  - 233.990 kr.
Tekna - 253.990 kr.
N-design - 260.990 kr. 

Merpris 7-trins dobbeltkoblingstransmission: 18.000 kr. 

Lanceringstilbud med 15.000 kr. udstyr uden merpris

I forbindelse med lanceringen fås for mindst 15.000 kr. udstyr med i prisen fra Acenta og opefter. 

Der kan også vælges en lanceringspakke med 17” Bridgestone vinterdæk med alufælge, gummimåtter, indstigningslister med lys, bagagerumsbakke og dekorationslister til kofanger. 

Privatleasing

Juke kan privatleases fra 2.995 kr. pr. mnd. med en førstegangsydelse på 4.995 kr. Det er for en Acenta med Comfort pack, der bl.a. har klimaanlæg, 17” alufælge, carplay, bakkamera og fuld LED forlygter. 

DCT-gearkasse koster yderligere 300 kr. pr. måned.

Hvordan kører den nye Nissan Juke?

Det kan du læse om i detaljer i et kommende nummer af Bil Magasinet, men du kan få en forsmag lige her. Juke fører sig frisk frem på de snoede veje omkring Barcelona, men med 117 hk er den selvfølgelig ingen raket. 0-100 km/t tager 10,4 sek. og topfarten er opgivet til 180 km/t.

Den manuelle gearkasse er en skuffelse med knoklede skift, der virker som en hæmsko på den ellers kvikke motor motor. Brug 18.000 kr. ekstra og tag bilen med dobbeltkoblingsgearkasse, der får det bedste frem i den lille symaskine motor på 1,0 liter. 

Resten af indtrykkene gemmer vi til bladet på papirstryk...

Læs hele testen af den nye Nissan Juke i et kommende nummer af Bil Magasinet. 

© Søren Juul

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...