De store lygter i grillen ligner ekstralygter, men de er også til nærlys. De lange lygter i motorhjelmen rummer kun blink- og parkeringslys

© bilmagasinet.dk

Nissan Juke 1,6 DIG-T

Nissan Juke er sjov at køre, men designet - eller måske hele bilens idé - bærer på mange kompromisser

14. august 2010 af Mikkel Thomsager


Forestil dig en sommerfest i Nissans design-afdeling. De holder festen i det flotte, hvide designstudie, der til lejligheden er dækket op til fest og ballade med kulørte lamper, balloner og sjove papirshatte. Der er fri bar, og der bliver gået til den. Midt på aftenen råber den halvsnalrede designchef: ”Nu er der stemning, lad os tegne en rigtigt sjov bil”. Alle designerne råber ”Jaahhh” i munden på hinanden, de rydder tegnebordene for ­flasker og kaster sig over opgaven.

Resultatet bliver helt vildt, synes de alle sammen. Det var jo bare en fest, men på mirakuløs vis fik de sat bilen i produktion. Nogle troede, det var en joke, så det kaldte de bilen - bare med ”u”. Og her den så: Nissan Juke, som introduceres i Danmark til oktober.

Den kom givet vis ikke til verden som beskrevet herover, men sådan ser den ud. Når du ser det færdige resultatet, ved du ikke, om du skal grine eller græde. Ikke at du behøver at grine i foragt eller ærgrelse, for der noget fantastisk over, at designernes sommerfestdesign slap igennem.

Grin af glæde - eller grin fordi resultatet vitterligt er sjovt at se på. Men græd over det indlysende spørgsmål: Hvem er det, der har brug for denne bil? For svaret er: Få.

 

I profil ses de store skærmkasser, som er en del af Jukes SUV-look

© bilmagasinet.dk

Krydsning mellem SUV og lille hatchback
Ifølge Nissan er Juke den tredje og hidtil ­mindste krydsningsmodel i Nissan-­programmet. Den første var den store og i Danmark næsten usynlig Murano, og den anden var Qashqai. I tilfældet Juke er bilen en krydsning mellem en SUV og en lille, sporty hatchback.

Den er højbenet med store hjul (17” er standard) og store skærmudbygninger som en SUV, men den har størrelse og brugbarhed som en minibil, og den kører forbavsende friskt. Nissan opregner selv eneste konkurrent til at være den endnu ikke præsenterede Mini Countryman, men det er rimeligt at tage Toyota Urban Cruiser og Kia Soul med i det felt.

Teknisk set er Juke bygget på det, Nissan kalder sin V-platform. Det vil sige samme teknik som den udgående Nissan Micra og den nuværende Renault Clio.

Det kunne lyde som et middelmådigt udgangspunkt, men den første test af Juke i og omkring Frankfurt afslørede en overraskende køreglad bil. Styretøjet er ikke en fryd i sig selv. Det har den ventede tendens til understyring, men hjulophænget har godt styr på de store hjul. En del af den dynamiske gevinst skyldes ganske enkelt, at affjedringen er stram. Det betyder, at bilen gør, hvad du beder den om, og retningsstabiliteten er fornem. Til gengæld føles den hård i affjedringen. Desuden er der en del hjulstøj, især når affjedringen er på overarbejde.

En del af de funky-detaljer går igen i kabinen. Eksempelvis er den store elipseformede kasse omkring gearstangen designet med udgangspunkt i tanken på en motorcykel. Førerpositionen er høj, både fordi bilen er høj, og fordi førersædet er monteret højt.

Jeg savnede lændestøtte i de bløde sæder, og rattet kan kun justeres op og ned, hvilket gør førerstillingen til et kompromis i mit tilfælde.

Der er god plads og fin aflæggeplads omkring førerpladsen, men bagsæderne har mindre plads end en VW Polo, og bagagerummet er på beskedne 251 liter.

 

Selv om bilen er grå udvendigt, er farven i kabinen knaldrød. Kassen omkring gearstangen er inspireret af en motorcykeltank

© bilmagasinet.dk

I Danmark fra 244.490 kr.
Motormæssigt starter programmet med den kendte 1,6-liters motor på 117 hk og den lige så kendte 1,5-liters diesel-motor på 110 hk. Ny er en 1,6-liters turbomotor med direkte indsprøjtning på 190 hk. Første oplevelse af den er en jævn, ikke voldsom effektudvikling efter en overraskende turbotøven, der holder igen på løjerne til 2.500 o/min.

Ved præsentationen var ikke lejlighed til at prøve den mindste version, som introduceres i Danmark til 244.990 kr. Dieselmodellen starter ved 271.990 kr., og versionen med den nye turbomotor starter ved 299.990 kr. Kun denne fås med firehjulstræk, med hvilket der følger kontinuerligt variabelt automatgear fra 379.990 kr.

I andre lande og ikke mindst i USA er der angiveligt et voksende marked for biler som Nissan Juke. Selv er jeg mere i tvivl. Det er fest, at designerne har fået lov til at slå sig løs, og Juke kører godt. Men den ville køre bedre, hvis den ikke var så høj, og designet koster flere andre steder, hvor man bare ærger sig over løsningen. Teknisk set føles den moderne og - indrømmet - det er faktisk lidt af en fest at køre den.

 

Juke bliver aldrig væk i trafikken. Designet er udfordrende grænsende til det vulgære. De boomerang-formede baglygter er inspirerede af designet fra Nissan 370Z

© bilmagasinet.dk

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...