Nissan Nismo GT-R Skyline 2020

Nissan giver nyt liv til gamle Skylines

Der er penge i gamle Skyline-modeller – så mange, at Nissan nu tilbyder at restaurere dem på fabrikken

8. december 2020 af Bjørn Skærup

Komplet restaurering fra Nismo

I år kommer julen tidligt til Nissan Skyline-ejere. I hvert fald for dem der ejer en R32 GT-R. For trænger bilen virkelig til kærlighed, kan Nissans performance-division, Nismo, nu tilbyde komplette restaureringer, skriver Boosted.

Processen begynder, ved at et hold teknikker splitter den enkelte bil ad, for at lære dens generelle stand at kende. Alle dele der ikke lever op til fabrikkens kvalitetsstandarder smides ud, og erstattes med spritnye dele fra Nissans heritage-program.

Nissans heritage-program så dagens lys i 2017, og det netop med Nissan Skyline R32 GT-R, der blev produceret reservedele til i første omgang.

zinkbad nissan skyline GT-R R32

Nismo går grundig tilværks

Kunderne kan selv komme med forskellige reservedele. I så fald skal de være fra HKS, GREedy eller anden tredjepart, som Nissan i forvejen har godkendt.

Næste trin er en 3D-scanning af GT-R-karosseriet. På den måde afsløres den mindste uperfekthed eller steder på bilen, der skal forstærkes, inden man går videre. Efter den kontrol sænkes hele karosseriet ned i et zinkbad. På den måde galvaniseres karossen, og man undgår fremtidige rustangreb.

maling nissan skyline GT-R R32

Farve og motor er fri leg

Når det kommer til lakeringen, får kunden valget mellem den originale farve eller hvilken som helst anden lak. Derefter kan malearbejdet gå i gang.

Herefter splitter Nismo hele motoren ad. Hver eneste del tjekkes efter, og som med karosseridele smides alt, der ikke lever op til Nissans krav, ud. De dele erstattes selvfølgelig med fabriksnye komponenter fra heritage-programmet.

Motoren samles på ny, Denne gang med topmoderne teknologier. Det betyder at motorens effektivitet bliver endnu bedre, end de var da bilerne i første omgang forlod fabrikken mellem 1989 og 1994.

Nismo går udover motoren

Ønsker man det, kan Nismo også skifte hele blokken ud med en ny RB26’er af slagsen. Den skrues sammen med de dele, man måtte ønske, eller have råd til.

Resten af drivlinjen; motorstyring, gear og aksler får præcist sammen behandling. Men før Nismo-folkene helt kan melde den hver enkelt bil klar, gennemgås ledningsnettet med en tættekam for at spotte selv den mindste elektriske fejl. Herefter er det tid til en tur på rullefeltet.

Men her slipper Nismo-folkene ikke bilen. Det gør de først, når kabinen ser ud som ny. Hvis ikke kunden synes om R32-kabinen, kan Nismo udstyre bilen med en R35 GT-R kabine fra den nyeste GT-R. 

Sidste fintuning og testbaner før den er klar

Nu er det tid til fintuning af undervogn og styretøj, før det går løs på Nissans egne testbane. Nismo-ingeniørerne tester bilerne på deres bane og først når de er tilfredse, får bilen et stempel, som fortæller, at den er ‘fabriksrestaureret’.

Prisen? De er meget grundige og det betyder også at prisen kan hurtigt løbe løbsk. Hele processen begynder, når du lægger 45 millioner japanske yen på Nismos bord. Det er 2,6 millioner danske kroner. Særlige ønsker som nye dele, eller hele motoren koster ekstra.

Hvis du vil læse mere om den originale Nissan Skyline R32 GT-R, så kørte vi en tur i den her.

Nissan Nismo R32 GT-R Skyline 2020

Her står den færdig - hvad synes du? - Der er ingen tvivl om at den er langtidsholdbar og kører godt. Udseendet er jo det der har ændret sig mindst.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...