Nissan Ariya elbil elektrisk SUV crossover kWh kw opladning 4x4 firehjulstræk forhjulstræk side profil bronche


© Nissan

Nu er den ENDELIG køreklar: Nissan Ariya er et godt tilbud

Nissan's første personbil på el siden Leaf er overraskende helstøbt, og rykker det japanske mærke i en helt ny retning. Læs med, når vi gennemgår alle detaljerne og danske priser

8. april 2022 af F. Hauschildt & Frederik T. Frey

Ny Nissan med stil

Nissan har kogt så meget suppe på Ariya's spåede ankomst, at man nærmest troede, det var et fatamorgana: I juli 2020 kunne vi rapportere på en elektrisk efterkommer til Qashqai, og i februar 2021 fik vi lov at se bilen tæt på. Siden da er elbilen dog blevet køreklar, og ved en præsentation på Circuito de Jarama i Madrid er det tydeligt, at Nissan vil noget helt specielt med Ariya.

Nissan Ariya elbil SUV
Nissan Ariya© Nissan

Flot design og topkvalitet i Ariya

Snuser man rundt i kabinen, vil man hurtigt få indtrykket af, at Nissan har brugt lang tid på, at det skal fremstå så lækkert som muligt. Materialekvaliteten er ikke fantastisk, (dog heller ikke forfærdelig), men der er kælet for både samlekvalitet og detaljer: 

En anden japansk konkurrent har fået deres elbil på markedet samtidig med Ariya. Læs mere om den her.

Nissan Ariya elbil  SUV
© Frederik Hauschildt

Design på japansk

Til betjening af kørestilsvælger, parkeringsassistent, etc. findes integrerede knapper, der indgår som en del af interiørets overflader. Kigger man rundt, er der brugt et japansk-inspireret mønster, der går igen på både in- og eksteriøret. Her er også god plads, og takket være den flade bund, der kommer med en typisk elbilkonstruktion, er kabinen luftig og åben.

Designet udefra taler for sig selv, og hvorvidt man kan lide det eller ikke, så indikerer det, at Nissan har ændret sin stil - tag den store, blanke grill med integrerede lygter eller den sammenbundne baglygte som konkrete eksempler.

Læs også: De mest interessante elbiler i 2022

Nissan Ariya elbil  SUV
© Nissan

Firehjulstræk og performance

På den teknologiske front har Nissan fortsat i et vanligt spor: Nissan Ariya deler, præcis på samme måde som Nissan Leaf og Renault Zoe for over 10 år siden, platform med et modstykke fra Renault. Platformen hedder CMF-EV, og søsterbilen er den elektriske Renault Megane, der i vildeste udsmykning stiller med et batteri på 60 kWh og en forhjulstrukket ydelse på 218 hk.

I Nissan'en er 65 kWh det mindste batteri, og de 218 hk til forhjulene er standard. Her kan der opgraderes med et batteri på 90 kWh, der samlet giver en rækkevidde på over 500 km, og der kan tilføjes et firehjulstræk med op til 306 hk.

Fælles for begge biler er opladningssystemet: Her tillader en indbygget lader, der bliver standard på det danske marked, at Ariya lader med op til 22 kW i hjemmeladeren, hvilket i teorien tillader et fyldt batteri på omkring 4 timer. I hurtigladeren kæmper Ariya's 130 kW dog ikke med i toppen.

Nissan Ariya elbil  SUV
© Nissan

Ariya har solide køreegenskaber

Nissan synes ikke, at verdens offentlige veje er helt klar til Ariya endnu, og derfor kunne bilen kun testes på en keglebane, der skulle simulere virkelig kørselsforhold. Her var der dog rigeligt mulighed for at få en idé om, hvordan Ariya opfører sig, overordnet set; ordentligt og forudsigeligt, uden at være kedelig.

Forhjulstrækket bliver, som i Renault Megane, hurtigt overbelastet af et højt og villigt omdrejningsmoment, og det mærkes især i sving, at indvirkning af ting som speederslip og gas først og fremmest indvirker på forakslen. Ariya introduceres fra starten med firehjulstræk, og selv om testbilerne ikke var udstyret med dette, kunne systemet testes i en speciel, firehjulstrukket 'Super Leaf'. Her er forskellen mærkbar, og det intelligente AWD-system tilføjer en ro, særligt til hårde accelerationer.

Nissan Leaf superleaf

Den såkaldte "SuperLeaf" er en testbil, som Nissan har udviklet i Japan. Den er udstyret med "e-4orce" firehjulstræk og et sæt bronzefarvede Volk Racing TE37'ere.

© Frederik Hauschildt

Det koster Nissan Ariya

Priser er endnu ikke fuldkomne på Nissan Ariya, men i forsalg er udbudt tre forskellige varianter: Forhjulstræk med både stort og småt batteri, såvel som en variant med firehjulstræk og 306 hk og 600 Nm.

Startprisen på Ariya er lav: For 366.990 kr. får du et batteri på 65 kWh, der oversættes til cirka 403 km i rækkevidde. Hertil kommer en motor på 218 hk og 300 Nm på forakslen. Udstyrsniveauet i denne billigste variant hedder Advance, og inkluderer 360-graders kamera og en omfattende fartpilot med linjevogter.

Blandt forsalgsmodellerne er næste skridt stort: Varianten med det store batteri på 90 kWh kan køre over 500 km, og kommer med udstyrsniveauet Evolve, der opgraderer med headsup-display og panoramaglastag. Den koster fra 445.900 kr., og kan opgraderes til modellen med e-4ORCE-firehjulstræk til 480.684 kr.

Selv om et sæt førproduktionsbiler er klar til test, så er Ariya endnu ikke ved forhandlerne i Danmark. Det forventes dog, at de første Ariya'er er i på gaden fra sensommeren, og forsalget til disse starter den 7. april.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...