2018 Nissan Leaf white profile driving
2018 Nissan Leaf

Kommentar: Derfor skal du lease din nye elbil

Claus Carstensen fra Biltorvet forklarer, hvorfor det er bedst at lease elbil i stedet for at købe den

15. juli 2018 af Bil Magasinet


Hvis du bor i en af de større byer og har et normalt kørselsmønster med lidt pendling til arbejde og ellers småture med indkøb samt hente og bringe børn til institutioner og sport, så er en elbil måske en oplagt mulighed for dig, da driftsomkostningerne er lave.

Det samme gør sig faktisk gældende med plug-in hybridbiler. Her er der dog en konventionel motor der skal holdes vedlige med olieservice, tandrem, kølervæske osv., så der er lidt højere driftsomkostninger.

E-biler derimod har lavere ejerafgift og driftsomkostninger, da en elmotor ikke i samme grad kræver vedligeholdelse som en forbrændingsmotor.

Biltorvet anbefaler leasing af elbil

Uanset om du vælger elbil eller plug-in hybrid, skal køretøjet med hjem fra forhandleren. Men skal den købes med finansiering, kontant eller leases?

Biltorvets anbefaling er at lease den, da el-biler p.t. undergår store forbedringer og teknologisk udvikling, og den nuværende teknologi hurtigt vil blive forældet. Lige som anden elektronik, der hurtigt bliver overgået af nye produkter, der kan væsentligt mere. 

Se bare på smartphones, der kan mere og mere, og samtidig holde et fornuftigt batteri forbrug, da batterierne konstant udvikles.

Det samme gør sig gældende for batterier til biler. 

De bliver bedre og bedre og opnår stadig længere rækkevidde. Derfor forringes værdien af en eksisterende el-bil hurtigt, da fremtidens el-biler vil kunne SÅ meget mere end de nuværende, og dagens el-biler derfor kan virke gammeldags eller uddaterede allerede efter få år.

2018 Nissan Leaf interior white
2018 Nissan Leaf

Hvad er værditabet?

Med andre ord handler det om værditabet på bilen. Værditabet har traditionelt været ganske ensartet, da biler i bund og grund kan de samme ting og lever op til de samme krav og forventninger, når de er nye. De taber derfor ca. det samme i værdi i procent ved samme kørselsmønster og generel vedligeholdelsesstand.

Det samme gør sig ikke helt gældende for el-biler. 

De har også et naturligt værditab, men p.t. kan vi ikke se et kæmpe værditab på elbiler i Danmark. Det skyldes at mange af de, der er til salg, især Tesla, ikke har været pålagt registreringsafgift da de var nye. 

De er derfor solgt urealistisk billigt i forhold til i dag. Derfor afspejler værditabet på disse el-biler ikke den virkelige verden. Bemærk i samme forbindelse at el-bil salget styrtdykkede, da der blev sat registreringsafgift på.

Brændstofmotorer er færdigudviklede

Udviklingen af ny teknologi i elbilers batterier og rækkevidde går væsentligt hurtigere end for brændstofmotorer. 

Allerede i starten af 2000’erne kom VAG-koncernen med Lupo 3L TDI og Audi A2 3L TDI med op til 33,3 km/l, og siden er det ikke rigtig overgået eller blevet udviklet. 

Der er dog kommet flere mærker, der kan tilbyde biler der er oplyst til 33 km/l, og som er større end Lupo og A2. Samt hybrid-biler, der kombinerer el og brændstof. 

Selve forbrændingsmotoren har ikke taget de store kvantespring endnu. Mazda barsler med en benzinmotor der anvender nogle klassiske dieselprincipper. Men der går nok nogen tid endnu før vi se denne type motor som hverdagskost.

Elmotoren er simpel og billig

El-motoren er i sig selv er heller ikke nogen nyskabning, men den er simpel og kan anvendes i utallige sammenhænge. Det interessante er batteriernes rækkevidde og opladning. Disse to parametre er under fuld udvikling.

De store tyske koncerner har allerede investeret mange milliarder i udvikling af elbiler og batterier. Vi kommer derfor til at se mange stadier af batteriudvikling, samt lynopladning af batterierne på smartere og smartere måder.

Hvem gider snart at vente i 30 – 60 min på at få 80 pct. opladning på sin el-bil? Om få år vil det være muligt at kunne lade langt hurtigere end vi kan i dag. Og anderledes også. Mercedes og Audi tester lige nu trådløs opladning (induktion). Man skal ikke engang sætte et kabel til bilen!

Elbiler er kommet for at overtage markedet. Det gør de hånd i hånd med politisk grøn omstilling over stort set hele Europa.

Så hvordan skal du så anskaffe din elbil? Du skal lease den – for når du vil af med den igen efter et par år, er den sandsynligvis stærkt forældet.

Med venlig hilsen og god biljagt, Claus Carstensen, projektleder Biltorvet

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, så snart du har tilmeldt dig nyhedsbrevet.