© Nissan

Første test: Endelig mere skub i Nissan Micra

Med en ny motor får Micra de ekstra kræfter, den altid har savnet. Oveni hatten får Micra optimeret styretøj og undervogn, der passer til det ekstra skub.

11. februar 2019 af Jacob Dalby

Hvor er vi?

Det evige gråvejr i Danmark på denne årstid er skiftet ud med sol og 16 grader i Portugals hovedstad; Lissabon.

Bil Magasinet var inviteret af Nissan.

© Nissan

Hvad er nyt i Nissan Micra?

Den største fejl ved Micra har altid været for svage motorer, men nu er der endelig gode nyheder. Den gamle 0,9-liters benzinmotor med 75 hk er skrottet til fordel for to nye 1-liters benzinmotorer med turbo. Den mindste har 100 hk og fås med enten 5-trins manuelt gear eller Xtronic, der er Nissans CVT-automatgearkasse. Læs vores oplevelser med CVT-gearet i næste nummer af Bil Magasinet.

Topmodellen er med 117 hk, 6-trins manuel gearkasse og kan klare sprinten til 100 km/t på under 10 sekunder. For at køreegenskaberne kan følge med de ekstra hestekræfter er varianten med 117 hk blevet sænket med en optimeret undervogn og styretøjet er blevet hurtigere. Det fungerer rigtig godt og især styretøjet får den hurtigere Micra til at føles mere agil. De forbedrede køreegenskaber fås kun i topvarianten med 117 hk.

© Nissan

Er der flere nyheder?

Sammen med de nye motorer introduceres udstyrsniveauet N-Sport også til Micra, der blandt andet giver lidt designdetaljer udenpå og alcantara på instrumentbordet i kabinen. Her er der også nyt infotainmentsystem med skærmen på 7” samt Nissan Connect, som er standard på N-Connect og Tekna udstyrsniveauerne. Systemet er blevet hurtigere og kommer med blandt andet navigation fra TOMTOM og sin egen app, hvor du blandt flere funktioner kan indtaste en destination i appen som automatisk bliver sendt til bilens navigation, når du sætter dig ind i bilen og får forbindelse med bluetooth.

© Nissan

Hvem er konkurrenterne?

Med introduktionen er N-Sport og de 117 hk sammenligner Nissan sin Micra med Ford Fiesta ST-Line og Seat Ibiza FR, men det kan være en farlig øvelse, når netop de to konkurrenter er blandt klassens bedste. Nissan Micra er er godt bygget og kører nu ret skarpt men sammenlignet med de to rivaler føles Micra en smule sløv og generelt som tredjevalget blandt de tre – og Micraen er ikke engang den billigste.

© Nissan

Hvornår lanceres de nye motorer?

De to nye motorer er klar til bestilling allerede nu og forventes at lande hos forhandlerne i løbet af marts måned. Priserne er endnu ikke regnet helt færdige men den danske importør gætter på 189.000 kr. for den store motor med 117 hk og N-Sport udstyr. Til sammenligning koster Ford Fiesta ST-Line med 125 hk 184.200 kr.


Vi synes ...

Flere kræfter klæder den lille Micra – især med det opdaterede styretøj, der gør Micra helt habil på din yndlingskørevej.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.