Nissan Qashqai 2019 koksgrå bagfra
© A. Hansen

Endelig: Motoren Nissan Qashqai fortjener

Nissan Qashqai får ny motor med fint overskud og en dobbeltkoblingsgearkasse, som er på niveau med VW's DSG-gear. Læs hele anmeldelsen her

14. december 2018 af Mikkel Thomsager
Nissan Qashqai 2019 koksgrå forfra
© A. Hansen

Nissan Qashqai med ny 1,3-liters motor

Lige siden den nuværende Nissan Qashqai blev lanceret i 2013, har den savnet motorkraft.

Den 115 hestes basis motoren på 1,2 liter, som var eneste benzin-motor i programmet i flere år, var en decideret undermotorisering. Siden fulgte 1,6 liters motoren på 163 hk, men forløsningen udeblev. Motoren virkede uoplagt og gav ikke Qashqai det overskud, man kunne forvente af effenten.

Men nu er den her. I forbindelse med årsskiftet introducerer Nissan en ny 1,3 liters benzin-motor på 140 eller 160 hk, og i hvert fald den med 160 heste puster liv i Qashqai, som design og kabine inspirerer til. 

Ny dobbeltkoblingsgearkasse i Qashqai

I samme ombæring lancerer Nissan en ny 7 trins dobbeltkoblingsgearkasser, som fungerer fremragende med den 160 heste 1,3 liters motor. Skiftene er på niveau med den bedste af slagsen, som er VW's DSG-gearkasse, og igangsætningen synes fin. Netop igangsætning kan være et problem i biler med dobbeltkoblingsgearkasser.

Det er i hvert oplevelsen efter den første korte tur i netop denne model. Vi vinder tilbage med en mere grundig test når Qashqai er på gaden i starten af 2019.

Nissan Qashqai 2019 koksgrå kabine


© A. Hansen

Nissan Qashqai starter ved 249.990 kr.

1,3-liters motoren er den, som Nissan/Renault og Mercedes har udviklet i fællesskab, og den produceres af alle tre parter på tre forskellige fabrikker i Europa.

Mindste motor i Qashqai-programmet er således nu på 140 hk, hvilket hæver startprisen til 249.990 kr. Den 160-hestes starter ved 296.990 kr.

Startprisen er den samme for mindste diesel-variant, som fortsat er den kendte 8-ventilede 1,5 liters motor, som Renault har benyttet siden 1995. 

Til 2019 har motoren dog gennemgået en større revision. Blandt andet har den nu endelig fået filterrensning med Add Blue, for at kunne leve op til de seneste emissionskrav. Effekten er også hævet fra 110 til 115 hk.

Senere følger en ny 1,7 liters dieselmotor på 150 hk til afløsning for den hidtil 1,6 liters diesel på 130 hk. Den nye deisel-motor fås dog dog ikke med den nye dobbeltkoblingsgearkasse, men i stedet med CVT gear også kaldet milliongear.

Indvendig er der stort set ikke sket forandringer på 2019-modellen. Centerskærmen er dog blevet en anelse bedre. 

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.