For lige at sætte tingene på plads: Nissan e-NV200 er kun er egnet til nærtransport i byområder. For at kunne bruge den skal du have adgang til et ladestik og helst ikke komme for meget på motorvej eller køre med tungt læs.
Med en længde på 473 cm og en bredde på 173 cm svarer størrelsen til en kort VW Caddy eller Mercedes Citan, men varerummet på 4,2 m3 er større og har plads til to Europa-paller. Det giver lidt ekstra frihed, hvis man laster med palletruck og vel at mærke er skarp til det, da der kun lige er plads til at have pallerne på langs.
Den maksimale lastevne er 742 kg og anhængervægten er beskedne 450 kg.

Bilen er høj og smal, og langt fra nogen skønhed, men den har god plads i betragtning af de ydre dimensioner og er kvik på de første meter.
© Søren JuulEr den hvide Nissan ellers gearet til jobbet i storbyen? Umiddelbart ja, men på en række betingelser. Venderadius er lille nok til at klare u-vendinger, og udsynet fra førersædet er ok.
De ellers store spejle mangler runding i yderste kant, så man er af og til tvunget til at læne sig frem for at se efter cyklister og andre bløde trafikanter.
Nissan e-NV200 skal have bakkamera i byen
Testbilen er med Premium udstyrspakke, dog uden bakspejl, bagrude eller anden direkte udsyn bagtil, så jeg var tvunget til at være ekstra opmærksom på sidespejlene. Som del af pakken fås også et bakkamera, der er placeret korrekt med en smule udsyn til bagkofanger og med en simpel vidvinkellinse, som gør det muligt at lave centimeterpræcis bakning.

Lasse er to meter høj, men sidder fint og har godt udsyn. Han savner dog en effektiv affjedring.
© Søren JuulTyngdepunktet er lavt, men undervognen kæmper med at udjævne stød fra kantsten og vejbump. Bilen er simpelthen ubehagelig ved kørsel uden læs, og man ønsker sig hurtigt et affjedret sæde for at undgå en diskusprolaps.
Elbil med rækkevidde på 300 km
e-NV200 kører på ren el. 7” skærmen har tydelig grafik, navigation og overblik over ladestandere, samt aktuel rækkevidde set som radius på landkortet.
Batteriet på 40 kWh skulle give en rækkevidde i WLTP på 300 km, men jeg vil ikke satse på mere end 200 km alt efter vind og vejr, tungt læs og brug af aircon. Så snart man slår ”ECO”-funktionen fra på motorvejen, rasler kilometerne væk, så man bliver nervøs for, om man nu også når frem.
Tanken om en støj- og emissionsfri varebil er nobel, og elbilen har den fordel, at den er decideret kvik i byen. Desværre er merprisen i forhold til samme bil med 1,5 diesel ca. 95.000 kr.


Nissan e-NV200 Premium Van
Motor
El, 40 kWh batteri
Data
109 hk/254 Nm
Topfart 123 km/t
0-100 km/t ikke oplyst
Rækkevidde WLTP 301 km
Vægt/last/træk 1.558/742/450 kg
Varerum 4.200 liter
Pris
270.662 kr. ekskl. moms