Nissan e-NV200 test benjamin media
Nissan e-NV200

Lasse kører den lydløse Nissan i 14 dage for at finde ud af, om den duer til noget.

© S. Bachmann

Bil Magasinet's bybud efter 14 dages test af eldrevet Nissan-varebil: "Den er ikke helt umulig"

Vi låner en eldrevet Nissan varebil i 14 dage for at tjekke, om den duer til noget i det virkelige erhvervsliv. Det gør den – med visse forbehold

5. oktober 2019 af Lasse B. Jørgensen


For lige at sætte tingene på plads: ­Nissan e-NV200 er kun er egnet til ­nærtransport i byområder. For at kunne bruge den skal du have adgang til et ladestik og helst ikke komme for meget på motorvej eller køre med tungt læs.

Med en længde på 473 cm og en bredde på 173 cm svarer størrelsen til en kort VW Caddy eller Mercedes Citan, men varerummet på 4,2 m3 er større og har plads til to Europa-paller. Det giver lidt ekstra frihed, hvis man laster med palletruck og vel at mærke er skarp til det, da der kun lige er plads til at have pallerne på langs. 

Den maksimale lastevne er 742 kg og anhængervægten er beskedne 450 kg. 

Nissan e-NV200
Nissan e-NV200

Bilen er høj og smal, og langt fra nogen skønhed, men den har god plads i betragtning af de ydre dimensioner og er kvik på de første meter.

© Søren Juul


Er den hvide Nissan ellers gearet til jobbet i storbyen? Umiddelbart ja, men på en række betingelser. Venderadius er lille nok til at klare u-vendinger, og udsynet fra førersædet er ok. 

De ellers store spejle mangler runding i yderste kant, så man er af og til tvunget til at læne sig frem for at se efter cyklister og andre bløde trafikanter. 

Nissan e-NV200 skal have bakkamera i byen

Testbilen er med Premium udstyrspakke, dog uden bakspejl, ­bagrude eller anden direkte udsyn bagtil, så jeg var tvunget til at være ekstra opmærksom på sidespejlene. Som del af pakken fås også et bakkamera, der er placeret korrekt med en smule udsyn til bagkofanger og med en simpel vidvinkellinse, som gør det muligt at lave centimeterpræcis bakning. 

Nissan e-NV200
Nissan e-NV200

Lasse er to meter høj, men sidder fint og har godt udsyn. Han savner dog en effektiv affjedring.

© Søren Juul


Tyngdepunktet er lavt, men undervognen kæmper med at udjævne stød fra kantsten og vejbump. Bilen er simpelthen ubehagelig ved kørsel uden læs, og man ønsker sig hurtigt et affjedret sæde for at undgå en diskusprolaps.

Elbil med rækkevidde på 300 km

e-NV200 kører på ren el. 7” skærmen har tydelig grafik, navigation og overblik over ladestandere, samt aktuel rækkevidde set som radius på landkortet. 

Batteriet på 40 kWh skulle give en rækkevidde i WLTP på 300 km, men jeg vil ikke satse på mere end 200 km alt efter vind og vejr, tungt læs og brug af aircon. Så snart man slår ”ECO”-funktionen fra på motorvejen, rasler kilometerne væk, så man bliver nervøs for, om man nu også når frem. 

Tanken om en støj- og emissionsfri varebil er nobel, og elbilen har den fordel, at den er decideret kvik i byen. Desværre er merprisen i forhold til samme bil med 1,5 diesel ca. 95.000 kr.

Nissan e-NV200
Nissan e-NV200 © Søren Juul
Nissan e-NV200
Nissan e-NV200 © Søren Juul

Nissan e-NV200 Premium Van

Motor 
El, 40 kWh batteri

Data
109 hk/254 Nm  
Topfart 123 km/t
0-100 km/t ikke oplyst  
Rækkevidde WLTP 301 km
Vægt/last/træk 1.558/742/450 kg 
Varerum 4.200 liter

Pris
270.662 kr. ekskl. moms

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...