Bastarden får flere muskler

Nissan Juke Nismo RS kommer til Danmark med 218 hk og skålsæder

10. marts 2014 af Bil Magasinet

Nissan Juke er et stort designmæssigt spørgsmålstegn. Hvad tænkte det britiske og japanske udviklingsteam på? Var der fest i designafdelingen, da de afgørende beslutninger skulle tages?

" target="_self">Bil-TV: En buggy, en sur frø...nej, mød den nye Juke!

Uanset hvad, har bastarden fra Sunderland været en kommerciel succes for Nissan. På Bil Magasinet har vi altid måbet over udseendet og samtidig været begejstrede over for de sportslige ambitioner i en så høj bil.

I Genève viser Nissan Juke Nismo RS - den faceliftede udgave af den tunede og stylede Juke Nismo, skabt af Nissan's motorsportsafdeling, Nismo. RS-udgaven har flere kræfter, en mere præcis undervogn, kraftigere bremser og mere udstyr.

"Nissan Juke nismo tegner sig allerede for tre procent af alt salg af Juke i Europa, så entusiasternes ønske om mere ydelse er klart til stede. Og det er lige præcis det, den nye nismo RS-version kan tilbyde. Dermed cementerer den nismos ry som grundlægger af præstationerne i den digitale verden," sagde Guillaume Cartier, Senior Vice President, Sales and Marketing, for Nissan i Europa.

Tuner turbomotoren
Nismo RS kører med Nissan's 1,6-liters DIG-T-motor, der har fået hævet ydelsen fra 200 til 218 hk. Momentet i versioner med forhjulstræk/manual gearkasse er øget fra 250 Nm til 280 Nm, og 2WD-modellerne har fået mekanisk begrænset spærredifferentiale til de trækkende forhjul. Versioner med firehjulstræk har torque vectoring, aut. gear og 250 Nm. Som standardudstyr har Xtronic-modeller nu skiftekontakter på rattet til betjening af den 8-trins manuelle gearskiftefunktion.

Nismo har forstærket karrosseriet for at øge vridningsstabiliteten, mens bremserne har fået større kapacitet. Størrelsen på forreste bremseskiver er øget fra 296 mm til 320 mm, mens de bageste bremseskiver nu er ventilerede og her er en ændret opsætning af fjedre og støddæmpere.

RS har røde bremsecalipre og diskrete RS-logoer foran og bagpå, RS-logo i omdrejningstælleren og instrumentpanel indhyllet i ruskind. Der er Nismo-rat, -pedaler, -instrumenter, -gearknop og -dørbeklædninger. Nismo-sportssæder med indtræk i ruskind har røde syninger.

Som ekstraudstyr fås skålformede Recaro-sportssæder, xenonforlygter, Nissans Around View Monitor og Safety Shield. Sidstnævnte omfatter vognbaneassistent, advarsel om biler i den blinde vinkel og Moving Object Detection, der kommer med optiske og akustiske advarsler, så man kan undgå potentielle kollisioner.

RS fås i tre farver: White Pearl, Black Metallic og Silver Grey - og i en enkelt skræddersyet interiørfarve til nismo-kabinen: en overvejende sort farve.

Udvendigt er her lavere kofangere foran og bagpå, bredere skærme og sideskørter samt en mørk, krombelagt og V-formet kølergrill og hækspoiler. Målet med de aerodynamiske ændringer er at reducere opdriften forrest og bagest uden at øge luftmodstanden.

Her er røde sidespejlskapper, LED-kørelys, som er placeret i det nederste luftindtag forrest på bilen, og 18" alufælge. Nismo RS kommer til Danmark senere i år.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...