VW ID.R
VW ID.R

Gratis bilspil: Kan du slå VW's fabrikskører på Nürburgring på din computer?

VW har sat alle sejl ind for at slå omgangsrekorden for elbiler på Nürburgring. Nu kan du forsøge at slå Romain Dumas´ tid på den berygtede bane

3. maj 2019 af Bil Magasinet


Efter at have sat ny rekord i det legendariske Pikes Peak Hill Climb tidligere på året, har Volkswagen ID. R sat kursen mod at slå rekorden for elbiler på Nürburgrings Nordschleife.

Racerbilen er en del af den kæmpe marketingkampagne, der ruller ud over hele verden op til lanceringen af VW's nye eldrevne modelfamilie i oktober. 

ID. R fintunes til Nürburgring

ID. R kommer til at blive sat anderledes op, for at kunne mestre ‘Det grønne helvede’. Den kører med to elmotorer med en samlet systemydelse på 500 kW (680 hk), og den vejer mindre 1.100 kg inklusive fører.

”Først og fremmest vil vi ændre aerodynamikken på ID.R og tilpasse den forholdene på Nürburgring Nordschleife, der er markant anderledes end Pikes Peak,” siger François-Xavier Demaison, der er teknisk direktør hos Volkswagen Motorsport.

I modsætning til det klassiske Pikes Peak-løb, der starter i en højde på 2.862 meter og ender i 4.302 meters højde, snor Nürburgring Nordschleife-banen sig gennem Eifel-bakkerne i højde på mellem 320 og 617 meter over havets overflade. Den ikoniske bane har en helt unik karakteristik, ikke mindst på grund af den lange Döttinger Höhe-langside.

VW ID.R Nürburgring
VW ID.R Nürburgring

Nordschleife-ekspert bag rattet i rekordforsøg

Racerkøreren Romain Dumas er manden der skal sidde bag rattet i rekordforsøget. Han vandt Pikes Peak International Hill Climb med ID. R I juni 2018, og med en tid på 7:57.148 minutter blev han den første i løbets over 100 år lange historie, der kom under otte minutter. 

Franskmanden har også vundet fire sejrer i 24-timers løbet på Nürburgring.

“Tanken om at køre ID. R på Nordschleife er allerede nok til at give mig gåsehud. Jeg kender banen ganske godt, men med ID. R’s ekstreme acceleration og enormt høje svinghastigheder bliver det en helt anden udfordring,” siger Dumas. “Jeg kan næsten ikke vente til de første tests. At slå rekorden for elbiler på Nürburgring er ikke bare en lille sightseeingtur gennem Eiffelbjergene”. Den nuværende omgangsrekord for elbiler lyder på 6:45.90 minutter med en gennemsnitsfart på 185 km/t, og tilhører britiske Peter Dumbreck, der kørte i en NIO EP9.

 "På Nordschleife-banen vil ID.R nå en gennemsnitshastighed på mere end 180 km/t – med en tophastighed på op til 270 km/t. Vi har derfor udviklet en helt ny aerodynamisk pakke med DRS (vindmodstandssystem), kendt fra Formel 1, samt optimeret elektronikken, der styrer effekten af de to elektriske motorer og energigenindvinding under nedbremsning," lyder det.

Prøvekør selv ID.R på Nordschleife

I anledning af verdenspremieren på ID.R har Volkswagen lanceret en online racerbilssimulator på det gratis racerbilsspil RaceRoom, hvor spilleren selv kan tage til den 20,832-kilometer Nordschleife i ID.R samt konkurrere mod Romain Dumas. 

ID.R-computersimulatoren blev udviklet baseret på data fra ID.R, mens ingeniørerne fra Volkswagen Motorsport har givet spillets udviklere et indblik i drivkraften af den elektriske racerbil for at gøre køreoplevelsen så realistisk som muligt på en hjemmecomputer. 

Du skal være logget som bruger hos Raceroom for at prøve, men det er gratis både at tilmelde sig og at downloade simulatoren, som du finder her

Her er en smagsprøve på, hvordan det ser ud når Romain angriber Nürburgring (video fra VW Motorsport): 

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...