Tom K: Det handler stadig om at komme først!

Porsche's comeback og de lynhurtige Toyota'er med op til 1.000 hk gør sammen med helt nye regler Le Mans komplet uforudsigeligt

11. juni 2014 af Bil Magasinet

Reglementet for 2014 er ekstremt omfattende. Hvordan kan du fokusere 100 pct. på at køre race, når din bil er kompliceret at betjene, når der er så mange biler med forskellig hastigheder på banen og så mange regler at tage hensyn til?

“Det er heller ikke nemt, for der er rigtig travlt på “kontoret”. Sådan er det at være racerkører i dag. Vi skal kunne overhale, snakke med vores ingeniør, skifte indstillinger og manøvrere i sving med over 200 km/t mere eller mindre på samme tid. Derfor skal vi kende alle knapper, koder og indstillinger i hovedet uden at kigge på instrumenterne. Det kan man kun ved at øve et utal af timer i simulator og på testbanen. I år har vi fået en ny feature, der gør det lidt lettere at holde øje med forbruget - nemlig forskellige farver af lys i cockpittet, som hele tiden viser os visuelt, hvor vi ligger i forhold til målet.”

Førerpositionen er hævet i LMP1, og der skulle være bedre udsyn til siderne. Men kan du overhovedet se ud af sideruderne med fullface hjelm og HANS-krave - og var der sving eller sektioner på 24h LM, hvor manglende udsyn var et problem i R18 sidste år?

“Det er korrekt, at udsynet var lidt af en udfordring i R18’eren for os kørere sidste år. Generelt kan man sige, at ingeniørernes opgave er, at bygge den hurtigste bil de kan - og så kommer kørerne lidt i anden række. Det var særligt vanskeligt i langsomme højresving, hvor man nærmest måtte føle sig igennem kurverne, og “mærke” hvor GT-bilerne befandt sig. På Le Mans er det især Mulsanne Corner, Tertre Rouge og Arnage, hvor apex er svære at se, før man drejer ind, men problemet var det samme i hele WEC-serien. Det er blevet lidt bedre nu. Med den nye R18’er har vi fået et lidt bedre overblik, da vi nu sidder et par centimeter mere oprejst og højere i bilen. Jeg vil dog stadig sige, at det er en udfordring.”

Du var to dage med Audi Motorsport på Le Castellet sidst i marts. Hvad lavede I?
“Det var Prologen, som er en officiel WEC-test hvor alle teams, fra LMP1 til GT-klassen, er til stede. I år var hovedformålet for FIA at køre deres nye systemer igennem og gennemse telemetridata for hvert team. Vi brugte testen som en løbssimulation til at optimere valg af dæk og optimere vores brændstof-strategi i trafikken. Vi kunne også lure lidt på konkurrenterne og se Toyota og Porsche lidt an. Og de gjorde det samme.”

Hvordan kan det være et racerløb, når det handler om at spare på brændstoffet - vi troede race gik ud på at komme først?

“Jeg forstår godt, hvad du frygter - men lad mig slå fast, at vinderen på ingen måde bliver den, der har brugt mindst brændstof. Faktisk spår jeg, at det nye 2014-­reglement gør, at der kommer endnu mere action, endnu flere overhalinger og endnu mere tæt og seværdigt race for tilskuerne. I år bliver det mere stresset for kørere og ingeniører, for det gælder om at være effektiv på alle tidspunkter af hver omgang. Det kræver, at man leverer en mere intelligent kørsel end tidligere. I trafik skal man hele tiden optimere sit forbrug, og derfor må man overhale prompte og ikke lurepasse for længe. Racing skal være relevant for bilindustrien, og det nye reglement stiller store krav til både Audi, Porsche og Toyota om at udvikle nye og effektive løsninger. Kravet til kørerne er stadig det samme: Kom først over m­ålstregen!”

Måske er du interesseret i...