© ADRENALMEDIA.COM

Suveræn Le Mans-debut: Nicklas Nielsen på podiet i Frankrig

Den danske Ferrari-fabrikskører sluttede på en flot tredjeplads i GT Am-klassen. Få overblik over de øvrige danske kørere

21. september 2020 af Bil Magasinet


Årets 24-timersløb på Le Mans var debut for Nicklas Nielsen, men bag rattet af sin hvide Ferrari fra AF Corse-teamet lignede den 23-årige fabrikskører alt andet end en rookie. 

Efter en nervepirrende afslutning, hvor der blev kæmpet ekstra hårdt om positionerne, krydsede danskeren endeligt målstregen på en tredjeplads i den 22 biler store GTE Am-kategori.

"Det føltes næsten som en sejr! 24 timer lyder som et langt løb, men det var benhårdt sprint fra start til slut. Fantastisk oplevelse endelig at køre med i verdens største racerløb. Det kan godt være, at vi kørte for at vinde, men at tage tredjepladsen i sit første Le Mans synes jeg alligevel er helt godkendt," lyder det fra Nicklas Nielsen.

Problemfrit Le Mans i Ferrari

Udover at køre bilen forbi det ternede flag, var det også Nicklas Nielsen, som startede løbet fra en syvendeplads. Og selv om teamet hurtigt måtte erkende, at de ikke kunne matche farten hos især den førende Aston Martin, gjorde de alligevel alt, hvad de kunne for at være med i kampen. 

Bortset fra et punkteret fordæk i begyndelsen af løbet kørte holdet et problemfrit 24-timersløb, og Nielsens performance blev understreget af, at teamet valgte at lade ham køre bilen i mere end elleve og en halv time – altså svarende til næsten halvdelen af løbets længde.

© ADRENALMEDIA.COM

"Det var sindssygt hårdt, især den sidste halve time, hvor løbet blev nulstillet og frigivet efter en periode med safetycar. Det var ligesom et gokartræs. Der blev kørt tæt og aggressiv, og jeg kæmpede med er par Porscher om tredjepladsen, før det endelig lykkedes. Jeg er fuldstændig smadret og har aldrig prøvet noget lignende, men jeg er samtidig virkelig glad og stolt over vores indsats," forklarer Nicklas Nielsen.

"Kæmpe tak til hele holdet bag AF Corse og ikke mindst mine to medkørere, Emmanuel og Collard. Alle leverede en fantastisk indsats denne weekend. Det er forhåbentlig ikke sidste gang, jeg kommer til Le Mans!"

© ADRENALMEDIA.COM

Jan: Jeg er godt tilfreds!

Trods der normalt skal en sejr til for at gøre Jan Magnussen tilfreds, var det en glad racerkører, som søndag eftermiddag kørte sin gule Ferrari over målstregen på en sjetteplads i GTE Am-klassen på Le Mans. 

Danskeren stillede op i årets udgave af den franske klassiker for det private britiske Ferrari-team JMW Motorsports sammen med de amerikanske debutanter, Richard Heistand og Max Root, og helt frem til løbsstart var det mildest talt tvivlsomt, om trioen overhovedet ville kunne følge med de andre biler i GTE Am-klassen.

"Vi havde store problemer med at finde farten under forberedelserne til løbet. På visse dele af banen var vi ganske vist hurtigere end flere vores konkurrenter, men vi tabte det hele på langsiden, hvor vi manglede fire-fem kilometer i timen på topfarten. Dette resulterede i en elendig kvalifikation, hvor vi rodede rundt nede i bunden af feltet på en 16. plads ud af 22 biler. Heldigvis traf teamet en klog beslutning fredag aften og skiftede motoren," lyder det fra Jan Magnussen.

© FIA WEC

Den nye motor løste imidlertid kun lidt af problemet, så da 24-timersløbet blev skudt i gang lørdag eftermiddag, stod det hurtigt klart, at teamet stadig manglede fart i forhold til de hurtigste i GTE Am-klassen. Det lykkedes dog for de tre kørere at kæmpe sig op ad listen i løbet, hvor effektivt teamwork og stærk og stabil kørsel af alle tre kørere viste sig at være opskriften på et godt resultat.

Jan Magnussen: Jeg siger ja en anden gang

"Vi var udmærket klar over, at vi ikke havde en chance for at blande os i toppen af feltet, hvor eksempelvis den førende Aston Martin var lige så hurtig som nogle af bilerne i GTE Pro-klassen. Men ved at hele tiden at jagte de gode omgangstider og være effektive i pitlane og ellers holde os udenfor problemer i trafikken, så lykkedes os altså på magisk vis at arbejde os godt op og slutte som anden hurtigste Ferrari. Jeg vidste godt, at jeg ville blive den erfarne på holdet, men Richard og Max imponerende ved at være hurtige debutanter, også i de mørke nattetimer."

"En sjetteplads er naturligvis langt fra en sejr, men under omstændighederne synes jeg godt, at vi kan klappe os selv på skuldrene. Vi fik en langsom bil til at blive hurtig, og vi undgik skrammer i et løb, som ellers var præget af ulykker og vilde kampe. Det har været en fed oplevelse at gennemføre et Le Mans med et lille privat team, hvor jeg ellers er vant til et stort fabriksteam, og det er bestemt ikke sidste gang, jeg siger ja til sådan en opgave igen."

© FIA WEC

Skuffet Mikkel Jensen: Le Mans glippede i 24. time

Et knækket hjulophæng frarøvede Mikkel Jensen og resten af G-Drive Racing-teamet muligheden for en sikker podieplacering i årets udgave af 24-timersløbet på Le Mans.

Det var en grædefærdig Mikkel Jensen, som søndag eftermiddag kunne se sin teamkammerat fra G-Drive Racing-teamet, Jean Éric Vergne, holde stille i barrieren med en skadet racerbil. Ulykken skete godt en halv time før afslutningen på årets 24-timersløb, hvor teamet ellers var på vej mod en tredjeplads med mere end fire minutters afstand til nærmeste forfølger.

Knapt et døgn forinden var de tre kørere, Mikkel Jensen, Jean Éric Vergne og Roman Rusinov, startet løbet på en andenplads efter en stærk kvalifikation, og den orangerøde Aurus-racer skød en imponerende fart og var flere gange den førende bil i LMP2-klassen. Men ud på aftenen måtte mekanikerne pludseligt trække bilen i garagen for at udskifte en defekt motorstyring, og dén operation kostede næsten tre omgange.

"Vi var godt klar over, at muligheden for en sejr forsvandt, idet bilen blev skubbet i garagen. Men hvis vi skruede ekstra op for farten ved at køre mere aggressivt, så ville en podieplacering måske stadig være realistisk," lyder det fra Mikkel Jensen.


© CLÉMENT MARIN

Danskeren imponerende herefter med omgangstider, som satte konkurrenterne i LMP2-klassen til vægs, og selv om holdet ikke var med i kampen om sejren, var det G-Drive Racing-bilen, som gang på gang præsterede klassens hurtigste tider gennem natten. Da solen igen stod op, havde Jensen, Vergne og Rusinov hentet størstedelen af det tabte tilbage igen, og danskeren rundede sin Le Mans-debut af med et imponerende effektivt tripple-stint, før han gav bilen videre til Vergne.

Franskmanden skulle herefter have kørt bilen sikkert forbi det ternede flag på en tredjeplads, men måtte altså i stedet humpe tilbage til garagen efter mødet med barrieren. Mekanikeren fik fikset det ødelagte hjulophæng og sendt bilen på banen igen, og Vergne kunne krydse målstregen på en femteplads.

© CLÉMENT MARIN

Triumf for Aston Martin

Aston Martin Racing opnåede sejr i to klasser, hvilket er uhørt. Teamet skriver, at det ærgrer dem, at de ikke kunne dele triumfen med deres fans. 

Første- og tredjepladsen i LMGTE Pro sikrer Aston Martin deres første FIA World Endurance GTE Manufacturers Championship - konstruktørernes VM.

Det var Aston Martin Vantage AMR No.97 med Alex Lynn, Maxime Martin og Harry Tincknell, der tog sejren i klassen. På tredjepladsen kom en heroisk kæmpende #95 Dane Train med Nicki Thiim og Marco Sørensen.

© Aston Martin Racing

Stor skuffelse for Porsche

For den forsvarende verdensmester og tidligere Le Mans vinder Michael Christensen blev årets udgave af Le Mans en kæmpe skuffelse. Christensens Porsche 911 RSR havde ikke farten til at blande sig i toppen og oveni kom masser af udfordringer, der betød at Michael Christensen og hans holdkammerater Kevin Estre og Laurens Vanthoor måtte nøjes med en skuffende sjetteplads i GTE Pro klassen i det klassiske 24 timers løb. 

Der var dobbelte VM-point på spil på Le Mans, der var næstsidste afdeling i VM-serien, og med resultatet forsvandt også Michael Christensens drømme om at forsvare den officielle VM titel i GT sportsvogne.

Fortsætter til Nürburgring

"Jeg er på ingen måde tilfreds med resultatet og nu må vi hjem og kigge på, hvor vi kan forbedre os, så vi kan komme stærkt tilbage. Det eneste positive er, at jeg synes, jeg kørte et godt Le Mans. Jeg lavede ingen fejl, havde ikke kontakt med andre biler, fik ingen straffe og havde en stærk performance i forhold til mine holdkammerater, men det betyder meget lidt lige nu," siger Michael Christensen.

Michael Christensen fortsætter direkte til Nurburgring i Tyskland, hvor han i den kommende weekend skal køre endnu et 24 timers løb, når han deltager for Porsche i 24 timers løbet på den berygtede Nürburgring Nordsløjfe.

© Porsche Motorsport

Michelle: Vi gjorde alt hvad vi kunne 

Michelle Gatting skriver på sin FB-side:

24h of Le Mans✅ 332 omgange, 4515 km, 60 dæk og rigtig mange liter benzin. Vi gjorde det igen, og kom i mål som nummer...

Slået op af Michelle GattingMandag den 21. september 2020

High Class Racing: Vi har et uafsluttet opgør med Le Mans

Den danske LMP2-deltager måtte desværre udgå:

Congrats to all class winners of this so special 2020 ed. of @24heuresdumans & to all the competitors who battled so...

Slået op af High Class RacingSøndag den 20. september 2020

Toyota vinder Le Mans

TOYOTA GAZOO Racing sikrede sin tredje sejr i træk i 24-timers løbet, og vinder dermed pokalen til ejendom.

Triumfen blev grundlagt i den sidste halvdel af racet, hvor Toyotas hybridracerbil med nummer 8 overtog føringen fra Toyotas anden bil med nummer 7 og udbyggede føringen time efter time, inden den kunne køre først over målstregen ligesom de foregående to år med den japanske kører Kazuki Nakajima bag rattet.

© FIA WEC

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...