Porsche: Vi er klar til comeback

Gennemførte den officielle testdag efter planen

3. juni 2014 af Steen Bachmann

919 Hybrid er den mest avancerede racerbil Porsche nogensinde har bygget. Ingeniørerne i Porsches motorsportsafdeling har ikke haft data fra de forudgående år, de kunne benytte sig af, og desuden var det et krav under udviklingen at det, der udvikles til motorsport, skal kunne benyttes i mærkets gadebiler i fremtiden.

Nøglen til at vinde årets Le Mans er at opnå de bedste præstationer med det mindst mulige forbrug. Det nye reglement har vendt alting på hovedet, da det nu ikke kun handler om at have det mindst mulige forbrug, men også om at genanvende energi undervejs i løbet. Det er helt nødvendigt, for reglementet begrænser hvor meget brændstof, der er til rådighed til hver omgang. Derfra er det dog op til konstruktøren at bestemme motorens størrelse og placering, samt designet af systemet, som genanvender den energi, der ellers ville gå tabt.

919 Hybrid genererer energi til mere end 4.500 km på 24 timer. Den energi som opsamles på hver omgang lagres som elektricitet, og udnyttes til at give et ekstra boost ved hjælp af en elmotor. Reglementet har fire klasser med energiniveauer fra 2 til 8 megajoule (MJ). Porsche har anmeldt 919 Hybrid til 6-megajoule klassen hvilket betyder, at den nye 919 Hybrid kan bruge præcis 1,67 kilowatimer (kWh) energi for hver omgang, eftersom 3,6 MJ modsvarer 1 kWh.

Hvad betyder det så? Jo, bilen som vandt Le Mans sidste år tilbagelagde 348 omgange. På den samme distance vil den nye 919 Hybrid generere 581,2 kWh, der ellers ville være gået tabt, for eksempel som varme under de mange nedbremsninger. Det er faktisk energi nok til at køre de 4.576 kilometer fra New York til Los Angeles i en elbil, som den nye Volkswagen e-Golf — eller få en 60-watts pære til at lyse i 9.687 timer.

Porsche først til at udnytte udstødningsgassen

At genanvende den kinetiske energi som opstår under nedbremsningen, var næste trin. 919 Hybrid har et såkaldt KERS-system på forakslen, for det er her belastningen er størst under nedbremsningerne. Derimod fravalgte Porsches ingeniører KERS til bagakslen.

I stedet har Porsche udviklet et system, som udnytter den termodynamiske energi fra turbomotorens udstødningsgasser. Normalt udledes den overskydende energi fra turboladeren som udstødningsgas gennem en såkaldt wastegate, men på 919 Hybrid er wastegaten erstattet af en turbine, der driver en generator, som producerer strøm. På denne måde er 919 Hybrid den eneste bil i feltet, der både regenererer energi når den bremser og accelererer.

Der var adskillige færdige batterisystemer på markedet, men Porsche valgte i stedet at udvikle sin egen teknologi med væskekølede lithium ion-batterier. På den måde vil det være muligt at udnytte erfaringerne fra 919 Hybrid i fremtidens hybrid-modeller.

V4-turbomotor kører på benzin

Den primære motor i 919 Hybrid er en 2-liters V4-turbobenzinmotor med direkte indsprøjtning. V4-motoren er valgt, fordi den giver en god kombination af kompakte dimensioner og lav vægt. Ydelsen for den nye V4 turbo er over 500 hk, men reglementet tillader kun et forbrug på 4,78 liter brændstof pr. omgang. Det er 30 procent mindre brændstof end sidste år, og er i virkeligheden alt for lidt til en så kraftig motor. En omgang på Le Mans er 13,629 kilometer lang og motorerne kører med fuld gas 70 procent af tiden, mens hastigheden flere gange er langt over 320 km/t.

Det stiller dermed store krav til effektiviteten på systemet, der regenererer og oplader energien. Når føreren udnytter den opsamlede energi, sker det ved et tryk på boost-knap. Det aktiverer en elmotor som driver forakslen. I dette øjeblik har 919 Hybrid derfor firehjulstræk.

Netop aerodynamikken er altafgørende på Le Mans. Vindmodstanden skal være så lav som overhovedet muligt, for at give de højest mulige hastigheder på langsiden og det mindste mulige forbrug. Samtidig stiller de mange hurtige kurver store krav til bilens downforce, ikke mindst til en racerbil fra Porsche. Den hurtigste og mest berygtede svingkombination på Le Mans hedder jo som Porsche-kurverne...

24-timers løbet i Le Mans flages i gang 14. juni 2014 kl. 15.00.

Måske er du interesseret i...