Nissan vender tilbage til Le Mans

Opsigtsvækkende comeback til den japanske bilfabrik, der næste år vil dyste mod Audi, Toyota og Porsche i LM P1

26. maj 2014 af Steen Bachmann

Nissan bekræfter, at de næste år vil deltage i 24-timers løbet i Le Mans og i den europæiske Le Mans-serie, FIA World Endurance Championship. Ved et pressemøde fredag i London fortalte Nissan’s Chief Planning Office & Executive Vice-President Soichi Miyatani, at fabrikken vil deltage med to Nissan GT-R LM NISMO-biler i den store prototypeklasse i Le Mans og i alle løb i FIA World Endurance Championship, begge arrangeret af ACO, Automobile Club de l’Ouest.

Verdens fjerdestørste bilproducent, Renault-Nissan, vil dermed skulle dyste mod verdens to størtse bilproducenter, Toyota og VAG Group, der ejer både Audi og Porsche. De nye regler om hybridbiler har gjort det mere attraktivt at udvikle ny teknologi og deltag i Le Mans, og Nissan's comeback styrker langdistance racing som sportsgren.

Nissan deltog første gang i Le Mans i 1986 og var bortset fra en kort pause repræsenteret frem til 1999. I 2011 vendte de tilbage som motorleverandør i LM P2, og var med til at køre klassesejre hjem i 2011 og 2013. 

I 2012 viste fabrikken den opsigtsvækkende DeltaWing, der har bred sporvidde bagtil og meget smal sporvidde foran. DeltaWing deltager i 2014-udgave af Le Mans i den prestigefyldte garage nr. 56 for ny og innovativ teknologi, og LM P1-bilen i 2015 vil være en videreudvikling af DeltaWing, oplyser Nissan.

“Nissan’s comeback til Le Mans er godt nyt. Det vil selvsagt booste interessen for Le Mans 24 Hours og langdistancemesterskabet. I 2013 havde vi to store fabrikanter, og i år har vi tre. Nissan's tilbagevenden viser, at de nye regulativer for LM P1 gør Le Mans attraktiv for de største bilmærker. Reglementet tillader bilproducenterne at teste morgendagens teknologi på Le Mans," siger Pierre Fillon, President of the Automobile Club de l’Ouest.

Måske er du interesseret i...