Når danske Michelle Gatting stiller op til 24-timers løbet i Le Mans i weekenden, er det ikke længere som rookie. Den rent kvindelige besætning hos italienske Iron Lynx er styrket siden sidste år, der endte med en skuffende placering bagest i feltet.
Michelle kører sit tredje Le Mans, og i år er Ferrari'en hurtigere end sidste år, fortæller hun til Bil Magasinet.
Sparede bil og bremser
Hvordan fungerede Test Day for jer?
"Det gik godt. For os var det vigtigt at få kørt vores nye bronzekører Sarah ind. Jeg kørte ikke så meget, men det jeg fik kørt viste, at Ferrari'en er hurtigere i år end sidste år. Vi valgte ikke at vise dens fulde potentiale. Det er ikke fordi man kører langsomt, men vi testede det, vi skulle, og prøvede forskellige setup."
Kørte du langsomt?
"Nej, det er ikke 10 eller 5 sekunder langsommere fra maksimum, men det var tydeligt, at alle biler tog det roligt. Dem vi regner som favoritter, kørte heller ikke maksimum."
Det er en lang uge
I kom allerede fredag ugen før løbet. Det er en lang uge?
Ja, tirsdag kedede vi os lidt, men jeg kan godt lige at være her. Vi bor sammen og bliver meget tætte på hinanden op til løbet. Der sker ikke så meget uden for banen på grund af corona, så vi får ladet vores batterier op, får trænet og sovet og slappet af sammen. Vi besøgte Le Mans Museum, og det var en stor oplevelse, der kan anbefales."

besøgte Le Mans Museum først på ugen. Her bor et stort antal tidligere vinderbiler inklusive Tom K's vinder-Bentley fra 2003.
© Iron LynxMed deltagelse for tredje gang er I ikke længere rookies?
"Næ, to ud af tre i vores bil kommer med erfaring, og vores bil er hurtigt, så det vil blive spændende i år. Vi har realistiske chancer for at komme op, hvor det er sjovt, og det regner både vi og andre også med."
Teamet har indsat hele tre biler. Det må være en fordel?
"Ja, for vi har andre at måle os direkte op mod, men vi kører hvert vores løb. idste år kunne vi ikke matche bil nr. 80, men det kan vi i år med den nye bronzekører. Vores chancer er bedre i år end sidste år."
Banen var helt uden gummi
Hvorfor er Le Mans så specielt?
"Der er så meget historie. Vi kører på almindelig vej, der er spærret af op til løbet, og det er helt anderledes end andre baner. På testdagen er banen helt grøn, fordi der ikke er kørt gummi ned i den, så den forandrer sig virkelig meget i løbet af dagen. I går var vi på museet her på banen, og det gør virkelig indtryk, fordi alle bilerne og historierne bor der."
Det er vildt med 10 danske kørere?
"Ja, og det er resultatet af et stort ungdomsarbejde i motorsport gennem årene. Det er derfor, vi er så gode, og det er stort, at der er 10 danskere med. Også en heads-up til TV2, der rydder sendefladen og sender hele løbet direkte, og tilskuerne, der er tilbage!"
Sendeplanen på TV2
Lørdag den 21. august
15.00-15.50: Le Mans – Før starten
15.50-16.25: Le Mans – Direkte
16.25-16.45: Le Mans – Pitstop
16.45-17.45: Le Mans – Direkte
17.45-18.25: Vejret, Nyhederne og Regionale nyheder
18.25-18.55: Le Mans – Direkte
19.00-19.45: Nyheder og regionale nyheder
19.45-20.00: Le Mans – Pitstop
20.00-21.15: Underholdningsprogram ”En vej ud”
21.15-22.30: Le Mans – Direkte
22.30-22.40: Le Mans – Pitstop
22.40-23.35: Le Mans – Direkte
23.35-23.45: Le Mans – Pitstop
23.45-00.00: Le Mans – Direkte
Søndag den 22. august
00.00-07.00: Le Mans – Direkte
07.00-07.10: Le Mans – Pitstop
07.10-10.00: Le Mans – Direkte
10.00-10.10: Le Mans – Pitstop
10.10-13.30: Le Mans – Direkte
13.30-13.40: Le Mans – Pitstop
13.40-16.00: Le Mans – Direkte
16.00-16.50: Le Mans - Sejrsceremoni