Le Mans: Vi er klar med 5 minutters varsel

22-årige Mikkel Mac: Bilen er i Le Mans, og vi står standby til at springe i den

4. juni 2015 af Steen Bachmann

 

"Det var en fuldstændig sindssyg oplevelse at køre vores racerbil på Le Mans-banen. Da jeg kørte 290 km/t ned ad Mulsanne-strækningen, kunne jeg ikke lade være med at tænke på, at det er noget, jeg altid har drømt om," fortæller Formula Racings guldkører på Le Mans-teamet, den 22-årige Mikkel Mac.

De tre kørere i #60 Ferrari 458 GT2 fra Formula Racing fik deres debut på Circuit de la Sarthe på den officielle testdag 31. maj. De skulle gennemføre 10 obligatoriske omgange for at få lov til at stille op i løbet. Desværre var testdagen præget af ustadig vejr, hvilket gjorde det svært efterfølgende at eksperimentere med opsætningen af bilen.

Formula Racing-teamet med italienske Andrea Rizzoli til venstre, Mikkel Mac i midten og Bil Magasinet-stifter Johnny Laursen.

"Vi ville gerne have afprøvet nogle forskellige indstillinger, men da banen var skiftevist våd og halvtør, besluttede vi i stedet at få nogle omgange i kassen," lød det fra teamchef hos Formula Racing, Allan Jørgensen.

Han var ligesom teamets tre kørere yderst tilfreds med at se den danske Ferrari 458 GT2 stå i Le Mans-pitten side om side med de helt store teams.

"At deltage i 24-timers Le Mans er vores største målsætning, så derfor var det en helt særlig oplevelse at se vores racerbil stå dér i pitten sammen med alle de andre."

© Formula Racing

Efter testdagen og de seneste ugers simulatortest er Formula Racing kvalificeret til at deltage i 24-timers Le Mans. Johnny Laursens Ferrari er kampklar i GT2-trim, hvilket vil sige, at den har fået en anden motor, transmission, hjulophæng, bremser og aerodynamik i forhold til løbene i den europæiske Le Mans-serie, hvor bilen normalt kører. Den står aktuelt hos det italienske AF Corse-team i erhvervsparken tæt på de store danskerlejre i Le Mans.

Formula Racing er fortsat nummer to på reservelisten til 24-timers løbet, og kan i princippet indkaldes helt frem til kvalifikationen afsluttes torsdag kl. 23.59. Det kræver, at et team trækker sig fra startlisten.

Mikkel Mac: Gør jeg de andre hurtigere, gør jeg mit job godt

© Formula Racing

Hvad er din funktion på teamet?

"Jeg er guld-kører. Det vil sige en slags sportslig anfører, der skal gå forrest og gøre de andre bedre. Hvis jeg kan gøre Johnny til den bedste bronzekører og italienske Rizzoli til den bedste sølvkører, har jeg gjort mit job godt," siger Mikkel Mac til Bil Magasinet.

Hvis vi bliver i fodbold-analogien, hvem er så Morten Olsen?

"Det er chefingeniøren. Han har overblikket over teknikken og kan bekræfte, hvis jeg kommer med en melding om, at bilen understyrer. Så går han ind og kigger på dataudskriften fra mit stint, og beslutter ud fra graferne, hvordan vi gør bilen hurtigere. Teamchefen er ham, der tager sig af alt det udadtil. Sørg for at få drukket, du skal i bilen om 20 minutter, og så videre. Men det er ingeniøren, der har det sidste ord."

Hvad så med ham, der sidder i boksen ude på selve banen?

"Det er ingeniøren. Det er ham, der er med over radioen, og fortæller, at der er gult flag om fem sving, at du er et sekund langsommere end nærmeste konkurrent, så kør stærkere i dén og dén sektor."

Hvorfor fortæller han, at der gult flag - kan du ikke selv se det?

"Som racerkører er man så koncentreret over så lang tid, at hjernen er nødt til at lukke alt andet ude. Man kan overse et gult flag, for specielt på Le Mans kan posterne være lidt svære at se. Derfor er det vigtigt at få at vide, at der kommer et gult flag. Det er også vigtigt at få at vide, at der er glat på curben ved chikane nr. to på Mulsanne-strækningen. Der er radioen en vigtig hjælp."

Du har erfaring med langdistanceracing fra den europæiske Le Mans-serie, men på Le Mans kommer LMP1-bilerne sindssygt hurtigt bagfra. Hvordan vænner sig til det?

"Ligeud er vi cirka lige så hurtige som LMP2-bilerne, men de rykker fra os i svingene. Der gælder det samme på Le Mans. Problemet er LMP1-bilerne, der er langt hurtigere. De kan både overhale højre og venstre ud af et sving, og det skal man lige vænne sig til. Men blandt andet den obligatoriske simulatortest er en stor hjælp for os, for her gennemgår man alle aspekter ved banen om de nye slow zones, reglerne for overhaling og så videre."

Hvordan med kørsel om natten?

"Der kan vi se farverne på lygterne på lang afstand i sidespejlene. Hvis det er en LMP1 med hvide lygter, ved jeg, at næste gang jeg kigger i spejlet, er den allerede forbi. Vi har fået det radarsystem, som Corvette udviklede for et par år siden. Det er lavet simpelt med en skærm i midterkonsollen, så man kan aflæse den ud af øjenkrogen. Den viser, hvilken klasse bil, der er bagved, og hvor hurtigt den nærmer sig. Det er en stor hjælp, der også er med til at hæve sikkerheden."

Hvornår er sidste chance for, at I bliver indkaldt til at køre?

"Det er i princippet helt frem til kvalifikationen slutter torsdag ved midnat. Bilen er godkendt, og vi kan blive indkaldt umiddelbart efter træning og kvalifikation torsdag. Jeg skal til Spa-banen i Belgien og køre løb i weekenden, og tager så til Le Mans derfra. Vi står med handsker og hjelm i hænderne, og er klar!"

24-timers løbet i Le Mans flages i gang lørdag 13. juni kl. 15.

Måske er du interesseret i...