le mans 2022

De hurtigste kvalifikationstider i Le Mans blev sat torsdag aften før midnat. I modsætning til onsdag var det lunt og tørt midt i Frankrig.

© Gabi Tomescu

Le Mans varmer op til årets brag: Sådan gik kvalifikationen

De danske kørere er godt med fremme hvad angår speed - Toyota satte hurtigste tid og starter forrest i 24-timers løbet

10. juni 2022 af Steen Bachmann

Hyperclass - de hurtigste biler

Kamui Kobayashi er kendt for at kunne levere én virkelig hurtig omgang på Le Mans. Han er indehaver af omgangsrekorden og stod i år til at kunne tangere Jacky Ickx’s rekord med pole position for fjerde gang i træk, men det skulle ikke blive denne gang. 

Han kom ellers ud fra pitten til en helt åben bane uden trafik, men race officials slettede flere af hans tider på grund af ureglementerede overskridelser af curbs og dermed kørsel uden for banen.

Det blev i stedet søsterbilen med new zealandske Brendon Hartley i #8 Toyota GR010 Hybrid, der scorede pole position med hurtigste tid. 

Alpine’s Nicolas Lapierre kom på tredjepladsen tæt fulgt af Glickenhaus.

Læs også: Kæmpe dansker-fest: Få styr på ALLE de danske kørere til Le Mans

le mans 2022

Toyota satte for alvor ind syv minutter før midnat med en række tider under 3:25. I pitten blev der trænet dæk. og kørerskift under race conditions.

© Gabi Tomescu

Hyperclass 2022 kvalifikation

  1. #8 Toyota GR010 Hybrid - Toyota Gazoo Racing - Buemi/Hartley/Hirakawa - 3:24.408
  2. #7 Toyota GR010 Hybrid - Toyota Gazoo Racing - Conway/Kobayashi/López - 3:24.828
  3. #36 Alpine A480-Gibson - Alpine Elf Team - Negrão/Lapierre/Vaxiviere - 3:24.850
  4. #709 Glickenhaus 007 LMH - Glickenhaus Racing - Briscoe/Westbrook/Mailleux - 3:26.841
  5. #708 Glickenhaus 007 LMH - Glickenhaus Racing - Pla/Dumas/Derani - 3:26.359
le mans 2022

Brendon Hartley scorer pokalen for årets Hyperpole på Le Mans.

© Gabi Tomescu

LMP2: Nicklas er opportunist

I LMP2-klassen var det som sædvanligt ekstremt tæt. Da der var tre minutter tilbage af kvalifikationen, understregede sidste års vinder af klassen, Robin Frijns i #31 Oreca 07-Gibson, at han også har tænkt sig at køre med om sejren i år. 

En udfordrende kvalifikation tog modet fra Nicklas Nielsen, Alessio Rovera og Francois Perrodo, som efter sidste års GTE Am-sejr i år stiller op i LMP2 Pro/Am i 24-timersløbet på Le Mans. Den blanke AF Corse Oreca 07 #83 sluttede på en skuffende 22. plads.

"Kvalifikationen onsdag afspejlede slet ikke vores fart og blev hæmmet af et rødt flag, regnvejr og en lidt rodet indsats generelt. Det havde været fedt at kunne sætte en tid helt oppe i front, som vi gjorde i vores debutløb på Sebring, hvor vi tog pole position i LMP2-klassen. Men vi har 24 timer til at bevæge os op gennem feltet, så vi har fokuseret på at få skabt en stærk løbsbil," lyder det fra Nicklas Nielsen.

"Vi skal stadig huske, at vi er rookies på Le Mans. Det er første gang både kørerne og teamet stiller op i LMP2-klassen, og vi er oppe imod nogle utroligt dygtige og erfarne teams, som er specialiseret i LMP2 og været her i mange år. Vi har fra starten vidst, at vi skal holde stilen fra VM-serien og gøre vores bedste, og så må vi se, hvad der sker i løbet af de 24 timer. Men indtil da synes jeg, at vi kan være godt tilfredse med vores forberedelse," siger Nicklas.

le mans 2022

Nicklas Nielsen tv. og AF Corse er blandt forhåndsfavoritterne i LMP2-klassen.

© AF Corse
le mans 2022

De fire hurtigste biler fra venstre GTE Am, Hyperclass, GTE Pro og LMP2.

© ACO

LMP2 kvalifikation 2022

  1. #31 Oreca 07-Gibson - WRT - Gelael/Frijns/Rast - 3:28.394
  2. #41 Oreca 07-Gibson - Realteam by WRT - Andrade/Habsburg/Nato - 3:29.697
  3. #22 Oreca 07-Gibson - United Autosports USA - Hanson/Albuquerque/Owen - 3:30.070
  4. #38 Oreca 07-Gibson - JOTA - Gonzáles/da Costa/Stevens - 3:30.373
  5. #9 Oreca 07-Gibson - Prema Orlen Team - Kubica/Delétraz/Colombo - 3:31.115
  6. #23 Oreca 07-Gibson - United Autosports USA - Lynn/Jarvis/Pierson - 3:31.596
le mans 2022 corvette

Jan Magnussens gamle makker Antonio Garcia satte næsthurtigste tid i GTE Pro-klassen i #63 Corvette C8.R.

© Gabi Tomescu

LMGTE Pro - Corvette sætter hurtigste tid

Corvette Racing debuterede med Corvette C8.R sidste år og har virkelig fået skub i centermotorbilen. Den lyder ikke så knogleknusende brutal som forgængeren, men man kan stadig høre den 5,5-liters V8'er brøle. 

Nick Tandy satte hurtigste tid i #64 C8.R fulgt af Antonio García i søsterbilen #63. De to Porsche'r med blandt andet danske Michael Christensen i #92 Porsche 911 RSR fulgte lige efter 'Vetterne.

LMGTE Pro - kvalifikation 2022

  1. #64 Chevrolet Corvette C8.R - Corvette Racing - Milner/Tandy/Sims - 3:51.491
  2. #63 Chevrolet Corvette C8.R - Corvette Racing - García/Taylor/Catsburg - 3:51.132
  3. #91 Porsche 911 RSR-19 - Porsche GT Team - Bruni/Lietz/Makowiecki - 3:51.382
  4. #92 Porsche 911 RSR-19 - Porsche GT Team - Christensen/Estre/Vanthoor - 3:50.999
  5. #52 Ferrari 488 GTE Evo - AF Corse - Molina/Fuoco/Rigon - 3:51.614
  6. #51 Ferrari 488 GTE Evo - AF Corse - Pier Guidi/Calado/Serra - 3:51.502
le mans michael christensen

Porsche fabrikskører Michael Christensen deler igen i år bil med sin faste makker Kevin Estre. Tredjekører er Vanthoor.

© Gabi Tomescu

LMGTE AM: Mikkel og Frederik i top deres klasse

Ferrari-fabriksteamet AF Corse satte hurtigste tid med Vincent Abril bag rattet af #61 Ferrari 488 GTE Evo fulgt af danskerbilen Kessel Racing #57 Ferrari med Mikkel Jensen og Frederik Schandorff.

Mikkel Jensen, Frederik Schandorff og Takeshi Kimura er dermed sikret en plads i forreste række i GTE Am-klassen, når starten går til den 90. udgave af 24-timersløbet på Le Mans lørdag eftermiddag.

"Det har været en blandet uge, hvor vi ikke helt har vidst, hvilken retning, vi skulle gå med vores setup. Vi havde en god fart under begge kvalifikationer, hvilket var fedt, men generelt har vi manglet power. Men Car Guy-teamet har igen leveret en stærk indsats, og i sidste træning føltes bilen rigtig god. Jeg synes, det hele ser fornuftigt ud nu, og jeg glæder mig til en fredag, hvor vi kan få slappet lidt af, koble hjernen lidt fra og bruge tiden på de medie- og fanaktiviterer, som også er en stor del af Le Mans," lyder det fra Mikkel Jensen.

Stort at debutere på Le Mans

For Jensens danske makker, Frederik Schandorff, har det været en kæmpe oplevelse at debutere på den berømte franske 13,6 kilometer lange racerbane:

"Det er en kæmpe ting at være en del af, og det var nærmest magisk at rulle ud på de første omgange. GTE Am-klassen er benhård, og vi har arbejdet intenst med vores setup. Men bilen er god nu, og den føles stærk og komfortabel i løbstrim. Jeg har især været spændt på, hvordan det ville være at køre banen i mørke, men jeg føler mig godt tilpas. Jeg er helt klar til grønt flag på lørdag," lyder det fra Frederik Schandorff.

Årets udgave af 24-timersløbet er den 90. udgave af den franske klassiker. Ræset skydes i gang lørdag den 11. juni klokken 16.00, og løbet kan følges live på TV 2, Eurosport og Discovery+ eller via den officielle FIA WEC-app.

le mans 2022

Mikkel Jensen og debutanten Frederik Schandorff kørte næsthurtigst i GTE Am-klassen i deres #57 Ferrari 488 GTE EVO.

© Car Guy Racing

LMGTE Am - kvalifikation 2022

  1. #61 Ferrari 488 GTE Evo - AF Corse - Prette/Grunewald/Abril - 3:52.594
  2. #57 Ferrari 488 GTE Evo - Kessel Racing - Kimura/Schandorff/Jensen - 3:52.751
  3. #77 Porsche 911 RSR-19 - Dempsey-Proton Racing - Ried/Priaulx/Tincknell - 3:53.006
  4. #98 Aston Martin Vantage AMR - Northwest AMR - Dalla Lana/Pittard/Thiim - 3:53.578
  5. #54 Ferrari 488 GTE Evo - AF Corse - Flohr/Castellacci/Cassidy - 3:53.757
  6. #85 Ferrari 488 GTE Evo - Iron Dames - Frey/Gatting/Bovy - 3:53.869

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...