scrutineering le mans 2019 corvette racing
Søndag på torvet i Le Mans

24-timers løbet er en folkefest for hele Le Mans. Byen i det centrale Frankrig hepper her på Corvette #63, der køres af blandt andre Jan Magnussen.

© Richard Prince

14 danske kørere til start i Le Mans

Med 14 kørere, en ny dansk bil i LMP2-klassen og seks kørere i opvarmningsløbet får 2019 den største danske deltagelse i Le Mans nogensinde

14. juni 2019 af Steen Bachmann


Arrangøren af 24-timers løbet i Le Mans har udvidet årets løb fra 60 til 62 biler. Det betyder, at danske High Class Racing med Anders Fjordbach og Dennis Andersen overraskende er med i deres nye bil. 

High Class har købt en Oreca-bil for at kunne matche det øvrige felt, og deltager i år i den asiatiske Le Mans-serie.

Anders har drømt om at køre under Dunlop-broen

Der bliver opstillet to midlertidige garager i starten af pitlane til de to ekstra teams, High Class Racing og United Autosports. 

”Alle de år man har drømt om at køre ud af pitten og under Dunlop-broen, og så pludselig at gøre det, er vildt. Men samtidig så er man så koncentreret og fokuseret på sin opgave, at man først nyder det rigtigt, når man er færdig. En anden stærk følelse var at køre gennem Tertre Rouge, det sving hvor Allan Simonsen mistede livet i 2013. Det gav et sug i maven,” siger Anders Fjordbach fra High Class Racing.

High Class Racing stiller op i LMP2 med en Oreca-racer med V8-sugemotor og omkring 600 hk.

© ACO

David Heinemeier-Hansson er tilbage på Le Mans med Jacki Chan Racing i nummer 38.

© ACO

Det bliver et fantastisk Le Mans

Le Mans 2019 bliver et fantastisk show med flere danske navne end nogensinde.

I LMP2-klassen stiller David Heinemeier-Hansson op som førstekører i #67 Oreca for Jackie Chan Racing, der er et relevant bud på en klassevinder. De ligger kun fire point efter den førende bil i mesterskabet, og kommer med en erfaren kørerbesætning. 

David vandt GT Am-klassen i Le Mans i 2014, og ville have vundet igen i 2017, hvis ikke hans bil var blevet diskvalificeret efter afslutningen på grund af en teknisk detalje (mekanikerne havde lavet hul i karrossen for at kunne komme hurtigt til startermotoren, og det kunne man nok have talt sig ud af. Men der var blevet sat et stykke gaffetape på for at skjule det, og det slog ACO hårdt ned på).

Corvette Racing i Le Mans årgang 2019.

© ACO

Jan kører sit 21. Le Mans

Jan Magnussen stiller op i #63 Corvette C7.R med Andy Garcia og Mike Rockenfeller. Teamet har god fart i ’Vetten og reelle vinderchancer.

"Selv om enhver hos Corvette Racing har rigtig meget erfaring med Le Mans, bliver det aldrig rutine. Der er en masse ting, som vi gør på den samme måde år efter år, men bilen, banen, reglementet – det hele ændres hele tiden. Generelt har Le Mans udviklet sig fra at være et udholdenhedsløb til et 24-timers sprintløb, hvor bilerne sjældent giver op, som de gjorde i gamle dage. Og samtidig er konkurrencen øget markant, især i GT-klassen, hvor vores to Corvetter i år skal kæmpe mod 15 andre biler fra fem forskellige producenter," lyder det fra Jan Magnussen. 

Aston Martin Vantage GTE

Aston Martin Vantage GTE har fået en mindre opdatering op til Le Mans med mindre downforce for at opnå højere topfart.

© Aston Martin Racing

NIcki og Marco er klar til kamp

Nicki Thiim og Marco Sørensen stiller op i #95 Aston Martin Vantage, der deltager i Le Mans for sidste gang. Bilen er både hurtig, solid og stabil – især de to sidste faktorer har betydning på den hurtige bane.

Aston Martin markerer 60-året for deres første sejr i 24-timers løbet, da blandt andet Carroll Shelby kørte en DBR1 til sejr i 1959.

“Vi er helt åbenlyst i spil til en sejr i år med en lille, men effektiv Le Mans-opdatering af vores bil. Jeg vil bare i gang med at køre. Det er en lang uge op til starten lørdag, men det er jo det her, vi har kæmpet for hele året, og jeg kan ikke vente med at komme i gang. Vi har haft chancen for at vinde Le Mans to gange, og i år skal det være,” siger Marco Sørensen.

Michael tæt på at blive verdensmester

Den 28-årige danske fabrikskører for Porsche Michael Christensen vandt sidste år GT Pro-klassen i Le Mans GT-klassen sammen med sin franske makker Kevin Estre. Og i år er der mere på spil end blot at forsøge at gentage sidste års sejr på Le Mans.

Makkerparret kan også sikre sig det officielle verdensmesterskab for sportsvognskørere, da årets Le Mans er finalen i den såkaldte superseason, der indeholder intet mindre end to Le Mans løb og nu betyder, at VM hvert år afsluttes på Le Mans.

"Det har helt sikkert været noget anderledes. Normalt har vi altid kunnet slappe af i december og januar, men ikke iår, da sæsonen stadig var igang. Så testarbejdet og stressniveauet forblev på et højt plan henover vinteren, og det er selvfølgelig udmattende i længden," siger Michael.

Læs hele interviewet med Michael her

#92 Porsche 911 RSR
#92 Porsche 911 RSR

Michael Christensen (i midten) fører VM for kørere, men intet giver sig selv i Le Mans.

michelle gatting

Aarhusianske Michelle Gatting er med i det første rent kvindelige team på Le Mans.

© WEC

Michelle debuterer i LM GTE Am

Michelle Gatting er debutant på Le Mans, som hun har drømt om at vinde siden hun kunne gå. Hun stiller op som den ene af tre kvindelige kørere i #83 Ferrari 488 GTE for schweiziske Kessel Racing.

Michelle Gatting: Jeg skal køre Le Mans i år!

Seks danskere i opvarmningsløbet

Som opvarmning til 24-timers løbet køres en afdeling af European Le Mans Series. Her deltager den 25-årige danske BMW-fabrikskører Mikkel Jensen for et italiensk team.

Mikkel er desuden reservekører for BMW Motorsport i 24-timers løbet, og skal kunne springe i en af deres to BMW M8 GTE-biler med kort varsel, hvis det bliver nødvendigt.

Mikkel Mac får gensyn med Le Mans

Mikkel Jensen er ikke den eneste dansker, som skal køre opvarmningsløbet Road To Le Mans. 

Det skal også Mikkel Mac, som kører hele Le Mans Cup-mesterskabet i 2019 (og dermed RTLM, som er en del af mesterskabet). Mac skal køre en Ferrari 488 GT3 for Luzich Racing.

Herudover deltager Formula Racing med fire danske kørere bestående af Per Falholt, Peter Christensen, Claus Zibrandtsen samt Henrik Jansen. 

Der er altså hele 14 danske kørere til 24-timers løbet. Se den officielle deltagerliste her (åbner som pdf i nyt vindue).

Det bliver stort, så gør som Bil Magasinet, og tag til Le Mans med K-Rejser. Vi har allerede sat kryds i kalenderen for 2020-løbet!

Se sendeplanen for TV2 Danmarks omfattende Le Mans-dækning

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.