Hvad siger du: Er det en forhjulstrækker?!

Nissans fabriksteam stiller med tre forhjulstrukne racerbiler. Bossen for motorsportsafdelingen forklarer den snedige plan, der skal udløse sejren i Le Mans

3. juni 2015 af Steen Bachmann

 

Da Nissan første gang viste GT-R Nismo i en reklamepause for Super Bowl i USA, kunne man høre ekkoet af kæber, der blev tabt, hele vejen over Atlanten. Bilen er kulminationen på Nissans flerårige plan om at vinde Le Mans.

Hvad har I tænkt jer?

”Nissan har haft pole position og været på podiet i Le Mans flere gange, men vi har aldrig vundet løbet. Det er unfinished business. Derfor har vi lagt en plan. Hele projektet med at deltage i garage nr. 56 de seneste tre år var en del af vores come back-plan til Le Mans. Man kan ikke bare komme med en ny bil og forvente at vinde, det kræver erfaring og kontakter med dækleverandører og arrangører, som man kun kan få ved at være med,” siger Darren Cox, Global Motorsport Director for Nissan, til Bil Magasinet.

Darren Cox fortæller, at blandt andet baglygterne stammer direkte fra GT-R gadebilen.

 

Darren fortæller, at teamet bag GT-R Nismo nærstuderede reglementet for Le Mans for at finde en vinderkombination. De er kommet frem til en forhjulstrukket hybridracer med V6-biturbomotor fra Nissan GT-R gadebilen placeret bag forakslen, føreren langt bagude og et hybridsystem, der opsamler og genanvender energi fra nedbremsninger. Der har ikke været en frontmotoriseret prototype i LMP1 siden Panoz i 00’erne.

Hvem fandt på dén ide?

”Bilen er faktisk designet og udviklet til firehjulstræk, så den trak allerede på den forreste aksel. Gadeudgaven af Nissan GT-R har frontmotor, firehjulstræk og en V6-biturbomotor, mens racerudgaven har samme motor og turboladere, men kun trækker på forhjulene.”

Så i juni 2014 vidste du, at I ville deltage med en forhjulstrækker i 2015-løbet?

”Ja, det vidste jeg.”



Havde du foreslået det for fem år siden, ville folk have grint af dig?

“Det er der stadig folk, der gør. Mange forstod ikke vores projekt med Deltawing i Garage 56, men så var der en episode i 2012, hvor Montoyama havarerede og brugte lang tid på selv at reparere bilen ude på banen. Det lykkedes, og pludselig var bilen alles darling! Det er det samme med den nye GT-R Nismo. Folk forstår ikke bilen. Den er anderledes, men den er ikke så mærkelig som Deltawing eller den eldrevne Zeod fra sidste år.”

Hvad i alverden: Nissan kommer til Le Mans med den raketformede DeltaWing

Hvordan garderer I jer mod fiasko?

”Ved at stille op med tre biler! Erfaringen fra Formel 1 er, at det tager år at udvikle pålidelige hybridsystemer. Selve benzin­motoren har vi styr på, og den kører time efter time uden problemer. Vi har lige simuleret 12-timers løbet i Sebring, som er hårdere for bilen end Le Mans, og det gennemførte den uden tekniske problemer. Du kan gøre en hurtig bil pålidelig, men du kan ikke altid gøre en pålidelig bil hurtig...”

Le Mans 2014: 263.300 betalende tilskuere er det højeste tal i 20 år

I 2014 kørte de to fabriks-Toyotaer sindssygt hurtigt på de første omgange i Le Mans, før de fik problemer med pålideligheden. Hvad er jeres kørerstrategi i 2015?

”Vore kørere er uselviske og pålidelige, og det er vores strategi frem for at have kørere med store egoer. Sidste år ville Toyota bevise, at deres biler var hurtigst, og det var de. Men de fik problemer. Da vi grundlagde Nissan GT Academy, sagde folk, at det var uansvarligt at rekruttere kørere blandt unge PlayStation-spillere, for vi risikerede, at nogen blev dræbt i en ulykke. I dag ved vi, at man kan tage en PlayStation-spiller og gøre ham til racerkører, for vi har gjort det. Det kan være svært for en ung stjernekører at følge en ordre om at køre 90 pct. af, hvad han kan, mens det aldrig vil være et problem for en veteran som tidligere Formel 1-kører Marc Genè, der ikke skal bevise noget. Vore kørere er ydmyge og deltager på teamet som alle os andre.”



Glæder du dig til løbet?

”Fire store bilmærker kæmper om titlen i LMP1 - og der er mindst lige så stor konkurrence i GT-klasserne. Det bliver et formidabelt race i år!”.

Måske er du interesseret i...