
Torsdag blev der kørt træning og kvalifikation i Le Mans om at komme med i den nye Superpole - et nyt og spændende format, hvor de seks hurtigste biler i hver klasse kører om pole position.
LMP1-klasse
Kamui Kobayashi satte hurtigste tid i LMP1 med 3:17.089 i #7 Toyota TS050 Hybrid, kun 0.247 sekund foran søsterbilen #8 med Kazuki Nakajima bag rattet.
Herefter fulgte #1 Rebellion R13 Gibson, ByKolles Racing Team og #3 Rebellion.

LMP2-klasse
* #29 Racing Team Nederland var hurtigst med 3:26.648
* Jackie Chan DC Racing kørte 3:27.097
* På 4.-pladsen kom russiske G-Drive Racing med danske Mikkel Jensen
* På 6.- og sidstepladsen i superpole kom danske #33 High Class Racing med Anders Fjordbach & co.
Mikkel: Jeg går efter sejren
G-Drive Racing er en kendt spiller i sportsvognsracing og sikrede blandt andet titlen i European Le Mans Series tre år i træk fra 2016 til 2018 samt en tæt andenplads i 2019. G-Drive Racing har også opnået triumfer i World Endurance Championship, hvor teamet i 2015 sikrede mesterskabstitlen, og i 2015 og 2016 opnåede G-Drive Racing desuden podieplaceringer i 24-timers Le Mans.
"Teamet har gjort det rigtig godt gennem årene, og når man er på listen over vinderfavoritter, så stiger ambitionerne, og det samme gør nervøsiteten. Jeg kan godt mærke, der er høje forventninger til weekenden, men sådan skal det også være. Teamet har meget på spil, og det samme har jeg. Le Mans har hele motorsportsverdenens opmærksomhed, og et godt resultat kan være afgørende for min karriere fremover," forklarer Mikkel Jensen.



GT Pro-klassen
Aston Martin tog en 1-2 føring i LMGTE Pro med Nicki Thiim/Marco Sørensen i front.
• Marco Sørensen satte hurtigste tid med 3:50.872
• 3. og 4. pladsen blev taget af italienske AF Corse Ferrari 488 GTE Evo med blandt andet danske Nicklas Nielsen
• De to Porsche GT Team nr. 91 og No 92 cars med Michael Christensen er også med i superpole.
For Porsche fabrikskørerne Michael Christensen og Kevin Estre har løbet ekstra stor betydning, da de skal forsøge at forsvare deres verdenmesterskab i GTE Pro klassen, som de vandt ved sidste års Le Mans. Den ændrede løbskalender betyder, at Le Mans i år ikke er finaleløbet, men er VM-seriens næstsidste afdeling. Og da løbet er årets længste giver det dobbelt så mange point som en almindelig VM afdeling, med 50 point for en sejr.
Porsche i hård konkurrence på Le Mans
Christensen og Estre er i øjeblikket på andenpladsen i VM, 19 point efter Nicki Thiim og Marco Sørensen i Aston Martin. På Le Mans får Christensen og Estre selskab i deres Porsche 911 RSR #92 af Laurent Vanthoor, den belgiske racerkører, der også var med i bilen, da de tre vandt Le Mans i 2018. Trioen stiller til start i den hårde GTE Pro klasse, hvor de møder modstand fra Aston Martin og Ferrari.
"I forhold til de udfordringer Corona har givet os, så føler vi os rigtig godt forberedt" fortæller Michael Christensen fra paddocken på Le Mans.
"Vi har gjort alt det vi kan og vi har lagt masser af energi i vores forberedelser. Vi har et nyt aerokit til bilen, men uden en testdag er det svært at vide præcist, hvor vi står. Særligt er vi spændt på Aston Martins tophastighed på langsiderne. De har hele året haft en høj tophastighed og det er af stor betydning, da der er mange langsider."

Porsche teamet stiller i år til start i en ny bemaling, der hylder Porsches første sejr på Le Mans i 1970. Porsche #91 er i primært rød bemaling og Christensens Porsche #92 i tilsvarende design, blot i sort bemaling.
© Porsche Motorsport"Så selvom vi måske kan matche omgangstiderne, så kan de vise sig at være rigtig svære at overhale. Men kan vi køre fejlfrit, holde os ude af problemer, ikke få straffe og holde os tæt på fronten hele tiden, så man ikke risikerer at blive fanget bag den forkerte safetycar, hvis den kommer (der indsættes safetycar tre steder på Le Mans banen - red.), så tror jeg helt sikkert vi kan vinde Le Mans igen. Det er i hvert fald målet og det er super vigtigt i forhold til kampen om VM".

Nicklas kører for italiensk Ferrari-team
Nicklas Nielsen stiller sammen med Perrodo og Collard op for det fabrikssupporterede AF Corse-team i en Ferrari 488 GTE-Am med startnummer #83. Trioen tog sejren i sjette afdeling af World Endurance Championship på Spa-Francorchamps i august, og med blot to afdelinger tilbage på den Covid-19-reviderede kalender, tilspidses kampen om VM-titlen.
"Vi har både et verdensmesterskab og et prestigefuldt 24-timersløb at tænke på denne weekend, så der er meget på spil. Og så er det naturligvis debut for mig, hvilket gør det endnu mere spændende. Jeg har kørt masser af omgange på banen i en simulator, men jeg mangler stadig at få den første tur i en rigtig racerbil. Det ser jeg virkelig frem til, og jeg glæder mig især til at oplev sektionerne omkring Indianapolis og de legendariske Porsche-kurver. Når alt kommer til alt, så er det jo bare den bane, som enhver racerkører ønsker at vinde på," forklarer Nicklas Nielsen.


Danske kørere Le Mans 2020
LMP2
* Mikkel Jensen
* Anders Fjordbach
GT Pro
* Nicki Thiim
* Marco Sørensen
* Nicklas Nielsen
* Michael Christensen
GT Am
* Michelle Gatting
* Jan Magnussen
Le Mans 2020
88. udgave af det legendariske løb. Løbet skulle oprindeligt være afviklet i juni, men Coronavirussen ændrede dette og for anden gang i løbets historie skal det afvikles i september.
Udskydelsen betyder, at årstiden giver flere nattetimer og kørerne kan nu se frem til omkring 12 timers kørsel i nattemørke.
Ialt 177 kørere fordelt på 59 biler stiller til start i løbet, der i dagene op til løbsstart også afvikles i et nyt format.
Der har ikke været afviklet en testdag som tidligere og træning og kvalifikation er presset sammen til at blive afviklet torsdag og fredag.
Fredag afvikles den nye hyperpole, hvor de 6 bedste biler i hver klasse fra torsdagens kvalifikation skal kæmpe om de første seks startpositioner.
Løbsstart er lørdag kl. 14.30.
Løbet kan ses på TV2 fra kl. 21.05 og på Eurosport og dplay.dk fra start lørdag kl. 14.30.
Man kan også downloade den officielle FIA WEC-app til sin smartphone og købe den særlige Le Mans-pakke (79 kr.), som giver fuld adgang til både livestreaming, resultater, interviews med mere.
Resultat Superpole 2020
Superpole blev kørt for første gang over 30 minutter fredag kl. 11.30-12. Der er ingen danskere på pole position i år:
-
Hyperpole LMP1
Toyota Gazoo Racing N°7 (Toyota TS050 Hybrid) - Kobayashi - 3'15''267
-
Hyperpole LMP2
United Autosports N°22 (Oreca 07 - Gibson) - Di Resta - 3'24''528
-
Hyperpole LMGTE Pro
Porsche GT Team N°91 (Porsche 911 RSR-19) - Bruni - 3'50''874
-
Hyperpole LMGTE Am
Luzich Racing N°61 (Ferrari 488 GTE EVO) - Ledogar - 3'51''266