Belgiske Team WRT stod til en sindssyg debut i Le Mans med en 1-2 sejr. Teamet var dygtige og heldige, og dominerede tre fjerdedele af løbet med deres to Oreca 07 Gibson-biler, en stærk holdindsats og det held (indtil sidste omgang), som de to danske High Class Racing-biler savnede.
På den sidste omgang efter 23 timer og 58 minutter lå #41 WRT med kinesiske Yifei Ye foran #31 WRT med det meste af LMP2-feltet halsende bagefter, da den førende bil pludselig tabte fart efter Dunlop-broen, trillede ned af bakken og standsede i siden af banen.
Køreren forsøgte at genstarte motoren, men det lykkedes ikke, og han blev overhalet af søsterbilen.
#31 tog sejren i LMP2
Det lykkedes #31 WRT med Robin Frijns, Ferdinand Habsburg og Charles Milesi at køre først over målstregen og tage sejren kun 0,7 sekunder foran den nærmeste rival. Det udløste en generel 6.-plads til #31 og værdifulde point i WEC-mesterskabet.
Men hvad skete der med nummer 41?

første halvdelen af løbet indtil Dæmonen slog til.
© WRT RacingTeamchef Vincent Vosse forklarede efter løbet:
“Det er ubegribeligt at komme til Le Mans som debutanter og tage sejren. Det skyldes et fantastisk holdarbejde. Vi er fulde af glæde og sorg over det utrolige resultat: Glæde over sejren, og sorg over at se #41 stoppe på sidste omgang fra en førerposition. Det er grusomt og samtidig ufatteligt heldigt, at vores anden bil lå som nummer to og var i stand til at holde konkurrenterne bag sig."
Årsagen til #41 sammenbrud var en defekt sensor på speederen, der gjorde, at motoren gik i stå og ikke kunne genstartes på trods af talrige desparate forsøg.
I stedet for en 1.-plads blev det til en 19.-plads i LMP2-klassen for Ye Yifei, Robert Kubica og Louis Deletraz
Dæmonen slår til igen
Vi kalder ham 'Dæmonen': Det er ham, der slår til, når det hele bare kører, og sejren er forude, og så BANG!
Det skete for den førende Toyota i 2016, da Kazuki Nakajima pludselig mistede motorkraft på selve målstregen på vej ud på den sidste omgang, så Porsche stjal sejren.
Det skete igen i 2018, da venstre fordæk pludselig eksplodere på den førende Corvette på sidste omgang, så de mistede sejren.
I 2012 skete der noget lignende for Jan Magnussen i Corvette, der havde kørt forrygende gennem natten og ville overhale en Porsche ved indkørslen til pitten - da Porsche-køreren pludselig besluttede, at han skulle i pit og kørte ind foran Jan, så de kolliderede og begge biler blev totalt smadret. Det fortæller Jan om her.
