Audi: Vi vil have den 14. Le Mans-sejr

Den dieselelektriske drivline i Audi R18 e-tron quattro er ubesejret på Le Mans, og det skulle den ifølge Audi gerne stadig være søndag kl. 15

11. juni 2015 af Steen Bachmann

 

Til den første kvalifikation onsdag aften i Le Mans koncentrerede Audi Sport Team Joest sig om at forbedere biler og kørere til løbet. Alle ni kørere gennemførte de planlagte stints og obligatoriske omgange om natten. Audi var det travleste hold onsdag med 142 omgange træning og 75 omgange i 1. kvalifikation (ialt 2.957 km).

De tre Audi R18 e-tron quattro kørte uden problemer og er foreløbig nr. 4, 5 og 6 efter de tre Porsche'er og to Toyotaer. 

Hurtigste omgang onsdag var 3m 19.866s sat af Loïc Duval i #8 Audi R18 e-tron quattro.

 

Går efter 16. sejr

Audi har vundet verdens hårdeste langdistanceløb fem gange i træk siden 2010, og det unge kørerteam kæmper i år for hvad, der vil være mærkets 14. sejr gennem de seneste 16 år. Den optimerede udgave af Audi R18 e-tron quattro med dieselhybridlinje stiller med feltets laveste energiforbrug, men der skal mere til at vinde i Le Mans end blot en effektiv bil.

24-timers løbet har været afholdt siden siden 1923 og nyder stor prestige i bilernes verden, fordi ingen anden motorsportskonkurrence på samme måde kombinerer tradition og fremskridt.

I 2006 var Audi den første producent til at vinde løbet med dieselmotor, og i 2012 gentog de succesen med den første sejr med hybrid drivline. Audis diesel-elektriske drivlinje er faktisk ubesejret på Le Mans, hvilket er uhørt.

"ACO, FIA og WEC embedsmænd har formået at skabe et sæt af regler, der muliggør en spændende konkurrence mellem de forskellige effektivitetsbegreber. Fordelene ved Audis effektivitetsteknologi i motorsport synliggøres i den direkte konkurrence, idet de fire producenter konkurrerer med fire forskellige koncepter - fra den type forbrændingsteknologi, der anvendes, til motorens konfiguration i bilen, samt til omfang og type af rekuperation og lagring af energi. Intet andet motorsports-VM har en lige så bred vifte af teknologi," siger chef for Audi Motorsport, Dr. Wolfgang Ullrich. 

"Dette er, hvad der gør Le Mans og FIA World Endurance Championship (WEC) så attraktiv," siger Chris Reinke, chef for LMP hos Audi Sport.

Status på sæsonen

Audi #7 vandt de to første løb på Silverstone (GB) og på Spa-Francorchamps (B), og Fässler, Lotterer og Tréluyer starter derfor på Le Mans som førende i klassementet. På Spa var den nye Audi R18 e-tron quattro syv sekunder hurtigere i kvalifikationen og fire sekunder hurtigere i løbet end sidste år - på trods af nu at skulle forbruge 2,8 % mindre brændstof.

Den opdaterede V6 TDI-motor, hybridsystemet der leverer to gange sin tidligere ydelse, og det samlede koncept, der især er blevet optimeret med hensyn til aerodynamik, beviser mulighederne i ’ultra’-princippet.

Fässler, Lotterer og Tréluyer har sammen vundet 24-timers Le Mans tre gange i de sidste fire år, mens Duval der kører Audi #8 sammen med Jarvis og Grassi, vandt løbet for to år siden. Lige som tidligere år hedder Audis team ’Audi Sport Team Joest’, og det er dét team, som Audi har vundet 24-timers løbet med - imponerende 15 gange.

Følg Le Mans live

audi-motorsport.com kan man følge løbet live cam fra Audis tre biler fra lørdag kl. 15. Derudover er der fakta om banen, resultater fra testdagen, Tom Kristensen og Le Mans, med mere.

Måske er du interesseret i...